AI afbeeldingen in b2b marketing: go or no-go?

door Marcel Nanning | Last Updated:   6 februari 2023

Tags:

Nu de hele marketingwereld kijkt naar Chat GPT én Bard (Google) zijn er legio andere AI-tools die ook meer aandacht krijgen. En terecht. Tools die het werk van de professional eenvoudiger maken krijgen altijd de aandacht. In de hele hype rondom AI-tools voor marketing kwam ik Midjourney tegen. Een AI-engine binnen Discord waarmee je op basis van prompts AI afbeeldingen kunt genereren. Een AI-plaatjesmaker dus. Gaat dit zorgen voor een verandering in hoe wij marketeers omgaan met beeldmateriaal voor onze websites, advertenties, brochures, whitepapers en product-sheets?

Dat onderzoek ik in dit artikel.

Beeldmateriaal en b2b marketing

De afgelopen 20 jaar is b2b marketing steeds verder verschoven van features-communicatie naar beleving-communicatie. Waar we in het verleden op beurzen stonden met productinformatie-hand-outs vol met product-specificaties, zien we nu een andere vorm. B2b marketing speelt in op emotie en voordelen en is steeds beter in staat communicatie aan te passen op doelgroepen én leden uit de DMU.

Het buyer persona-denken heeft bijgedragen aan het opzetten van maatwerk-communicatie. Online mogelijkheden bieden zelfs mogelijkheden voor aangepaste boodschappen per individu. De tone-of-voice wordt beter aangepast op de doelgroepen.

Kijk bijvoorbeeld naar b2b-merk Mailchimp: dit merk heeft het inspelen op de belevingswereld van de prospect en klant tot een kunst verheven.

MailChimp b2b marketing afbeelding voorbeeld

Naast dit soort art-achtige creaties zien we sowieso een toename aan creatviteit in het gebruik van beeldmateriaal in b2b marketing. De meeste b2b-merken zoeken manieren om content aan te kleden door foto’s, video’s en graphics toe te voegen. Door infographics, gelikte PowerPoint slide decks en strak geproduceerde foto’s probeert de b2b marketeer de aandacht te krijgen en vast te houden.

Stockfoto’s als ideale escape

Daarnaast is er uiteraard ook de ‘stock’-route die wij marketeers kunnen bewandelen. Soms heb je gewoon een afbeelding nodig om de tekst ‘te breken’. Zelf afbeeldingen produceren (foto’s of graphics) kan een kostbaar en tijdrovend proces zijn. Stockfoto’s bieden uitkomst.

Kwaliteit & match van stock

Ook met stock-beelden kun je hele geslaagde uitingen maken die aansluiten bij je merk, bij de doelgroep én waarvan de som der delen meer waard is dan de delen op zich. Oftewel; de afbeelding voegt echt iets toe aan de content. Simpel gezegd; ‘praatje – plaatje’.

De afbeelding sluit aan bij de tekst en voegt iets toe in de beleving of de vereenvoudiging van de boodschap. Of andersom; de tekst geeft meer duiding aan de afbeelding (grafieken bijvoorbeeld).

Toen waren er AI afbeeldingen 😵‍💫

B2b marketeers zijn massaal gaan wennen aan de inzet van stock-fotografie. Het comfortabele bad van services zoals shutterstock bieden uitkomst als de druk oploopt en er nog snel ergens beeld bij moet. Logisch ook; een zoekopdracht en je kunt kiezen uit hoge kwaliteit afbeeldingen met een prima of zelfs hele hoge productiewaarde.

Vaak echter, heb je iets in je hoofd en kun je het nét niet vinden.

Nu kunnen we afbeeldingen genereren naar wens

Toch maar zelf produceren? Lang niet altijd mogelijk binnen tijd en budget. Hier spelen AI image creators geweldig op in. Tools als Midjourney geven je de mogelijkheid om je wensen in te geven en precies die afbeelding te genereren. Ik heb deze tool voor je getest op een aantal veelvoorkomende b2b-marketing-afbeeldingen.

“Just how much AI is too much in B2B marketing is a machine learning spectacle that will play out in 2023 and likely never stop being refined.” — Lane R. Ellis @toprank

AI afbeeldingen & b2b marketing: de test

Ik heb keek voor dit experiement naar een aantal typische afbeeldingen in b2b marketing land. Midjourney

1. Evenement-beelden

Voor de communicatie rondom webinars, live events of hybride-events word vaak beeldmateriaal ingezet. Foto’s van eerdere events zijn niet altijd voor handen of bruikbaar. Dan grijpen wij b2b marketeers vaak terug op stock-beelden. We hebben AI-tool Midjourney gevraagd om event-foto’s. In dit geval voor de promotie van een tradeshow én van een online event.

ai marketing afbeelding tradeshow stand
Stand logistic tradeshow (april 2023)
AI marketing afbeelding tradeshow 2023
Tradeshow stand with visitors (2023 update)
AI afbeelding tradeshow
AI afbeelding Tradeshow
AI afbeelding online event
AI afbeelding online event

2. Vergaderen & samenwerken

Een andere categorie afbeeldingen die we vaak zien in b2b marketing is die van samenwerkende collega’s en gesprekken met klanten. Vooral in de bureauwereld zien we er veel van. Met een aantal simpele opdrachten kwam ik tot deze resultaten.

