“Ik vind B2B marketing ongelofelijk interessant, je kunt je veel beter inleven in je klant. De markt is kleiner en transparanter, dus je kunt echt de doelgroep ‘voelen’. In B2C moet je het vooral hebben van platte rapporten en onderzoek, het is meer wetenschap dan gevoel.”

Rex Vermeulen doet -onder zijn bedrijfsnaam Mantor- Marketing en Communicatie, vooral in de ICT. Hij heeft een voorkeur voor B2B marketing: “Je kunt in B2B ook checken of de boodschap is aangekomen, dan hoor je bijvoorbeeld ‘dit is precies wat we nodig hebben’. B2C marketeers hebben wel grotere budgetten, behalve natuurlijk als je het deelt door het aantal inkopers.”

Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers. Het interview komt ook terug in de workshop die hij met B2Bmarketeers.nl heeft opgezet, klik hier voor details.

Hoe doe jij je marketing?

“Tegen klanten die vaak met hele dure consultants werken, roep ik vaak dat ik volgens het B.L.M.-principe werk: BoerenLullenMarketing. Mijn opdrachtgever stel ik alleen centraal bij het versturen van de factuur, verder gaat het puur om zijn klant.”

“Ik draai ook alles om, ik begin met interviews vanuit de klantzijde. Die klant van mijn klant moet centraal staan, maar veel opdrachtgevers willen alleen zenden. Ik wil weten wat ze willen ontvangen. Dat lijkt logisch, maar het gebeurt bijna nooit. Wat je wilt vertellen is niet relevant, het gaat om wat ze willen horen.”

“Ik heb ook altijd gelijk natuurlijk, haha: ‘want de klant zegt het’. Ik kan daardoor ook stellig mijn plannen presenteren, relaties vinden het ook wel overtuigend. Ik ben ook volledig neutraal, dus dan krijg je waardevollere uitspraken.”

“Mijn opdrachtgever stel ik alleen centraal bij het versturen van de factuur, verder gaat het puur om zijn klant.”

Vertel eens wat over je bedrijf?

“Ik werk -als Mantor- voor ICT-bedrijven, een innovatieve branche die veel verandert maar die vaak niet checkt of klanten dat ook hebben waargenomen. Ik kom langs met de blik van buiten naar binnen. Iedereen zit vaak in een tunnelvisie, er is ook veel politiek. Ik doe zelf maar één ding: in kaart brengen hoe de markt in elkaar zit en hoe ze daarmee om moeten gaan. Mijn advies is daarom altijd het beste voor het bedrijf, ook als er harde noten gekraakt moeten worden.”

“Tot mijn 40e ben ik directeur geweest van een uitgeverij en marketingbureau, toen vond ik het managen niet meer leuk. Ik wilde weer ondernemen. Ik heb toen een tijdje niets gedaan en werd vervolgens gevraagd door een vriend om twee ondernemingen te fuseren. Ik ben zelf ook weer een bedrijf begonnen en toen kwamen de opdrachtgevers. Zoals iemand uit de telecom, die wilde dat ik zijn bedrijf op de kaart ging zetten.”

“Mijn specialisatie is nu telecom en ICT, dat heeft ook met mijn netwerk te maken natuurlijk. En dat levert nieuwe opdrachten op, soms zelfs iets boven mijn kennisniveau. Maar dat kan ook een voordeel zijn, als je niet door kennis wordt gehinderd en er met een frisse blik in gaat.”