Eelco Kingma DYTG b2b marketingInterview met Eelco Kingma, eigenaar van de ‘Dutch YouTube Gathering’, over de impact van YouTube

Het online en offline aanbod van content is tegenwoordig vooral veel, heel veel. In dat landschap onderscheiden visueel ingestelde kanalen als Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube zich door in te spelen op het aloude gezegde ‘Een foto zegt meer dan 1.000 woorden’. Deze social media staan daarom centraal tijdens ‘Visual Marketing in 1 Day’, het event dat op woensdag 22 mei 2019 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden. Een van de sprekers op die dag is Eelco Kingma, een YouTuber van het eerste uur.

Hij voelt zich inmiddels een ouwe vent tussen het jonge geweld. “Kijk, hier zit ons social-media-team. 16, 17 jaar. De gemiddelde leeftijd van onze stagiaires en vrijwilligers ligt rond begin 20. Als dertiger voel je je dan al snel oud.” Deze dertiger was één van de eerste echte YouTubers in Nederland. Een aantal jaren heeft hij gevlogd over zijn eigen leven. Tegenwoordig is Eelco Kingma eigenaar van de ‘Dutch YouTube Gathering’ (DYTG) dat van een gezelligheidsclubje is uitgegroeid tot het enige, echte YouTube- en Twitch-event van Europa met ieder jaar zo’n 20.000 bezoekers in de leeftijd van 8 tot 18 jaar.

Even heel kort door de bocht. De DYTG brengt creators van online video’s en hun fans bij elkaar. Voor de makers een uitgelezen mogelijkheid om met hun fans in contact te komen. Voor de fans een pracht kans om met hun helden te praten, een selfie te maken en hun eigen lief en leed te delen. Het event is in 2010 gestart met een gezellig samenzijn van YouTubers en is via diverse omzwervingen in de grote congrescentra van Nederland terechtgekomen. Het is uitgegroeid tot het grootste YouTube- en Twitch-event van Europa. Op zondag 7 juli 2019 is het weer zover, dit keer in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch.

Het kantoor van de DYTG, waar Eelco Kingma met zachte hand de scepter zwaait, doet denken aan een gezellige zolderkamer. Jongens en meisjes zijn druk bezig met het programma, houden de social media bij, doen de sales en hebben het vooral heel erg gezellig met elkaar. Je bent nog niet binnen of je hebt al koffie in je hand. Met een Brabantse tongval: “Vind je het erg als ik mijn brood nog even opeet? Ja, we zijn een erg jong team. We hebben heel veel vrijwilligers die een bijdrage leveren. Allemaal jong. Maar allemaal met dezelfde passie voor online video.”

Jij was een van de eerste YouTubers in Nederland. Je begrijpt de scène. Kun je mij vertellen wat de fascinatie is van online video maken en delen met de rest van de wereld?

“Het begint natuurlijk met verhalen vertellen die je niet alleen wil delen met vrienden en bekenden, maar ook met de rest van de wereld. Als creator wil je aandacht. Je hebt een passie voor een bepaald onderwerp, je maakt daar video’s over en in ruil daarvoor krijg je waardering. Je geeft jezelf bloot. Zie het als een vorm van exhibitionisme in ruil voor wereldwijde aandacht. Online platforms als YouTube en Twitch lenen zich daar extreem goed voor. YouTubers die zeggen dat het hen niet te doen is om aandacht, gaan soepel om met de waarheid. Net zoals in de tv-wereld kijkcijfers gelden, geldt online het aantal abonnees. Dat tekent enerzijds de mate van waardering. Anderzijds, hoe meer abonnees, des te aantrekkelijker het financieel is. Dat speelt natuurlijk ook een rol.”

YouTubers die zeggen dat het hen niet te doen is om aandacht, gaan soepel om met de waarheid.

Wat is de fascinatie van de fan?

“Heel veel mensen zoeken herkenning met hun eigen leven. We hebben niet voor niets ook heel lang naar ‘Big Brother’ gekeken, of naar ‘Goede Tijden Slechte Tijden’. Het draait om mensen. Je volgt hun verhalen, je leert ze kennen. Er zit een verhaallijn in. De mensen die je op internet volgt, zijn echt. Dat is het echte leven. Je leert ze kennen. Je krijgt een band met ze. Wat is er dan nog leuker om ze in het echt nog beter te leren kennen?”

Hoe is het begonnen met DYTG?

“Bij mij begon het met het kijken naar internationale vloggers. We hebben het dan over de begintijd van YouTube. En van het een komt het ander. Ik dacht op een bepaald moment: ‘Dat kan ik zelf ook.’ Dan ga je zelf ook filmpjes maken. Ik behoorde tot de voorhoede. Je raakt online in gesprek met gelijkgestemden. Dan is het leuk elkaar eens een keer te ontmoeten. Het begon op het grasveld van het Griftpark in Utrecht. Gewoon omdat Utrecht in het midden van het land ligt. Uiteindelijk zaten we met 50 mannen en vrouwen op het gras, allemaal met het laptopje open. 80 camera’s hebben destijds alles vastgelegd.”

