Het is al weer even geleden dat marketingprofessional Martijn Arets met zijn Volkswagenbusje door Europa crosste op zoek naar de verhalen achter de mooiste merken. Zijn boek “Brand Expedition” is een geweldig verslag van deze inspirerende reis. Het boek is een groot succes, tijd om de grens over te gaan! Met behulp van crowdfunding is er een vertaalde versie tot stand gekomen die uitkomt op 13 maart. Onlangs is Martijn door Sprout uitgeroepen tot Ondernemer van het jaar 2011. Hoog tijd om Martijn het hemd van het lijf te vragen!

Je hebt je boek deels gefinancierd door middel van crowdfunding. Hoe is dat bevallen?

“Erg goed: naast dat de financiering is binnengehaald heeft het ook een belangrijk en waardevol hoofdstuk aan het hele Brand Expedition avontuur toegevoegd. De 171 investeerders, die ook echt aandeelhouder zijn vanuit de Brand Expedition Book Coöperatie UA, zijn ware ambassadeurs en hiermee een waardevolle groep die het verhaal doorvertelt.”

Op welke manier heeft de reis je visie op merken en marketing veranderd?

“Dat een merk meer is dan marketing alleen. En veel mensen in mijn ogen het woord ‘merk’ misbruiken. Men neme een rotte appel, doet er een mooie strik omheen en voila: een mooi merk is gecreëerd. Een merk is iets dat vanuit de DNA van de organisatie moet komen. En moet terugkomen in alles wat het bedrijf doet. HR, Finance, Recruitment, alles! Alleen dan klopt het verhaal en is het de taak van de marcom afdeling om het verhaal te versterken en mensen tools te geven om het verhaal verder te vertellen. Een merk dat ik heb bezocht die dit uitstekend doet, is Innocent Drinks in Londen, van die smoothies. Álles wat zij doen, ademt Innocent. Zelfs de afwezigheid assistent van de e-mail en de handleiding van de airco in de enige vergaderkamer van hun kantoor.”

In je boek schrijf je over verhalen achter consumentenmerken. De b2b wereld kent ook krachtige merken. Denk aan SAP, ASML of VDL. Kunnen we binnenkort ook een “b2b Brand Expedition” verwachten?

“Het boek gaat verder dan alleen merken. Het boek gaat over iemand (ik zei de gek) die zijn baan opzegt en alle onzekerheden negeert om zijn droom achterna te gaan: in een super vet busje door Europa touren om in gesprek te gaan met de leiders van unieke Europese merken. Wanneer ik nu nog een tour zou doen, zou ik puur een journalist/schrijver zijn die mooie verhalen opschrijft en daar ligt niet mijn ambitie. Ik gebruik schrijven puur om mijn doel te bereiken, schrijven an sich is geen doel voor mij. Dus mocht je je geroepen voelen om een b2b tour te doen: be my guest!”

Wat is volgens jou het grootste verschil tussen consumenten merken en b2b merken?

“Dat consumenten merken makkelijker ‘fans’ kunnen creëren die het verhaal verder vertellen, voor B2B is dit moeilijker. Aan de andere kant doen mensen geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Wanneer je als organisatie meer het gezicht achter de organisatie laat zien en meer contact zoekt met de persoon achter het bedrijf, dan maak je het veel persoonlijker.”

Wat is de belangrijkste marketing les die je hebt geleerd tijdens je reis, die je 1 op 1 kon toepassen op het in de markt zetten van je boek?

“Dat je Social Media kunt gebruiken om een verhaal te vertellen, mensen te boeien, te binden en te betrekken bij waar je mee bezig bent. En wanneer mensen ambassadeur zijn van waar je mee bezig bent, zij je ook eerder zullen helpen. Het gaat om gunnen en bij jezelf blijven. En dan kan je echt hele gave en grootse dingen doen.”

Brand Expedition is een geweldig concept dat vraagt om expansie. Zien we jou binnenkort terug op een brand expedition in de VS? Of Azië wellicht?

“Zie ook het antwoord van B2B merken: nee, niet direct. Azië wil ik nog gaan veroveren met mijn huidige boek, met een Chinese vertaling. Maar tja, mocht het echt storm gaan lopen, sluit ik een korte tour door de VS zeker niet uit. Dan neem ik alles wat ik heb geleerd van deze reis mee, en ga ik met een cameracrew, fotograaf en ghostwriter, zodat ik mezelf nog meer kan storten op de inhoud, de verbinding en het concept.”

Een half jaar geleden wist ik nog amper wat crowdfunding inhield en nu word ik opeens gevraagd voor presentaties over dit onderwerp. Zo zijn er veel dingen die ik al doende leer en me eigen maak. Daar kan geen studie of MBA tegenop!


In je boek beschrijf je 3 soorten ondernemers. Onder welke zou jij jezelf scharen?

“De ondernemer die zich ongehinderd door enige kennis en vol enthousiasme in en avontuur stort. Ik ben sterk van mening dat vakkennis en kennis van een bepaalde branche vaak meer ballast is dan iets waar je je voordeel mee kan doen. Veel ondernemers die ik tijdens mijn reis sprak, wisten voordat ze aan hun onderneming begonnen echt helemaal niks van wat ze zouden gaan doen. En dat maakte ze sterk en uniek. Omdat zij niet dachten in ‘dan doen we al jaren zo, dat is al een keer geprobeerd, dat kan écht niet, etc.’. Ik doe dit ook en noem het ‘expedition learning’; leren door te doen en de juiste mensen om je heen verzamelen waar je veel van kan leren. Een half jaar geleden wist ik nog amper wat crowdfunding inhield en nu word ik opeens gevraagd voor presentaties over dit onderwerp. Zo zijn er veel dingen die ik al doende leer en me eigen maak. Daar kan geen studie of MBA tegenop!”

Heb je nog een leuke, inspirerende les voor de Nederlandse marketeer?

“Haal het woordje ‘afdeling’ weg en ga op zoek binnen de organisatie hoe jij als marketeer anderen kan helpen en inspireren om het verhaal van jouw organisatie te verspreiden. Wanneer het vertellen van het verhaal voor iedereen klopt en als natuurlijk wordt ervaren, zal dit ook enorm schelen in budget.”

 

Woensdag 14 maart, einde middag start Martijn een project waarmee hij de 100 miljoen online fans van de merken in zijn boek gaat verbinden op een unieke, creatieve manier. Met als doel: zijn verhaal wereldberoemd maken. Stay tuned!

 

Brand Expedition, het boek

http://www.brand-expedition.eu/

 

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!