Zo haal je het meeste uit je b2b-website

door Redactie | Last Updated:   3 maart 2021

Het recept voor een succesvolle b2b-website komt deels overeen met die van een  Er zijn ook echter ook een aantal dingen die je net een tikje anders aan moet pakken. Met onderstaande tips haal je het meeste uit je b2b-website.

Wat is het doel van je website?

Voordat je begint met het op touw zetten van je website, is het handig om het doel van de website te bepalen. Wat wil je er precies mee bereiken? Zodra je een helder doel voor ogen hebt, kun je dit steeds in je achterhoofd houden. Zo houd je de focus scherp. 

Pak het professioneel aan

Je komt – zeker als b2b-marketeer – niet weg met een website die haastig en amateuristisch in elkaar ingezet. Een goede website is een investering, maar het loont om het professioneel aan te pakken. Je website moet goed in elkaar zitten: gebruiksvriendelijk, met een goed en uniek design en professionele teksten.

Houd ook rekening met de software. Op dat gebied vergt een b2b-website vaak iets anders dan een b2c-website. Laat je eventueel informeren door een expert.

Zorg voor relevante content

De content marketing is een van de belangrijkste zaken van je website. Met relevante content zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven hangen. Zorg voor content waar de bezoekers écht iets aan hebben. Verplaats je eventjes in de schoenen van je bezoeker.

Waar is hij of zij naar op zoek? Let wel op: maak het niet te lang. Dan is de kans groot dat mensen afhaken. Vergeet niet om een paar goede call-in-actions in de tekst te verweven, zonder dat het te veel op een reclametekst gaat lijken. Kijk daarnaast uit met vakjargon. Iedereen moet het kunnen begrijpen. Ben je zelf geen held met teksten? Dan kun je overwegen om een tekstschrijver in te huren.

Maak het persoonlijk

In de b2b-wereld staan klantrelaties centraal. Waar in de b2c-sector de prijs een grote rol speelt, vinden b2b-klanten betrouwbaarheid en loyaliteit vaak belangrijker. Je kunt punten scoren door op je website wat meer van over jezelf en het team (mits je dat hebt) te vertellen. Nog leuker is om er ook foto’s bij te plaatsen. Zo maak je het persoonlijk en wek je vertrouwen op.

Plaats testimonials

Een andere manier om vertrouwen op te wekken, is het plaatsen van testimonials. Een testimonial is simpel gezegd een positieve ervaring van een klant. Met welke bedrijven heb je al succesvol samengewerkt?

Vraag hen of ze een testimonial willen schrijven die je op je website plaatst. Hierdoor krijgen bezoekers een positieve indruk van jouw bedrijf.

SEO

Net als bij een b2c-website, is het ontzettend belangrijk dat je goed vindbaar bent in Google. Je kunt nog zo’n prachtige website hebben, je hebt er weinig aan als mensen je niet kunnen vinden. SEO bestaat grofweg uit drie pijlers:

Contactgegevens

Zorg dat je contactgegevens duidelijk op de website staan vermeld. Zeker als het doel van je website om nieuwe leads te genereren, moet dit prominent op je website staan. Niemand heeft zin om daar lang naar te zoeken.

Zorg dat je website mobielvriendelijk is

Hoewel je vanuit de b2b-sector nog veel bezoekers vanaf een desktop zal krijgen, kun je anno 2021 niet meer zonder een mobielvriendelijke website. Besteed hier dus de nodige aandacht in. In de toekomst zal er alleen maar meer verkeer via smartphones of tablets komen.

Plaats regelmatig updates

Een goede website kost werk. Probeer dan ook regelmatig updates te plaatsen. Positieve nieuwsberichten kunnen een indicator zijn dat het goed gaat het met het bedrijf, terwijl de afwezigheid van updates juist het tegenovergestelde kunnen doen vermoeden. Kijk ook regelmatig of je ‘vaste’ content nog wel up-to-date is, zoals de ‘over ons’-pagina.

Als je niets meer met je website doet

Als je geen zin en/of tijd meer hebt om je met je b2b-website bezig te houden, zijn er meerdere opties. Zo kun je het werk aan de website uitbesteden. Een andere optie is om je website verkopen. Zo zijn er ook in Nederland steeds meer ondernemers die hun website willen verkopen.

Afbeelding: www.pexels.com

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.