“Daarna ging het snel. Van een grasveld, via een kroeg, het nu gesloopte Zijdebalen Theater en de Expo Houten naar de Jaarbeurs. En dit jaar dus in de Brabanthallen in Den Bosch. Het event drijft overigens nog steeds op twee pijlers: passie en gezelligheid. Daar gaat het nog steeds om. De makers, wij noemen ze creators, en fans ontmoeten elkaar op een supergezellig event. Ze delen letterlijk hun passie. De creators – vorig jaar bijna 200 – komen altijd graag zonder dat ze daarvoor betaald worden. Ze zoeken het contact met hun fans. Daar zit natuurlijk iets geks in: die fans weten alles van de YouTuber, daarom volgen zij hem of haar. Omgekeerd weet de creator weinig van zijn fans. Op de DYTG zien ze hun fans in levenden lijve. Het klinkt als een cliché, maar is niet minder waar: ze delen elkaars passie.”

Het event drijft nog steeds op twee pijlers: passie en gezelligheid.

Wat is de kracht van het event?

“Gezelligheid, het plezier aanwezig te zijn. Je krijgt er werkelijk energie van. Je kunt een meet & greet hebben met je meest favoriete creator. Die YouTubers zelf hebben ook een eigen ruimte – noem het hun offline kanaal – op het event, waar ze een act kunnen opvoeren, laten zien wat ze doen en online video’s maken. In feite hebben we op de DYTG 20.000 creators. Want alles wat daar gebeurt, wordt gepost en gedeeld via YouTube, Facebook, Instagram en ga zo maar door.”

“Dat geeft energie. En je ziet ook nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan. Het aantal abonnees is natuurlijk belangrijk. Maar de YouTubers zijn geen concurrenten van elkaar, ze vullen elkaar aan. Ons event wordt wel eens vergeleken met ‘Eurosonic Noorderslag’ in Groningen. Prestigieus. De muziekindustrie en de muziekliefhebbers ontmoeten daar elkaar. Daar gebeuren mooie dingen, nieuw talent wordt ontdekt. Van mij mag je die vergelijking maken.”

Welke kant gaat het op?

“Geen idee. We zien elke keer meer bezoekers onze kant opkomen. Negen jaar geleden zaten we met 50 gelijkgestemden op een grasveld, nu met 20.000 mensen in de Brabanthallen. Het vlakt op termijn ongetwijfeld een keer af. Wanneer? Geen idee. Elk jaar zetten we weer een ander event neer op een voor ons nieuwe locatie, zoveel verandert er. We hebben nu nog werkelijk geen idee hoe de 2020-editie eruit ziet. We blijven evolueren.”

“We zien wel een professionalisering bij de sterren op YouTube en Twitch. Zo zien we multichannel networks ontstaan. We zien ook dat heel succesvolle YouTubers managers aannemen om zaken voor hen te regelen. En dat gaat dan net even anders dan in de muziekindustrie, waar de manager vaak de artiest aanstuurt. In de wereld van online video stuurt de YouTuber de manager aan, gewoon omdat hij zich wil blijven focussen op het maken van content. Hij wil niet worden afgeleid door alle bijkomende rompslomp. Het grote geld is overigens maar voor een enkeling weggelegd. Het gros kan er niet van rondkomen. Wie het voor het geld doet, houdt het niet lang uit.”

Welke commerciële mogelijkheden zich ook voordoen, geld moet nooit op de eerste plek komen.

Gezelligheid en passie zijn mooi, maar ik krijg het idee dat de DYTG is uitgegroeid tot een commercieel walhalla voor jongerenmarketing. De gemiddelde leeftijd is 15 jaar.

“Walhalla vind ik een mooie omschrijving. Als je de doelgroep 8 tot 18 jaar wil bereiken, is dit de manier. Je vindt nergens zo’n gepassioneerde groep als hier. Als ik Samsung was, zou ik het wel weten als ik een nieuw model wil lanceren. Toch zijn we nog niet top-of-mind bij de grote merken. Als merk moet je nu willen investeren in een groep die pas over een jaar of vier koopkrachtig is. Ik zie het als een nieuwe goldrush als bedrijven nu instappen.”

“Maar welke commerciële mogelijkheden zich ook voordoen, geld moet nooit op de eerste plek komen. Als het een doel op zich wordt, verliest het evenement zijn hart. En dat is passie voor online video.”

Tip: Visual Marketing in 1 Day

  • Het centrale thema is de impact van visueel ingestelde platformen als Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube.
  • Met aansprekende cases van onder andere Burgers’ Zoo, Sanoma, Sanquin en Toto.
  • Op die dag komen onder meer Kirsten Jassies en Eelco Kingma uitgebreid aan het woord.

Lees meer over dit event ►