Het jaar loopt ten einde. We maken de balans op en kijken vooruit. Om een beeld te schetsen van wat we kunnen verwachten in 2013 heb ik een aantal voorspellingen en verwachtingen van collega marketeers & bloggers verzameld in deze blogpost b2b marketing in 2013. Veel leesplezier!

Focus en resultaat

Bart Waterschoot – AangenaamAnders (www.aangenaamanders.nl)

Hoe een haas een koe vangt in 2013
Als inbound marketing, bloggen en social media niet blijkt te werken, ga dan niet meer inbounden, bloggen en social media-en maar kom achter je computer scherm vandaan en ga op zoek naar die haas! Verschuiving dus van indirecte naar directe focus met een marktbenadering die gericht is op concrete resultaten.koehaas

Vlotte en levendige Marketing

Bea Stanford – Astanford, Online Branding & Demand Creation (www.astanford.com)

Een bekend gezegde luidt: het verleden voorspelt de toekomst. Als dit juist is, en historische gegevens nog steeds de beste manier zijn om de toekomst te voorspellen, dan kijken we naar de trends van 2012 en zullen we in staat zijn te voorspellen wat er zal gebeuren in 2013.

1. Focus op online: 92% van de Nederlandse bevolking gebruik internet, en dit is uiteraard ook de belangrijkste bron van informatie voor vrijwel alle ondernemingen, zodat je gerust kunt stellen dat search marketing een belangrijke rol blijft spelen in het vinden van informatie. In 2012 veranderde Google veel in hun algoritme en op dit moment is de meest waardevolle strategie om hoog te scoren in Google: Content

2.  Content Marketing gaat een belangrijkere rol spelen in de hoofden van B2B marketeers. Content Marketing, of redactionele marketing, vormt de ruggengraat van SEO, Lead Generation, Lead Nurturing en natuurlijk Branding.

3. Visuals. Van YouTube en Pinterest tot Instagram en SlideShare, visuele aantrekkingskracht zal de creatie en invulling van content gaan bepalen. In een tijdperk van een overvloed aan content zullen gebruikers meer en meer op zoek gaan naar een fris gezicht en innovatieve presentatie.

4 Vlotte en levendige Marketing: wat gisteren nog werkte, kan mogelijk morgen al niet meer goed zijn. Kort gezegd, vlotte en levendige marketing betekent dat je al je inspanningen bijhoudt en meet, de resultaten analyseert om te bepalen wat werkt, en jij je strategie aanpast  op basis van deze bevindingen. Ongetwijfeld zal er in 2013 een grotere nadruk komen te liggen op levendige  methodieken, en dat betekent meer statistieken.

5. Face-to-face ontmoetingen zorgen voor inzet en de betrokkenheid die je niet op een andere manier kunt creëren. Event Marketing, vergaderingen, workshops en persoonlijke gesprekken zullen zoals altijd een belangrijke rol spelen. Het heeft altijd al goed gewerkt voor B2B en zo zal het ook blijven!

Groeiende Transparantie

Edwin Vlems – MCB Metaal, Auteur: REAL Inbound Marketing

De belangrijkste ontwikkeling die ik zie heeft niet te maken met nieuwe ‘media’, maar met de groeiende transparantie erachter, en de effecten die dat heeft op marketing. We kunnen mensen niet langer lastig vallen met onze campagnes, maar we moeten achter ons merk uitkomen en onze menselijke gezichten laten zien. Dat begon in 2012, en gaat mijns inziens door in 2013.

Content Delen tot je Doodvalt

Kitty Killian – De Blogacademie (www.deblogacademie.nl/)

Als blogger ben ik slechts een eenvoudige content-marketeer. Maar ik voorspel dat Delen tot je Doodvalt daar de trend blijft, ook in 2013. Een alternatief voor het eboek zie ik nog niet zo gauw opduiken, ook al valt er beslist een consumentenmoeheid te bespeuren op dat vlak. Een fijne ontwikkeling in websites is dat de grote letter komend jaar definitief doorzet. 16 pixels hoog. Daarmee is content ook voor het meest welvarende deel van de bevolking – boven de 40 – eindelijk goed te lezen. Nu mag Nederland zijn achterstand op de VS nog wel wat inlopen wat mij betreft – meer blogs met extreem goede content zijn van harte welkom.

Marketeers met durf

Martijn Arets – Brand Expedition (www.brand-expedition.com)

“De Marketeer van de toekomst is iemand die wil ondernemen, kansen pakt, het gesprek aan gaat, zijn nek uit durft te steken en vertrouwt op zijn eigen kracht en kunnen. En op zijn bek durft te gaan, want wanneer je met nieuwe dingen bezig gaat, kan niet alles wat je doet goed gaan. Of zoals Neale Donald Walsch ooit zei: ‘Life begins at the end of our comfort zone’. “ (gehele publicatie over ondernemen en marketing in 2013 vind je hier)

B2B naar P2P in OMNI-channel gedachte

Marc Woesthuis – CEO bij Trimm (www.trimm.nl)

Wat zijn de trends in B2B-marketing in 2013? B2B lijkt meer en meer B2C-trends over te nemen. Een belangrijke trend voor de  B2B-markt is dat de peer-to-peer marketing hier nu ook steeds belangrijker wordt. Bedrijven informeren elkaar steeds vaker, discussiëren op congressen en wisselen actief kennis uit. Hier zal op ingespeeld worden door via elk kanaal wat de B2B-gebruiker wil gebruiken, de juiste informatie te verschaffen. Een omni-channel benaderen in de internetactiviteiten wordt voor B2B-bedrijven dan ook heel belangrijk in 2013. Een uitdaging, want hoe manage en faciliteer je een verscheidenheid aan kanalen, zonder ruim beschikbare resources hiervoor in je bedrijf?

