Vraag jij je als marketeer of ondernemer het volgende af. Waar zitten onze meest waardevolle prospects? Hoe kunnen we web bezoekers verleiden hun contact gegevens achter te laten? Geeft ons Analytics dashboard een goed beeld van onze pijplijn?

De zomer is een mooi moment om je leadgeneratie en Analytics configuratie te analyseren. Het kan immers altijd beter. Summerschool voor de marketeer. Maak je borst maar nat.

Wil je top leads? Doe je Analytics huiswerk – Summerschool

Dit blog is interessant voor online marketeers die verantwoordelijk zijn voor het genereren van leads. Ondernemers in B2B markten kunnen er (hopelijk) ook wat van opsteken. Ik ga in op onder andere:

  • Google Analytics
  • B2B
  • Leadgeneratie

Deze blogpost maakt deel uit van een serie. Eerder verschenen al ‘Life is a pitch’, In 9 stappen naar de ideale klantreis en Maak uw klanten happy in de buyer journey.

Je Analytics account: ontdek de verborgen schat aan leads

Met de grote vakantie voor de deur is het nuttig jouw leadgeneratie te optimaliseren. Investeer tijd in je Analytics account en help je pijplijn er na de zomervakantie weer veelbelovend uit te zien.

Google Analytics speelt dus een belangrijke rol. Immers de bezoekers op je site zijn bij uitstek potentieel waardevolle leads want ze hebben al interesse voor je merk getoond.

Merkstrategie A5tien

Door analyse van relevante data weet je o.a. waar jouw prospects zitten, welke content ze interessant vinden, welk devices ze raadplegen en welk aanbod je ze ‘moet’ doen voor een verkoop.

In B2B is Google Analytics een basis voor de vaak complexe buyer journey. Voor veel bedrijven is of wordt de eigen website het primaire leadkanaal.

Niet zo gek want een website is een digitale accountmanager. Hij werkt 24/7, is nooit ziek is en zeurt niet om een bonus of een loonsverhoging. Maar het gaat allemaal niet vanzelf. Je website en je Analytics account vragen wel aandacht en vooral onderhoud.Denk bijvoorbeeld aan:

  • goede content die tot actie leidt en digitale ‘snacks’,
  • het inregelen van conversie doelen,
  • het filteren van ongewenst verkeer,
  • het maken van specifieke segmenten.

Om wat zaken te noemen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel kwijt in Google Analytics. Op de GA community vind je veel relevante content over uiteenlopende Analytics issues.

Leads herkennen vanuit Google Analytics

Google Analytics levert je dus een schat aan informatie op. Welke zaken kun je er zoal uit halen?

1. Herkomst en taal van toekomstige prospects

 

Uit bovenstaande grafieken blijkt dat voor dit internationale bedrijf vooral kansen liggen op de Nederlandse markt vanwege het grote aandeel Nederlands webverkeer.Het gaat om prospects die naast Nederlands vooral Engels spreken. Deze informatie kun je gebruiken voor bijvoorbeeld online campagnes waarbij je onderscheid tussen Nederlandse en ‘Engelse’ bezoekers (marktsegmenten) maakt.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en op plaats analyseren. Zie je bijvoorbeeld dat je veel bezoek hebt uit Utrecht dan kun je er aan denken een zakelijke event in Utrecht te organiseren. Dan heb je meer kans op deelname i.v.m. weinig reistijd en gemak.

Het kan ook zijn dat je concludeert dat je je online marketing moet gaan targetten op ‘witte vlekken’ of gebieden met minder concurrentie. Heel waardevolle informatie die je veel marketing euro’s kan besparen.

2. Welke apparaten gebruiken bezoekers?

3. Profiel van prospects: gebruikersverkenner Google Analytics

Dit is een relatief nieuwe Google Analytics functionaliteit die nog in beta versie draait. Wat kun je er mee? Je kunt het exacte gedrag van een individuele gebruiker bepalen.

Het rapport bestaat uit 2 delen. Bovenstaand zie je client ID, aantal sessies en gemiddelde sessie duur, bounce percentage en opbrengst, transacties en doelconversieratio. Hier is al de nodige informatie uit te halen. Echt interessant wordt het als je op het klant ID klikt.


Met deze informatie kun je als data gedreven online marketeer ‘los gaan’. Welke pagina’s zijn bezocht, welke acties op de website zijn gedaan.Dit is natuurlijk heel waardevol i.v.m. het bieden van relevante content aan bezoekers om ze zo verder in de funnel te verleiden.

4. Relevant marketing dashboard: in control in the drivers’ seat

Het lijkt zo voor de hand liggend toch is dit bij veel bedrijven niet goed op orde. Een gemiste kans want een goed dashboard in Google Analytics levert veel op. Het voert te ver om alle mogelijkheden te noemen. Ik verwijs graag naar dit artikel van Search Engine Land.Het behandelt een aantal basis B2B dashboards.
Wees vooral ‘lui’ in het maken van je dashboard. Veel dashboards zij al beschikbaar via de Google Analytics Solutions Gallery.
De basis voor een goed dashboard is een meetplan. Dit geeft richting aan de relevante data vanuit je bedrijfsstrategie. Houd daar dus rekening mee en brainstorm er eventueel samen met sales over.

Blijf in topvorm met je business leads!

Leadgeneratie is elke dag keihard werken. Je kunt het vergelijken met het lopen van een marathon. Trainen, trainen, focus, keuzes en heel veel niet doen. Geen enkel bedrijf kan het zich veroorloven om leadnurturing op zijn beloop te laten.In veel markten is de concurrentie groot en hebben kopers voldoende alternatieven. Rustig aan doen is niet zelden het synoniem voor omzet verlies.

Je kunt er als een berg tegenop zien om dit op te pakken. Toch is het minder ‘eng’ dan je denkt. Bovendien gaat het om je potentiële klanten op je website. Geef ze aandacht je verdient het dubbel en dwars terug.

Voor de liefhebbers verwijs ik naar de laatste Google Ads en Analytics Innovation Keynote. Ben je een echte Analytics crack dan adviseer ik een kijkje te nemen op de website van Paul Koks.

Succes met je Analytics Summerschool en in ieder geval alvast een fijne zomervakantie.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!