Marketing team ai afbeelding
Marketing team projectoverleg (april 2023)
AI afbeeldingen vergaderen
AI afbeelding vergaderen
AI afbeelding projectwerk
AI afbeelding projectwerk
AI afbeelding projectwerk 2
AI afbeelding projectwerk 2

3. Ilustraties

Naast foto’s zijn wij b2b marketing professionals ook gek op illustraties. ‘Toffe graphics’ zoals we ze welleens noemen in een briefing. Een aantal voorbeelden:

AI Illustratie overleg
AI illustratie overleg
AI illustratie handshake
ai infographic marketing
Marketing infographic afbeelding

4. Hand shake

Als we toch aan het handenschudden zijn; de deal foto kan niet ontbreken uit deze lijst. Vaak zien we dit type foto terug bij contact-pagina’s of call-to-action blokken met een contactverzoek.

ai hand shake close up
Hand shake close up (april 2023)
hand shake modern office b2b ai
Office hand shake business

5. Brainstorm-afbeelding

Marketingbureau’s die strategie-sessies, SEO-sessies of andere workshops verkopen, hebben vaak een whiteboard-achtig beeld op de website staan. Het liefst uit een eigen sessie. Heb je die niet voor handen? Zou AI het dan voor je kunnen genereren? Ik heb een poging gewaagd:

werken op kantoor marketing afbeelding
Werken op kantoor
AI afbeelding whiteboard brainstorm
AI Whiteboard brainstorm

6. Advertenties

Of het nu gaat om een bladvullende advertentie in een vakmagazine of een online advertentie op een website of op LinkedIn: AI kan jouw ads genereren! Althans, je kunt een poging wagen. Natuurlijk missen we hier eigenlijk alles (logo, brandkleuren, boodschap) maar het kan op z’n minst een mooi voorbeeld zijn als briefing. We moeten ook even een paar jaar vooruit kijken. Dan zit deze tooling natuurlijk gewoon in jouw Canva-account verwerkt en maakt Canva nog eenvoudiger ads voor jouw merk op basis van jouw input.

AI afbeelding advertentie
AI Afbeelding Advertentie

7. Mock-up devices

Speciaal voor de SaaS-bedrijven, app-bouwers en website bureau’s: de mock-up! Midjourney genereert probleemloos templates voor jouw mock-ups op basis van fictieve devices.

ai mobile device mock-up
mobile device mock-up
AI afbeelding mock-up
AI afbeelding Mock-up

8. Sfeerbeelden content algemeen

Soms heb je een aantal afbeeldingen nodig ter ondersteuning van een whitepaper, blogpost of landingpage. Dit kunnen knipogen zijn naar het onderwerp (schaakbord bij strategie), hints naar de branche of jouw producten. Ook hier blijkt Midjourney relevante afbeeldingen voor te kunnen genereren. Een aantal voorbeelden:

ai afbeelding marketing algemeen 1
Sfeerbeeld branche
Brain ai afbeelding
Smart solutions
ai trend marketing afbeelding
AI trend hero img
ai marketing afbeelding city skyline
city skyline hero img

Mindjourney review

Onze bevindingen na een week intensief werken met Midjourney sommen we voor je op.

#1 Handen en gezichten zijn lastig

De software is uitstekend in staat om gedetailleerde portretten te genereren op basis van de juiste input. Als er echter meerdere personen worden geplaatst in een scene zien we regelmatig grote onregelmatigheden in handen en gezichten. De tekenaars onder ons weten dit ook; handen en gezichten zijn complex om goed in beeld te brengen. AI-tools hebben hier blijkbaar ook moeite mee. Jammer want een vervormd gezicht kan je hele afbeelding verpesten.

Dit is een bekend punt bij Midjourney en na een aantal updates al een stuk verbeterd in versie 5.

#2 Creativiteit is de enige beperking

Als je eenmaal begint aan het ingeven van opdrachten kun je jezelf erop betrappen dat het steeds gekker wordt. Het is letterlijk en figuurlijk fantastisch wat er bijna real-time gebeurd als je een vraag stelt aan deze tool. Je kunt heel veel genereren. De enige beperking is: jouw fantasie. Daar hoort wel een kleine voetnoot bij. Je kunt deze tool geen agressieve of schokkende opdrachten geven. Als het woord ‘bloederig’ voorkomt in je vraag, weigert de bot jouw AI-afbeelding te maken.