Marketing accountability wordt nog belangrijker

Ruben Teunissen – marketingboeken.net

In economische gezien slechtere tijden wordt het marketingbudget veelal kritisch bekeken. In sommige gevallen leidt dit tot het korten op het marketingbudget. In 2013 wordt het naar mijn idee, mede vanwege voorgaande reden, nog meer dan in 2012 van belang om kritisch naar de marketinguitgaven te kijken. Wat zijn de kosten van een bepaalde marketinguitgave en wat levert deze uitgave uiteindelijk op? Een begrip dat hierbij centraal staat, is marketing accountability. Ook in het verleden werd de belangrijkheid van marketing accountability erkend.

Content, Creativiteit en Efficientie

Marc Volder – VOL Marketing

De grondlegger van Unilever William Lever zei ooit: “I know half my advertising isn’t working, I just don’t know which half.” De tijden zijn veranderd en inmiddels is er door technologische vooruitgang steeds meer data voor marketeers beschikbaar. Dit maakt dat het mogelijk is om de effectiviteit van campagnes vast te stellen, en dus inzichtelijk te maken welk gedeelte van het marketingbudget beter besteed kan worden. Als organisatie is het samenvattend van belang om marketing accountability in de organisatie te verankeren en te leren van het succes of falen van iedere campagne. De data is er, nu de juiste bedrijfscultuur nog. En dat gaat mijns inziens in 2013 meer en meer gebeuren.

Voor 2013 verwacht ik veel aandacht voor content en dus ook voor content marketing. Met relevante en actuele content (over jouw producten en diensten) kun je als onderneming jezelf onderscheiden. Hier ligt een uitdaging voor de B2B marketeers om contentmarketing op te tuigen. De koud watervrees van veel ondernemers voor Sociale Media zal afnemen. Het inzetten van Sociale Media vereist een doordachte aanpak en vergt tijd. En daar ligt een mooie kans voor de B2B marketeer. Sociale Media bieden een hele mooie kans om met klanten en stakeholders te communiceren en gegevens te verzamelen, maar wel op basis van een plan met duidelijke doelstellingen.

En de economische situatie zal er bij veel marketingmensen voor zorgen dat budgetten krapper worden. Tegelijkertijd verwacht het management wel dezelfde of betere resultaten. Daarom zullen de marketeers slim en creatief om moeten gaan met de middelen en mogelijkheden die ze hebben.

Kortom: genoeg uitdagingen in 2013 voor marketeers!

b2bmarketeers.nl kijkt vooruit 

Marcel Nanning – b2bmarketeers.nl

De ontwikkelingen staan niet stil en de marketeer van vandaag de dag is een allrounder met kennis over een uiteenlopend spectrum van middels, theorieën en tools. Soms voel ik me als marketeer net een aannemer die op de hoogte moet zijn van de nieuwste technieken en deze ook nogeens op de meest efficiente manier moet inpassen om de gestelde doelen te bereiken. Daar zit ook het aantrekkelijke van het vak; de diversiteit en bewegelijkheid; als je wilt kun je iedere dag een nieuw woord leren uit het jargon.

De trein die Social Media heet

In 2012 hebben we nog meer ontwikkeling kunnen zien rondom de Social Media. Een groot deel van de vragen die ik krijg op marketingvlak hebben te maken met de online wereld en social media in het bijzonder. Tegelijkertijd zien we nog steeds een vorm van terughoudendheid die in mijn ogen ook zeer terecht is. Veel b2b organisties kijken de kat uit de boom en springen niet lukraak op een bepaalde trein die bijvoorbeeld Facebook Advertising of Twitter heet. Ik verwacht dat in 2013 deze middelen nog beter hun plek zullen vinden binnen de middelenset van de b2b marketeer.

Cloud & e-commerce

Een andere belangrijke ontwikkeling is de komst van de cloud. Vooral onze collega’s bij softwarehuizen hebben hier veel mee te maken. Deze ontwikkeling betekent een nieuwe invulling van het marketingvlak en een grotere verantwoordelijkheid tot aan de verkoop. Dat geldt ook voor de verdere opmars van e-commerce, ook in b2b. Ook hier zien we de rol van marketeer uitstrekken. Op verjaardagen moest ik weleens uitleggen wat marketing is. Dan was mijn favorite voorbeeld: “de marketeer zorgt er voor dat jij naar de showroom gaat, de verkoper verkoopt de auto”. In het licht van Cloudmarketing en e-coonmerce gaat dit voorbeeld gaat niet meer op. De marketeer brengt je niet alleen in de showroom, hij is vaak ook verantwoordelijk voor de verkoop, en vaak ook na de aankoop.

Prove or die

Een van mijn favorite trends die zich doorzet in 2013 is: resultaat. En dan vooral; het inzichtelijk maken hiervan. Resultaatgerichte marketing geeft kicks op lange en korte termijn maar belangrijker nog: het maakt je afdeling aantoonbaar waardevol. De economische crisis en de transparante maatschappij vraagt hierom. Marketing is een serieus vak met serieuze budgetten. Daar moet een bepaald resultaat en inzichtelijkheid tegenover staan. Deze trend zet zich voort met alles wat daarbij hoort zoals; geavanceerde metrics, een concentratie op Inbound Marketing, klantgerichtheid en ga zo maar door.

Kortom, we hebben een spannend jaar achter de rug en 2013 zal nog spannender zijn. Ik ben in iedergeval blij met alle marketeers die een bijdrage leveren aan b2bmarketeers.nl en ik hoop hier in 2013 nog veel meer van te zien en te leren. Bloggers; bedankt!

Ik wens u een spetterend 2013!

Marcel