De B2B Marketeer van vandaag de dag beschikt over heel veel tools. Een van de zaken waar ik altijd mee bezig ben is het organiseren van mijn werk. Als b2b marketeer ben je vaak met veel projecten tegelijk bezig. In mijn geval; Online Marketing, content productie, marketing operatie, begroten, marketing planning, fotografie, events, PR en ga zo maar door. Om hier een overzicht in te houden en efficiënt samen te werken, biedt OneNote mij uitkomst. OneNote zit standaard bij Office 365 en is als webapplicatie en desktop applicatie te gebruiken. Ik ben door veelvuldig gebruik in werk en privé een OneNote enthousiasteling geworden en hoop mede marketeers hiermee te helpen hun werk te organiseren. Een aantal toepassingen van OneNote voor de B2B marketeer:

Projectinformatie & Notulen

One note is opgedeeld in notitieblokken met tabbladen en pagina’s. Het is aan te raden om per project een Note Book (Notitieblok) aan te maken. Zeker als je voornemens bent deze te delen met collega’s waarmee je samen aan een project werkt. OneNote geeft je de mogelijkheid notulen te maken met handige check-list functies. Je kunt ook de vergader-details uit Outlook inlezen zodat je notulen direct de juiste basis-informatie bevatten.

B2B Projectnotulen one note

Campagne’s schetsen

Misschien denk je regelmatig campagneflows uit. Of heb je een idee voor een landingpage. Of een nieuwsbrief. In OneNote schets je eenvoudig een campagne flow of middelen die je wilt ontwikkelen.

b2b campagne opzet one note

Tip: maak een blad met een aantal standaard tekeningen zoals pijlen, het database icoon, een e-mail symbool etc. Hierdoor hoef je niet voor iedere campagne flow opnieuw alle onderdelen te tekenen. Je kunt ze ook uit PPTX halen (!!).

Customer Journey mapping

De tekenfunctie van OneNote kun je ook inzetten om Customer Journeys uit te werken en te delen. En Buyer Persona’s uiteraard!

Campagnemiddelen beoordelen

Stel; je bent bezig met de ontwikkeling van een DM. Het eerste ontwerp komt binnen en je hebt feedback op het ontwerp, de foto’s en teksten. Je kunt screenshots, foto’s of uitsnedes van het concept maken en in OneNote voorzien van commentaar. Middels pijltjes, de markeerstift, commentaar blokjes of handgeschreven teksten. Hiermee kun je zeer helder feedback optekenen. Deel vervolgens een screenshot of pdf van de OneNote pagina.

Ideetjes en snelle notities vastleggen

Met Windows-N roep je een notitieblaadje op om snel even wat te noteren. Deze worden automatisch opgeslagen in OneNote en zijn dus overal op ieder device terug te vinden. Ik gebruik ze vaak als ik kleine overlegjes heb of als me nieuwe ideetjes te binnen schieten.

Snelle notitie one note b2b marketing

Brainstorm: Keyword Mindmap

OneNote is een veredeld white board en leent zich uitstekend als tool voor brainstormsessies. Bedenk nieuwe ideetjes met je team en leg deze vast in een mindmap. Let op; OneNote is een alleskunner, voor deze en meerdere toepassingen geldt dat er ook best-of-breed oplossingen zijn voor verschillende toepassingen.

keyword mindmap b2b marketing one note

Contentproductie: blogposts, whitepapers en meer!

Drafts blogposts in OneNote. Je kunt er afbeeldingen aan toevoegen en ook hier weer notities bij zetten. Denk aan zaken waar je nog even over na moet denken of  er bij moet zoeken. Maar ook verwijzingen naar andere posts of bestanden. Dat geldt dus ook voor whitepapers of andere content types.

B2b landingpage one note 

 

Conclusie

OneNote is een veelzijdige tool om het werk van de Marketeer eenvoudiger te maken. En leuker! Er zijn overigens ook andere tools zoals Evernote die vergelijkbare eigenschappen hebben als OneNote, ook zeker de moeite waard. Waarom ik kies voor OneNote is omdat het een Microsoft product is dat standaard meegeleverd wordt met Office licenties. Bovendien grijpt het goed in elkaar met andere Microsoft producten. Ik ben wel erg benieuwd welke tools andere marketeers gebruiken en welke tips er nog meer zijn voor OneNote?