💎 NEW! Promoot jouw bureau op b2bmarketeers.nl via ons partnerprogramma!
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

3 Content marketing tips om jouw SEO een boost te geven

door Marcel Nanning | Last Updated:   4 januari 2021

Wat kun je doen om de concurrentie voor te blijven met content marketing? Met deze drie content marketing tips kun je een mooie sprong zetten. Zet ze structureel in en je zult snel groei gaan zien 🤗.

We nemen een aantal concrete acties met je door om toe te passen op bestaande en nieuwe content zodat jij weer een verbeterslag maakt met jouw content marketing. Je kunt ze toepassen op landing pages, info content, blogposts, deepdive artikelen of zelfs youtube transcripties onder je video’s.

Het doel is; het verbeteren van de vindbaarheid van de content door slimme technieken toe te passen die relatief eenvoudig te implementeren zijn.

1. Werk met Customer Journey Analytics

Gebruik tools zoals Google Analytics, Tableau, PowerBi of andere data-tools om meer inzicht te verkrijgen in de customer journey van jouw doelgroep. Jouw analyse-tools geven je een berg aan informatie waar je van kunt leren zonder dat je concreet iets hoeft uit te vragen bij de doelgroep. Kijk niet alleen naar het aantal bezoekers van bepaalde artikelen maar ga een paar stappen verder en duik in de volgende inzichten:

Pagina’s met een lange ‘time on site’ en een lage bounce ratio.

Kijk in je tools naar de pagina’s waar mensen lang op kijken. Analyseer vervolgens waarom deze pagina’s zo lang bekeken worden en pas deze lessen toe op je andere content. Zijn dit soort pagina’s kort of lang? Bevatten ze video of audio-fragmenten? Zijn ze voorzien van interessante infopgraphics?

eboekhouden

Een lage bounce-ratio en een lange time-on-site kunnen ook te maken hebben met de pagina structuur, de pagina-titel, de subkoppen, opsommingen of andere structuur-toepassingen die een pagina interessanter maken.

Het gaat er om dat je er een duik in neemt, er van leert en deze zaken gaat toepassen op andere (toekomstige) content.

2. Focus op de pagina titel voor meer clicks

De paginatitel en de meta-omschrijving vormen het uithangbord voor jouw artikel. Als jouw pagina boven komt drijven in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines is het zonde als er vervolgens niet of weinig op geklikt wordt. die vertoond worden in de zoekresultaten en vervolgens relatief gezien veel clicks ontvangen, worden als relevanter gezien door de zoekmachine algoritmes. Dat kan weer bijdragen aan een hogere ranking in de zoekmachines.

content marketing tip paginatitel

Er zijn manieren om deze clickratio (van SERP tot websitebezoek) te verhogen. Een daarvan is het aanbieden van een goed doordachte paginatitel.

Er is een aantal tips voor het maken van goede en aantrekkelijke paginatitels:

3. Schrijf voor twee doelgroepen; jouw lezer en het algoritme.

Je schrijft op de eerste plaats voor de doelgroep; altijd. Goed gestructureerde artikelen met een perfecte zoekmachine-opbouw zullen niet veel opleveren als ze niet interessant zijn of geen waardevolle content bevatten. Goede inhoudelijke artikelen die niet zo goed geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines zullen echter wel impact maken.

De algoritmes van de zoekmachines worden steeds beter in het onderscheiden van goede en slechte content, ook als er niet zoveel SEO-activiteiten op zijn toegepast. Dat wil niet zeggen dat je de algoritmes niet een handje kunt helpen.

Deze content marketing tip kun je daarom altijd in je achterhoofd houden bij het opzetten van jouw content marketing strategie:

Schrijf altijd voor de doelgroep én voor het algoritme.

  1. Kwaliteit en originaliteit
    Zorg voor kwalitatieve content gebaseerd op ervaringen, onderzoek of een hele interessante standpunten. Als die basis op orde is, is de rest een stuk eenvoudiger. Maak content die de doelgroep helpt bij en bijvoorbeeld een vraag beantwoordt, problemen oplost, inspiratie biedt of entertaint. Daarmee heb je ook de grootste kans op het bieden van originele aantrekkelijke content die onderscheidend is.
  2. Structuur voor lezer en zoekmachines
    Een goede structuur helpt de lezer en de zoekmachine. Doelgroepgericht schrijven en SEO gaan vaak hand in hand. Een aantrekkelijke structuur voor de lezer is vaak ook een goede structuur voor zoekmachines. Deze concrete tips kunnen je helpen bij het structureren van je test.

    – werk met korte alinea’s
    – wissel korte en lange zinnen af
    – zorg voor voldoende heldere koppen
    – gebruik bullets en numerieke opsommingen
    – voeg afbeeldingen, video’s en andere content toe om de tekst te ‘breken’ en verrijken

Content marketing tips: samengevat

Dus; zorg voor inzicht in de interessegebieden van jouw lezer, verhoog het aantal bezoekers met klikvriendelijke paginatitels en biedt originele contant aan via doordachte structuren. Met deze tips kun je direct een boost geven aan jouw contentinspanningen zonder al te veel investeringen te doen.

Lees voor meer tips over contentmarketing deze artikelen:

Foto door Startup Stock Photos via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.