Content Marketing beheert Marketingland. We stellen onszelf dagelijks de vraag; hoe trakteren we doelgroepen op mooie content? Kennispartner zijn voor de doelgroepen staat voorop, en vindbaar zijn. Daardoor is marketing veel leuker geworden én kunnen wij als marketeers leuke dingen doen. We moesten wel even wennen.
We zagen dat Google onze grootste vriend en vijand werd. ‘SEO copywriters’ stonden op en teksten werden getoetst aan seo optimalisatie regeltjes. Marketeers maakten er een wetenschap van om seo technisch de mooiste veren op te zetten. We produceerden veel content, content waar zoekmachines van smullen. En met een beetje geluk ging de champagne open; weer een nr 1 ranking op een killer zoekwoord uit de branche! Content voor zoekmachines.
Maar hoe zit het met content voor de mens? De lezer? Edwin Vlems zei het al mooi; ‘leads zijn ook gewoon mensen’. Van al die duizenden bezoekers; hoeveel klikken er door op je site? En als ze dat al doen; hoeveel van die groep koopt jouw product? Als je schrijft voor zoekmachines, schrijf je niet voor mensen..dat inzicht begint neer te dalen..gelukkig. Want let op; SEO kan nooit een doel op zich zijn. Authenticiteit wel. En het bedienen van doelgroepen met jouw kennis en ervaring. Want is ‘goed gevonden worden’ worden niet simpelweg een gevolg van goed zijn?
Bouwmarkten geven het content voorbeeld
De bouwmarkten hebben geïnvesteerd in instructiepagina’s en video’s van de meest uiteenlopende klussen. Deze handleidingen zijn er allereerst op gericht om de typische klant (vooruit; de buyer persona) van de bouwmarkt op weg te helpen met een bepaalde klus. Het boodschappenlijstje volgt later. Super content, super effectief en ja ook, super vindbaar. Met deze content hebben een paar bouwmarkten zoals Karwei en de Gamma een geweldige content confetti opgezet. Ja, daar is ie. Een uiteenlopende brij aan content gericht op de doelgroep die exact antwoord geeft op doelgroepvragen.
‘hoe maak ik een verlaagd plafond?’ of ‘hoe stuc ik een muur’?
Welke site staat bijna altijd boven die van jou in de google resultaten?
Google is er op gericht mensen te laten vinden wat ze zoeken. En dat zijn altijd antwoorden op vragen. Welke pagina staat er bijna altijd op nr 1 in de zoekresultaten? Bij welk zoekwoord dan ook? Inderdaad; vrijwel altijd staat Wikipedia boven jouw pagina. Want Wikipedia geeft antwoord, heel veel antwoord. Wikipedia is daarmee de moeder van content confetti..
Oke, nu de daad bij het woord…huiswerk aan mezelf; geef antwoord op minimaal 2 vragen die branden in mijn doelgroep, zet het karwei-effect op voor mijn blog. Schrijf 2 artikelen met antwoorden op vragen van doelgroepen en gooi vervolgens die content confetti de lucht in! Vanaf nu is dit de insteek van mijn artikelen, de afrekening volgt! Uhm…heb jij een vraag voor me?
Lees ook:
- B2B Marketeers let op: Google zet door met Mobile First Indexing in 2017
- Next level SEO met Structured Data
- SEO trends voor 2017 door Rand Fishkin
Foto content confetti; www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een nieuwe website? Een website migratieplan bespaart een hoop ellende
Een nieuwe website? Een website migratieplan bespaart een hoop ellende. Lees hier onze tips voor een website migratieplan!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt! Start direct en begin met het lezen van dit artikel!
Content Marketing: Bezoek gratis de musical Hair
Gratis
B2B hoger in Google: 3 SEO-content trends om op in te spelen
3 SEO-content trends om op in te spelen voor b2b-organisaties in 2022. Lees tips en trends in dit artikel
Tips voor de ideale b2b Whitepaper
Een paar tips vanuit mijn ervaring over het opstellen van een goede whitepaper, dat wil zeggen; die leidt tot het gewenste resultaat.
De content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
De Content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.