Tags: content marketing
Iemand vroeg me laatst; wat is het geheim van goede content marketing productie? Hoe kom je effectief aan inspiratie? Hoe breng je die ideetjes in de praktijk?
De manier zoals ik het zie, heb ik als volgt proberen uit te leggen. En dat is geen geheim, eerder een systeem.
Het vuur opstoken
In mijn ogen fungeert de moderne Content Marketeer als een waakvlam. Zodra ergens een verhaal in zit, ontwaakt de vlam en ontsteekt het vuur. Er is een onophoudelijke alertheid nodig om voldoende ideeën te vinden en om te zetten naar relevante content.
Als ik ga zitten om een blogpost te schrijven. Of met een team een landing page ga opzetten, heeft deze zich al voor 80% gevormd in de uren, dagen of weken daarvoor. Het daadwerkelijke schrijven is vergelijkbaar met het verder opstoken van een kampvuur waar je al lekker warm bij zit. Je moet nog wel even aan de bak, maar het proces is in gang.
Waakvlam training
Sommige marketeers en creatieve geesten hoeven hier weinig voor te doen. Anderen zullen de waakvlam moeten trainen. Het is een systeem waarbij de doelgroep doorlopend top of mind zit en er een open mind is voor wat er buiten gebeurt.
Er zal ook een en ander georganiseerd moeten worden. Want de waakvlam wordt optimaal gevoed door contacten met anderen. Zoals klanten. Leveranciers. Concurrenten. Tussenpersonen. Adviseurs. Kenners. Collega’s. Ik merk zelf dat gestelde vragen door prospects en klanten een fantastische brandstof vormen voor content ideetjes. En die zijn er genoeg, als je maar goed luistert! (Dit merkte Marcus Sharidan overigens ook, een inspirerend verhaal: lees hier).
De Steekvlam
Doordat het een tweede natuur wordt om alert te zijn voor content kansen, stapelen de ideetjes zich op in het achterhoofd. Sommige krijgen langzaam vorm. Andere veren plots op door een gesprek met een klant, een blogpost van een concurrent of iets anders dat zich als benzine op de waakvlam stort. Dan komt de steekvlam. Dat zijn de leukste, want die hoef je alleen nog maar te temmen. Voor je het weet, ren je rond als een fakkeldrager van de Olympische Spelen om overal grote vuren aan te steken.
Niet alle ideetjes vormen zich tot perfecte vreugdevuren. Het komt vaak zat voor dat de waakvlam aanwakkert maar niet ontbrandt. Misschien is het probleem dat je aanpakt met je content niet groot genoeg voor de doelgroep. Of is de input te mager? Dan moet je ook resoluut zijn en de boel gecontroleerd uit laten branden.
Maar….Dat is niet erg. Want je kunt terugvallen op de content waakvlam.
>!Disclaimer!<
De schrijver van dit artikel heeft op geen enkele manier de intentie om professionals op te roepen tot het spelen met vuur of het stichten van branden. Met uitzondering natuurlijk van marketeers die werken bij of voor vuur-gerelateerde organisaties en daadwerkelijk met vuur moeten spelen om hun content te generen. Zoals Olympische Fakkeldragers en Brandweerlieden.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Geef een boost aan je business met gastbloggen
Wat is gastbloggen en waarom is het een slimme strategie? Leer hoe je gastbloggen inzet als marketingtstrategie
Een brand portal: wat, waarom en wanneer?
Een brand portal biedt een organisatie uitkomst voor digital asset management waardoor mensen efficienter werken en de huisstijl is bewaakt
Demand Generation: keert branding terug?
Demand generation: heeft branding weer de aandacht die het verdient? Hoe passen demand generation en branding samen? Lees het artikel!
Waarom je B2B contentstrategie te weinig leads oplevert
Hoe jouw b2b content strategie leads oplevert: focussen in je content strategie wil je dat je content oplevert wat je nodig hebt.
Een goede SEO strategie: waar begin je?
Een goede seo strategie; waar begin je en hoe stel je deze op? Lees het in dit artikel!
Tips voor short copy die converteert
We zijn onze short copy skills gaan afstoffen en bijspijkeren. Onze geleerde lessen deel ik graag.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.