Twitter is een geweldig kanaal voor communicatie richting b2b doelgroepen; toch? Als ik collega’s spreek in de b2b marketing wereld, is de toegevoegde waarde van Twitter voor b2b leadgeneratie nog steeds discutabel. Toch wijzen onderzoeken uit dat doelgroepen, ook in de b2b zich steeds meer via Social Media (en dus ook Twitter oriënteren op nieuws in hun vakgebied. Met andere woorden; met Twitter heb je in ieder geval een toutchpoint te pakken van je DMU’s customer buyer journey. Maar wat het gewicht hiervan is, varieert nogal. Er is een aantal voorbeelden te vinden van b2b marketeers die b2b leadgeneratie met twitter realisere of Twitter ingezet hebben als ondersteunend middel voor hun b2b leadgeneratie. We zien het echter vaker ingezet worden als communicatiemiddel voor nieuws, recruitment middel én servicemiddel.

Als je twitter inzet als b2b leadgeneratie middel, kun je de volgende tips ter hand nemen; een verzameling van tips uit blogs op deze site.

Pak Twitter voor b2b leadgeneratie professioneel aan

Zoals ieder kanaal is ook twitter een strategische invalshoek meer dan waardig. Stel een redactieformule op en bedenk vooraf wat je doet als er reacties komen op je account. Denk ook na over het opbouwen van een volgersschare en de look & feel van het geheel; als je je Twitter timeline vertoont op je website is het belangrijk om na te denken over hoe het logo er in staat, wat de toon van je berichten is en hoe afbeeldingen getoond worden. Denk ook na over de frequentie van berichten en of je een en ander gaat automatiseren.

Content Curatie met b2b Twitter

Een veelgebruikte manier om doelgroepen te blijven trakteren op goede content, is content curatie. Twitter leent zich hier uitstekend voor. Dezelfde content kan bron zijn voor meerdere berichten. Denk aan headlines vanuit een andere invalshoek die naar hetzelfde artikel verwijzen.

Twitter gaat over sharing, ook in b2b

Denk na over het gewicht van je b2b tweets; in hoeverre zijn ze deelbaar. Wat is er interessant, nieuwswaardig aan en zou jij als jij je verplaatst in je doelgroep, dit bericht delen?

Twitter met aandacht

B2b leadgeneratie via twitter past in een marketeers’ portfolio. Het is een redactionele content functie. Dus neem het serieus en voer de vooraf bedachte b2b twitter marketing strategie uit zoals je andere campagnes uitvoert. Met een serieus contentplan moet de stap naar b2b leadgeneratie via twitter niet ver weg zijn.

Meet het success van je b2b twitter marketing strategie.

Meet je successen via je b2b tweets met twitter analytics. Gebruik ook Google Analytics om inzicht te verkrijgen in de clicks vanuit de b2b twitter marketing campagne. En welk pad bewandelt de doelgroep vervolgens?