Tags: e-mail marketing, online mailings
Online mailing campagnes (of e-mail marketing campagnes) zijn niet meer weg te denken uit de toolset van de b2b marketeer. Weinig andere middelen zijn zo effectief, meetbaar, relevant en flexibel inzetbaar als online mailings. Wat zijn goede toepassingen van e-mail marketing en waar moet je op letten?
Online Mailing voordelen 😉
Het verzenden van e-mails vanuit e-mail marketing campagnes heeft een aantal hele duidelijke voordelen t.o.v. middelen zoals direct mailings die per post worden verzonden.
- Eenvoudig – Een online mailing is relatief eenvoudig op te zetten via een e-mail marketing tool of E-mail Service Provider. Tooling voor het opzetten van mailings is in allerlei soorten en maten beschikbaar, zowel gratis als betaald. Je kunt kiezen voor specialistische software voor het verzenden van online mailings. Er zijn ook andere softwareprogramma’s zoals Marketing Automation pakketten en CRM-pakketten die beschikken over e-mail marketing functionaliteiten. Dat gebruikers zelfs hun e-mailnieuwsbrieven en e-mail marketing campagnes kunnen opzetten levert tijdswinst op t.o.v. direct mailings.
- Meten & analyseren – Een ander voordeel t.o.v. direct mailings per post is dat de resultaten van een online mailing vrijwel direct inzichtelijk zijn. Aan de hand van opens, kliks en andere parameters kan direct het succes van een online marketing campagne worden bepaald. Deze analyses kunnen ook gebruikt worden om eerst met kleine aantallen te testen om vervolgens een goed geteste variant te versturen naar een grotere doelgroep.
- Conversie – Online mailings kunnen direct conversie realiseren. Het converteren naar een landingpage, salespage of verdiepend blogartikel gaat vele malen eenvoudiger via e-mail dan via traditionele direct mailings.
- Goedkoper – Als je de abonnementskosten of aanschafkosten voor de tooling en eventuele verzendkosten per mailing bij elkaar optelt is het nog steeds een veel goedkoper middel dan drukwerk. Zeker als je het vaker inzet.
Online Mailing nadelen ;-(
- E-mailadressen – Als je online mailings afzet tegen traditionele direct mailings per post is er een duidelijk nadeel voor wat betreft de voorwaarden; het bezitten van een e-mail adres. Prospects waar je geen e-mailadres van hebt kun je niet voorzien van een online mailing maar wel een postmailing. Daar zijn postadressen en namen voor nodig die vrij eenvoudig te verkrijgen zijn. Het verkrijgen van e-mailadressen is niet altijd eenvoudig.
- e-mail moeheid – Een ander nadeel is de ‘e-mail moeheid’. E-mail marketing heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen jaren en mensen ontvangen veel e-mail nieuwsbrieven en marketingboodschappen in hun inbox. Hierdoor wordt het lastiger om op te vallen en gelezen te worden. Een direct mail via de post kan in deze gevallen veel meer impact maken.
- Impact – een online mailing is gebonden aan een aantal restricties die nu eenmaal bij de online wereld horen. Je kunt een e-mail niet vastpakken. Met een direct mailing via de post kan dit wel; een interessante extra dimensie waar je mee kunt experimenteren om doelgroepen te verrassen.
Online mailing in de praktijk, een stappenplan
Stap 1 – het begint bij de database
De marketingbudgetten verschuiven zich massaal naar online. Mailings vormen een belangrijk kanaal binnen deze budgetten maar zijn zeker niet de hoogste kostenpost. Online marketing budgetten gaan nog altijd op aan de inzet van online advertising. E-mail marketing campagnes of online mailing activiteiten zijn relatief goedkoop om in te zetten.
Er gaan wel een aantal investeringen aan vooraf. De belangrijkste is: het opbouwen van een relevante e-mail database. Om dat te realiseren kunnen verschillende methodes worden ingezet. Denk aan: het aanbieden van whitepapers of e-books die na het ingeven van profielgegevens inclusief emailadres worden verstrekt aan de gebruiker.
In b2b zien we ook nog steeds de inzet van telemarketing om profielen te verrijken en e-mailadressen te verzamelen van prospects welke voor een online mailing ingezet kunnen worden. Ook kunnen acties zoals win-acties worden gebruikt om e-mailadressen te verzamelen.
Deze verzamelende profielgegevens kunnen worden vastgelegd in crm-systemen en al dan niet via koppelingen worden gebruikt om een online maling te verzenden via email marketing software.
Het verkrijgen van nieuwe e-mail adressen ten behoeven van online mailings is een doorlopend proces.
