5 manieren om klantenservice te gebruiken voor jouw marketing

door Redactie | Last Updated:   27 juli 2023

Tags:

Als je aan marketing denkt, denk je niet meteen aan klantenservice. Toch zijn de twee onlosmakelijk van elkaar verbonden. Er zijn veel verschillende manieren waarop jouw klantenservice jouw marketing kan laten groeien. We hebben de 5 belangrijkste manieren waarop je jouw klantenservice kunt gebruiken voor marketingdoeleinden op een rijtje gezet. 

1. Klantenservice gebruiken voor reputatie management 

Wanneer je de marketing voor je bedrijf doet, is het belangrijk dat de reputatie van je bedrijf ook goed is. Nieuws loopt als een vuurtje online, en een slechte review van iemand met een groot aantal volgers op LinkedIn, kan ervoor zorgen dat mensen overstappen op jouw concurrent. Daarom is het belangrijk dat er in klantenservice wordt geïnvesteerd. Een goed team dat snel reageert op de problemen van klanten en ze oplost, zal daarom ervoor zorgen dat de relatie met je klanten beter wordt. 

2. Klantenservice gebruiken voor contentmarketing 

Het kan lastig zijn om op goede ideeën te komen voor de blogs en social media kanalen voor jouw bedrijf. Om content te maken die goed matcht met de vraag van jouw klanten is het handig om de hulp in te schakelen van jouw klantenservice. Er zullen niet veel mensen binnen jouw bedrijf zijn die beter weten wat het antwoord op de vraag van de klant is. Door samen te werken met jouw klantenservice kun je een nog betere contentstrategie opzetten. 

💡Tip! Begin met het opzetten van een FAQ-sectie op de website met de input van de customer service-afdeling.

3. Klantenservice gebruiken voor product-marketing 

Iedereen die wel eens met klantenservice in aanraking is gekomen, weet dat klanttevredenheidsonderzoeken een groot aandeel hebben in klantenservice. Dat niet alleen, ze kunnen ook helpen met product-marketing. Een klanttevredenheidsonderzoek kan helpen met het vinden van nieuwe functies die uw product-marketing team dan kan gebruiken voor een nieuwe marketingcampagne, en door goed in te spelen op die functies kunnen ze jouw merk beter positioneren. 

4. Klantenservice gebruiken voor jouw marketingplan 

Iedereen die in marketing werkt, weet dat een marketingplan helpt bij het optimaal inzetten van resources. Een belangrijk onderdeel van jouw marketingplan is het vinden van jouw ideale klantprofiel. Natuurlijk kan dit met data van Google Analytics, Meta en andere marketinggiganten, maar het helpt ook om hier ook de klantenservice voor in te schakelen. Zij praten constant met verschillende klanten, en kunnen er zo achter komen wat voor een type persoon jouw ideale klant is. 

5. Klantenservice gebruiken voor CRO

Een marketingstrategie moet leads en verkopen opleveren, op welke manier kan dat beter dan door middel van CRO. Hoe kun je hier gebruik maken van de klantenservice? Door middel van testimonials, volgens een onderzoek van Big Commerce zorgen testimonials en recensies voor 60% meer omzet per klant. Dan moet je natuurlijk wel goede recensies, en testimonials ontvangen, daar speelt ook de klantenservice een grote rol in.

customer service marketing call

Daarom zijn klantenservice en marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden 

Het is duidelijk dat klantenservice en marketing nauw met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen versterken op verschillende manieren. Door te investeren in klantenservice en het actief betrekken van jouw klantenserviceteam bij marketinginspanningen, kun je een positieve impact hebben op de reputatie van jouw bedrijf, content creëren die echt aansluit bij de behoeften van jouw klanten, producten verbeteren en positioneren, een goed doordacht marketingplan ontwikkelen en CRO stimuleren door middel van positieve feedback en testimonials.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.