Tags: AI, online marketing
2023 is nu enkele maanden geleden van start gegaan, waardoor dit het perfecte moment is om terug te kijken en te zien met welke marketingtrends we dit jaar hebben ingeluid. Wat is er veranderd, wat staat er te gebeuren op online marketing vlak in 2023? Wat we wel weten, is dat AI en Google steeds slimmer worden – en als we daar als marketeers niet op inspelen, raken we al snel de voorsprong op de concurrentie kwijt. Een duikje in de online marketing trends van 2023.
Iedere online marketing tak zijn eigen trends
Als we het hebben over de online marketing trends van 2023 kunnen we niet negeren dat online marketing eigenlijk uit verschillende takken bestaat. Deze takken hebben onderling wel raakvlakken met elkaar en zijn gecombineerd natuurlijk het aller effectiefst, maar er zitten ook zeker werelden van verschil tussen.
Daarom kijken we in dit artikel specifiek naar de belangrijkste trends voor elk van de vier grote aspecten van online marketing:
- SEA,
- SEO,
- e-mail marketing en
- social media marketing.
Lees snel verder om te ontdekken wat de toekomst ons dit jaar brengt!
De SEA-trend: Shopping via Google Lens
In september 2022 introduceerde Google een nieuwe functie genaamd Google Lens, waarmee afbeeldingen op verschillende manieren te googelen zijn geworden.
Stel, je ziet een foto van een prachtige woonkamer in een online magazine, maar er zijn niet direct links naar de artikelen toegevoegd. Dan kun je via Google Lens de producten selecteren om te zien waar je ze zelf zou kunnen kopen.
Google Lens werkt ook uitstekend met zelfgemaakte foto’s! Stel dat je collega fantastische nieuwe schoenen heeft, en hij weigert je te vertellen waar ze vandaan komen, dan zóu je een foto kunnen maken met Google Lens en ze zo alsnog vinden. Deze tactiek raden we misschien niet aan als je graag vrienden wilt blijven, maar zeer effectief is het wel!
De SEO-trend: Artificial Intelligence versus E-E-A-T
In de SEO-wereld steekt Artificial Intelligence steeds meer de kop op, vooral nu ChatGPT complete stukken content kan genereren. Daartegenover staat wel dat Google juist ook steeds meer waarde is gaan hechten aan de expertise van menselijke auteurs, en dat er in automatisch gegeneerde stukken tekst code zit ingebouwd die voor Google zichtbaar maakt dát die tekst afkomstig is van een AI.
E-E-A-T
Qua expertise heeft Google het over E-E-A-T: experience, expertise, authority, trustwortiness. Content heeft de meeste SEO-waarde als deze is geschreven door een aantoonbaar bestaand persoon mét relevante ervaring en bijvoorbeeld diploma’s. Vooral bij your money, your life-content (YMYL) is dit extra belangrijk geworden: niet iedereen kan zichzelf nog zomaar een expert op het gebied van medicijnen noemen, bijvoorbeeld.
Wat de juiste balans is tussen AI en menselijke expertise, is moeilijk te zeggen. Natuurlijk blijft men deze grens opzoeken, maar we weten wel dat het voor Google niet ongezien zal blijven.
AI-gegenereerde content is nu eenmaal vaak generiek en weinigzeggend.
De tijd zal leren hoe dit gaat uitpakken!
De e-mail trend: Hyperpersonalisatie d.m.v. dataverrijking
Ook in e-mail marketing worden steeds slimmere tools gebruikt om het publiek te bereiken met de aanlokkelijkste, krachtigste nieuwsbrieven. De meeste conversies worden natuurlijk gegenereerd als je weet wat mensen willen kopen, en je ze daar vervolgens aan herinnert via de mail.
Dit is waar hyperpersonalisatie om de hoek komt kijken: het online gedrag van abonnees op de nieuwsbrief is tegenwoordig zo goed te volgen dat hun volgende wens of aankoop steeds voorspelbaarder wordt. Deze trackinggegevens kunnen in een nieuwsbrief worden gegoten, die vervolgens de exact juiste producten of productcategorieën aan de abonnee presenteert.
Klanten voelen zich nu eenmaal graag persoonlijk aangesproken, zeker als zij al binding hebben met een merk. Met hyperpersonalisatie kun je hier dus tot het uiterste van profiteren!
Met de TikTok-hype is wel gebleken dat social media steeds vaker als zoekmachine worden gebruikt, ook in vergelijking met traditionele zoekmachines als Google.
Als de jongere generatie antwoord wil op een vraag, gaan zij niet via Google naar een website waar het antwoord in tekstvorm voor ze klaarstaat. In plaats daarvan typen ze hun vraag gewoon in in TikTok (of spreken ze die zelfs in), en krijgen ze direct een handig filmpje te zien dat ze kunnen nadoen!
Meegaan op deze trend? Weet dan dat een sterke aanwezigheid op socials onmisbaar kan zijn. Tenslotte wil jij jouw merk onder de aandacht brengen, en hoe doe je dat beter dan door een absolute autoriteit op socials te worden?
Wat kunnen we hiervan leren?
Wat we uit de online marketing trends van 2023 kunnen afleiden, zijn eigenlijk twee dingen:
1. Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en worden steeds “luier”,
2. AI wordt steeds slimmer en weet precies wát we willen zien of kopen.
Alleen wie die twee kanten van het verhaal met elkaar weet te combineren, zal keer op keer succesvol zijn!
We zijn benieuwd wat de rest van dit jaar ons te brengen heeft!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
Tips die je helpen om alles over online marketing te weten te komen
Tips die je helpen om alles over online marketing te weten te komen: techniek, content en advertising
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
6 Google Ads strategieën voor 2023
6 Google Ads strategieën voor 2023: bereid je voor op eventuele economische tegenwind met deze handige tips voor jouw Adwords
Online marketing vs. Printreclame in B2B – Welke marketingvorm belooft meer succes?
Maar is printreclame echt ten dode opgeschreven? Wat is het verschil tussen deze twee vormen van reclame en welke biedt er meer succes?
De Google Hummingbird update; wat verandert er voor Content Marketeers?
Google Hummingbird update
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.