Weg met Social Media Icons op TV


benzMeer dan 100 jaar geleden was de koets het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de auto. De paarden gingen weg, er kwamen motors voor in de plaats. De hoogte van het voertuig, de zitplaats van de bestuurder en de hoogte van de verlichting bleven echter lange tijd hetzelfde, ondanks alle andere grote veranderingen. Oorspronkelijk zat de verlichting hoog op de koets om goed over de paarden heen te kunnen schijnen. Het gekke is; de paarden waren al lang weg, het voertuig rijdt middels een motor, maar de lamp bleef op deze positie. Een schoolvoorbeeld van het denken in bekende patronen. En: het overnemen van het bekende, zonder er verder over na te denken.

“Klik op deze Social Media Icons”

Steeds vaker kom ik Social Media Icons tegen in  tv programma’s. We zien dat al jaren op het web, dus waarom ook niet op tv? Maar de slimme, gewiekste programmamakers weten het toch wel, dat we niet op deze icoontjes kunnen klikken? Wat is dan het nut? En waarom denken we niet verder, creatiever over links naar Social Media profielen? Neem een voorbeeld aan andere traditionele media zoals print; daar lag een oplossing in de QR Code; een goed begin!

Oproep aan tv makers in nederland!

Bij deze een oproep aan de programmamakers: wees creatief! Voordat je het weet sta je met je Social Media Icons in de schoolboeken naast de koetslamp op de eerste auto; als voorbeeld voor het klakkeloos overnemen van het bekende, zonder er verder over na te denken. Want real time klikken in tv programma’s is nog niet aan de orde..

 

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Previous Nieuwe site vergelijkt drukwerk prijs, kwaliteit en levertijd
Next Super voorbeeld Guerilla Marketing actie!

3 Comments

  1. Avatar
    Mike
    19 april 2012
    Beantwoorden

    Beste Marcel,

    Zoals de paarden voor de koets, was er tijdens deze verandering wel een ‘ overgangsfase ‘ nodig. Kortom, het vermogen van een auto wordt nog altijd weergegeven in PK’s dan wel paardekracht. Is het niet zo dat het paard zich daarmede onsterfelijk heeft gemaakt? zoals ook de verschillende beeldmerken? Bijvoorbeeld facebook en Twitter om de twee bekendste maar even op te noemen…

    zo ook, zie ik de Icons op televisie als een vorm van PK’s kortom aan de mensen duidelijk maken dat zowel televisie als internet nauw met elkaar verbonden zijn… m.a.w. de verlichting zit nog net te hoog en de paarden zijn al weg…

    Misschien loop ik zelf wat vooruit op de zaak, maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat in de toekomst (dit komende door het multitouch fenomeen en andere technologien ) de ICONS mogelijk straks ‘ clickable’ worden? dit zodat ze dan hun functionaliteit wel krijgen in de toekomst? zoals de PK’s die wij nu nog steeds gebruiken voor het aanduiden van de mogelijke kracht van de gemotiriseerde koets? maar niet kunnen zien?

    een slimme reclame maker zal dan een weg vinden Icons clickable te maken om zo direct (dit komende door interactieve televisie toestellen) naar de website te kunnen om een kijkje te nemen. zo kunnen andere zaken als ‘ waar heeft u ons gevonden?’ gelijk beantwoord worden.

    Zo kan een merk, bedrijf, brand gelijk zien waar de klandizie vandaan komt. Ik ben blij met de icons, dit omdat deze in de toekomst mogelijk nog meer functionaliteit zullen krijgen. kortom de paarden kunnen hun oude dag in de weide doorbrengen, waar de mogelijkheden van de Icons pas in de kinderschoenen staan?

    ik hoor het graag van je. bedankt voor je leuke stuk.

  2. Avatar
    Mike van Vlijmen
    19 april 2012
    Beantwoorden

    Beste Marcel,

    Zoals de paarden voor de koets, was er tijdens deze verandering wel een ‘ overgangsfase ‘ nodig. Kortom, het vermogen van een auto wordt nog altijd weergegeven in PK’s dan wel paardekracht. Is het niet zo dat het paard zich daarmede onsterfelijk heeft gemaakt? zoals ook de verschillende beeldmerken? Bijvoorbeeld facebook en Twitter om de twee bekendste maar even op te noemen…

    zo ook, zie ik de Icons op televisie als een vorm van PK’s kortom aan de mensen duidelijk maken dat zowel televisie als internet nauw met elkaar verbonden zijn… m.a.w. de verlichting zit nog net te hoog en de paarden zijn al weg…

    Misschien loop ik zelf wat vooruit op de zaak, maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat in de toekomst (dit komende door het multitouch fenomeen en andere technologien ) de ICONS mogelijk straks ‘ clickable’ worden? dit zodat ze dan hun functionaliteit wel krijgen in de toekomst? zoals de PK’s die wij nu nog steeds gebruiken voor het aanduiden van de mogelijke kracht van de gemotiriseerde koets? maar niet kunnen zien?

    een slimme reclame maker zal dan een weg vinden Icons clickable te maken om zo direct (dit komende door interactieve televisie toestellen) naar de website te kunnen om een kijkje te nemen. zo kunnen andere zaken als ‘ waar heeft u ons gevonden?’ gelijk beantwoord worden.

    Zo kan een merk, bedrijf, brand gelijk zien waar de klandizie vandaan komt. Ik ben blij met de icons, dit omdat deze in de toekomst mogelijk nog meer functionaliteit zullen krijgen. kortom de paarden kunnen hun oude dag in de weide doorbrengen, waar de mogelijkheden van de Icons pas in de kinderschoenen staan?

    ik hoor het graag van je. bedankt voor je leuke stuk.

    groeten,

    Mike

  3. Avatar
    19 april 2012
    Beantwoorden

    Hi Mike,

    Bedankt voor je reactie. Het aanduiden van motorkracht middels PK sluit idd aan bij het voorbeeld in het artikel. De iconen genieten ongetwijfeld een bepaalde herkenbaarheid. Je kunt ze wat mij betreft ook wel gebruiken, maar heeft het niet meer effect als er een url bij staat?

    Ik kan niet wachten op de nieuwste ontwikkelingen en ben erg enthousiast over de samenvloeiing van web en tv. Het klikken op icoontjes in tv programma’s lijkt me overigens overbodig. Zo is er al een app die aan de hand van de TV gids content op je iPad laat zien, die aansluit op het betreffende tv programma. Ik kan me ook voorstellen dat we middels remote besturingstechnieken als kinect allerlei achtergrond info bij het programma gaan zoeken.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *