Artificial intelligence in B2B zweeft door de business en krijgt langzaam voetjes aan de grond. Hoe staat het nu met de ontwikkelingen van AI in Nederland? En wat kunnen we er mee in de B2B omgeving? We vragen het Gijs Besselink, Digital Art Director bij Colours AI*.
Eerst even afbakenen; als we het met jou hebben over AI, waar hebben we het dan over? Chatbots? Robots? Liquid Internet?
“Ja, ja en ja. We verrichten momenteel vanuit Colours AI onderzoek over 8 vormen van AI. Denk hierbij bijvoorbeeld aan natural language processing, machine learning, computer vision, speech recognition en emotion detection. Dat zijn de technische vormen van AI.
Toepassingen AI
Als we het hebben over de praktische toepassingen van AI, dan wordt het interessanter. Je kunt dan denken aan het verrijken van een dialoog met AI in de vorm van een chatbot. Of het creëren van waarde uit data door middel van machine learning. Of nog gaver, een combi van die twee. Een chatbot is namelijk waanzinnig goed in het genereren van data, waarop je een intelligent algoritme kunt inzetten om daar weer learnings uit te halen. Met als resultaat dat je fijnmazig kunt gaan profilen en iedereen een eigen gepersonaliseerd verhaal kunt geven.
Tenslotte zijn we de laatste tijd bezig met de brug tussen het fysieke en het digitale. Robbie is daar een mooi voorbeeld van. Een robot die je gezicht en stem herkent er daarop online profielen genereert. Dit is interessant als je bijvoorbeeld personalisatie van een fysieke winkel naar een e-commerce platform wilt doortrekken.”
In je laatste talk geef je aan dat je merkt bij klanten dat iedereen z’n teen in het water steekt maar slechts een enkeling erin duikt. Hoe denk je dat dit komt?
“Dat is een combinatie van een aantal factoren. Als eerste is AI een abstract begrip dat om gespecialiseerde kennis vraagt. Je kent het gezegde: ‘Dat is geen hogere wiskunde’, nou AI is dat wel. Veel bedrijven bezitten deze kennis niet, of hebben moeite om de impact van AI te kunnen inzien.
Daarnaast willen bedrijven het liefst in bewezen technieken investeren. Wat natuurlijk lastig is in een nieuwe markt waarin de technieken nog geen trackrecord hebben. ROI berekeningen zijn gebaseerd op de nodige aannames. Dit is lastig intern te verkopen waardoor budgetten niet makkelijk loskomen.
Tenslotte is het ook simpelweg een lef en visie verhaal. Je moet er als bedrijf in geloven en de voordelen op lange termijn kunnen inzien. We ondersteunen dit zoveel mogelijk door concrete concepten voor te leggen, maar het blijft voor nu nog een lastig punt.”
Wat zijn concrete voorbeelden van AI toepassingen in B2B?
Die is lastig om te beantwoorden. Niet omdat ze er niet zijn. Maar ik heb het vermoeden dat veel bedrijven achter gesloten deuren stappen zetten, maar vanwege de voorsprong op de concurrent, niet het achterste van hun tong laten zien.
Waar ligt volgens jou de potentie? Welke horizon schets jij voor B2B marketeers als het gaat om AI?
De potenties voor marketeers zijn enorm, maar daarvoor moeten de technieken nog wat volwassener worden om echt impact te kunnen maken. Momenteel zijn de oplossingen nog te veel maatwerk, waardoor het snel en flexibel inzetten van AI niet mogelijk is. Wat ik persoonlijk voor marketeers een interessante vind, is het geautomatiseerd profilen.
Met AI kun je heel precies door grote hoeveelheden data, kanalen en touchpoints gaan en daar patronen in herkennen. Dit kun je verwerken in persoonlijke profielen waarmee je vervolgens proactief acties op kunt inzetten. Dit alles volledig geautomatiseerd met jou als marketeer aan de knoppen. Met de komst van AI gaat de rol van marketeers veranderen naar een dirigent die met krachtige tools een orkest van AI’s gaat aansturen.
Welk advies zou je B2B bedrijven willen meegeven als het gaat om het verkennen van AI?
Ga niet zitten wachten op een kant-en-klare oplossing. Het klopt dat we nog voorop de golf zitten, maar zorg dat je er al mee bezig bent. Investeer in een expert of laat een stagiaire de eerste stappen nemen. Het is taaie kost, maar je wilt echt een plekje op de voorste rij zodra deze revolutie van de grond komt. Met andere woorden, niet alleen blogs lezen maar ga ook iets bouwen. Experimenteer met een proof-of-concept en leer wat de kansen zijn voor jouw bedrijfsvoering.
Meer over Colours AI:
*In december 2017 zijn Colours, Mangrove en Redhotminute samengegaan tot We are you.
Foto: www.shutterstock.com + Colours AI (Robbie).
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
Wat is Chatbot AI?
Chatbot AI is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van een lerend vermogen (artificial intelligence) gesprekken voert met bezoekers
Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren
Technologieën zoals spraakgestuurde apparaten beïnvloeden organisaties disruptief, en dit heeft invloed op alle aspecten van je merk.
Waarom je in 2024 een community manager wilt hebben
Waarom je in 2024 een community manager wilt hebben; uitleg, tips voor een sterke community voor jouw organisatie
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
AI afbeeldingen in b2b marketing: go or no-go?
AI afbeeldingen in b2b marketing: go or no-go? Wij maakten de meestgebruikte b2b afbeeldingen na via AI. Bekijk hier het resultaat
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.