Stap 2 – de juiste online mailing tooling
Om tot een goede e-mail marketing opzet te komen is de juiste tooling van groot belang. Er is een enorm aantal ESP ofwel Email Service Providers op de markt om de marketeer te ondersteunen in het uitvoeren van e-mailmarketing. Een online mailing wordt doorgaans in cloud-software oplossingen opgebouwd en verzonden. Denk aan; Spotler, Mailchimp en Convertkit.
Tip: lees hier de uitgebreide ConvertKit Review (incl. link naar gratis Trial)
Email marketing software is sterk in ontwikkeling en raakt steeds vaker de volledige marketing automation functionaliteiten. Veelvoorkomende functies van online mailing tools zijn; het opbouwen van verschillende mailinglists, opbouwen van e-mail nieuwsbrieven vanuit templates, het verzenden van mailings en het meten van de resultaten.
E-mail marketing of online mailing tools verschillen op verschillende vlakken zoals aanschafprijs, abonnementsprijs, complexiteit, functionaliteit en service.
Steeds meer CRM-pakketten bieden ook e-mail marketing oplossingen, geïntegreerd in het systeem. Het kan interessant zijn om hier mee te beginnen. Bijkomend voordeel hiervan is dat de brongegevens; de profielen van de doelgroep centraal blijven in het crm-hart en mutaties direct aangepast kunnen worden.
Stap 3 – een goed plan maken voor e-mail marketing
Voordat je doelgroepen gaat bestoken met online mailings is een gedegen voorbereiding van belang. Welke informatie ga je bieden met je e-mail nieuwsbrieven? In hoeverre worden hier commerciële boodschappen in vermeld. Wat doe je met de frequentie en hoe kom je aan de content? Door deze, en meer van dit soort vragen te beantwoorden kom je tot een e-mail marketing strategie die je helpt zoveel mogelijk uit het kanaal te halen.
Uitgangspunt van het online mailing-plan kan het Buyer Persona’s onderzoek zijn. Door de behoefte van de doelgroep in kaart te brengen zul je het kanaal scherper in kunnen zetten met meer effect.
Als je de doelgroep gaat voorzien van online boodschappen via mailings wil je hier zoveel mogelijk effect van hebben met een zo laag mogelijke uitschrijfratio. Relevant zijn op de juiste momenten met een goed afgestemde frequentie is dus key voor een succesvolle online mailing.
Stap 4 – aan de slag met online mailings
Nu alle lichtjes op groen staan kun je aan de slag met e-mail marketing en de doelgroep verrassen met waardevolle online mailings. Dat betekent; content schrijven, afbeeldingen zoeken of maken, landingpages en blogpost maken, productpagina’s optimaliseren en de juiste doelgroepen segmenteren.
Kijk ook naar de andere uitingen die gepland staan zodat de online mailings een aanvulling zijn op de andere middelen. Daarmee kun je meer resultaat behalen uit alle ingezette kanalen. Online mailings staan dan niet op zichzelf maar vormen een integraal onderdeel van marketingcampagnes.
Stap 5 – het meten en optimaliseren van een online mailing
Een van de charmante eigenschappen van e-mail marketing of online mailings is de meetbaarheid. Je kunt heel veel data uitlezen van verzonden mailings en deze gebruiken om volgende email marketing activiteiten te optimaliseren. Denk aan; de open ratio, het aantal kliks op een bepaalde link of het aantal afmeldingen naar aanleiding van een mailing.
Door experimenten in te zetten zoals een A/B-test kun je online mailings ook optimaliseren op inhoudelijk vlak. Test bijvoorbeeld 2 onderwerpregels en verstuur de hele badge naar de best scorende onderwerpregel.
De meetbaarheid helpt je ook om intern te rapporteren over het succes van een online mailing. Hiermee kun je aantonen dat er een bepaalde behoefte is aan content of producten. Of bepaalde budgetverschuivingen staven binnen het marketingbudget.
Conclusie
Online mailings zijn nog steeds een effectief, relevante en kosten-interessant middel om doelgroepen te verrassen. Door de onophoudelijke doorontwikkeling van e-mail marketing tools en de meetbaarheid kunnen er doorlopend optimalisaties plaatsvinden om maximaal resultaat te behalen door de inzet van een online mailing.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom Marketing Automation het wint van e-mail automation
Waarom Marketing Automation het wint van e-mailautomation
Hoe maak je een goed converterende e-mailreeks die werkt?
hoe maak je een goed converterende e-mailreeks die je leads en verkopen zal geven?
B2B e-mailmarketing voor een efficiënte contactstrategie
B2B e-mailmarketing als essentieel onderdeel voor een efficiënte contactstrategie in b2b Marketing.
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
Tips voor succesvolle e-mailmarketing in 2024
Met deze tips maak jij van e-mailmarketing een succes in 2024. Lees snel verder om jouw e-mailmarketing te optimaliseren!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.