#3 De juiste prompts invoeren

Een schilder heeft de juiste technieken nodig om het beeld neer te kunnen zetten dat in zijn of haar hoofd zit. Dit is niet anders bij de marketeer die een AI-beeld gaat genereren. Beschik jij over de juiste kennis van dit soort tools om het beste resultaat te bereiken? De vraag die je stelt bepaalt de uitkomst. Er zijn veel variabelen die je kunt beïnvloeden. Denk aan:

#4 Teksten verwerken in de afbeeldingen is niet te doen

Het was erg lastig om teksten in te voeren en terug te laten komen in de afbeeldingen. Toch jammer: het ontwerpen van logo’s of webdesigns is daarmee een stuk lastiger.

#5 Onvoorspelbaar

Het is geweldig verrassend om te zien waar de tool mee komt als je een opdracht geeft. Het is tegelijkertijd knap lastig om precies dat beeld te genereren waar je naar op zoek bent. Ook is het moeilijk om in detail te itereren op een beeld.

Toepassingen voor AI afbeeldingen

We zien dagelijks nieuwe tools en toepassingen ontstaan van kunstmatige intelligentie en afbeeldingen. Een aantal toepassingen zien we nu al volop gebruikt worden:

a) Vervanging van stockfoto’s

In dit artikel hebben we laten zien dat we met kunstmatige intelligentie-afbeeldingen redelijk in de buurt kunnen komen van de huidige stockfoto’s voor b2b marketing. We zijn er nog niet helemaal maar we zien al bedrijven die AI-beelden inzetten, waar ze voorheen stockbeelden gebruikten.

b) Briefings maken

Als we even bij de b2b marketing toepassingen blijven: AI beeldgeneratoren bieden de perfecte tool voor het maken van briefings. Maak jouw schetsen om fotografen en grafisch ontwerpers te briefen. Heb je bijvoorbeeld een idee voor een infographic? Je kunt ver komen via tools als Canva of Visme. Je kunt ook een ontwerp vragen aan jouw favorite AI-tool en die als ontwerpvoorbeeld bespreken met je designer.

AI infographic voorbeeld

c) Inspiratie voor fotografen en ontwerpers

Over een eigen productie heb je de volledige controle. Fotografen en ontwerpers kunnen AI-tools gebruiken om inspiratie op te doen voor hun eigen ontwerpen.

d) Productfotografie

Via kunstmatige intelligentie worden er geweldige toepassingen ontwikkeld om eenvoudig producten op andere achtergronden te plotten. Of op basis van een enkele productfoto een complete productfotosessie te genereren. Productfotografie voor catalogie en webshops gaat drastisch veranderen.

e) Modefotografie

Modefotografie is al drastisch aan het veranderen: er zijn geweldige AI-fotomodel generatoren die fictieve maar levensechte fotomodellen maken. Deze kun je jouw garderobe laten showen op de webshop, in advertenties en folders. Je bespaart daarmee op fotoshootkosten, dure modellen kosten en hebt controle over de maten. Lalaland.ai is een van de innovatoren op dit vlak.

f) Kunst!

We zien geweldige experimenten op dit moment met tools als Midjourney om AI-kunst te produceren. Er gaat een wereld voor je open als je (bijna) alles wat je kunt verzinnen in beeld kunt omzetten. Er zijn prachtige voorbeelden van kunstwerken die via kunstmatige instelligentie gemaakt worden. Ook te gebruiken voor de ontwikkeling van games bijvoorbeeld! Maar ook inzetbaar voor advertenties of website-development.

AI kunst

g) Foto’s vegroten & verbeteren

Een van de snelstgroeiende AI-tools op dit moment zijn de image-verbeteraars. Je vergroot de foto en poetst een foto op tot een verbeterde versie. Gewoon: uploaden – wachten – downloaden – klaar. Een voorbeeld van zo’n tool is: avc.ai.

Kunstmatige intelligentie fotoverbetering

Spannende ontwikkeling

Deze ontwikkeling is ontzettend spannend. Dat probleem met die gezichten en handen? Peanuts; wordt wel opgelost. Mijn inschatting is dat deze tools een groot verschil gaan maken in de manier waarop b2b marketeers omgaan met beeldmateriaal voor hun uitingen. Fotogroothandelaren zoals Shutterstock zijn al bezig met het invoeren van AI-foto generators in hun oplossing.

Fotografen en grafisch ontwerpers zullen vragen krijgen van klanten over deze ontwikkelingen. Net als copywriters iets moeten met tools zoals Chat GPT.

Toekomst van kunstmatige intelligentie en beeldmateriaal

Als we vijf of tien jaar verder in de toekomst kijken, kunnen we er vanuit gaan, zijn alle kinderziektes verdwenen zijn. De toepassingen van AI-zitten verweven in alle tools die je nu kent rondom fotografie en ontwerp. We gaan nieuwe tools zien ongetwijfeld ook creatieve toepassingen in websites en apps.

Welke toepassing verwacht jij van AI-image generators?

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.