B2B Branding is niet altijd het aspect van b2b marketing waar de nadruk op ligt. Vaak gaat het om leadgeneratie, direct marketing en sales campagnes. Maar ook in b2b is Branding een belangrijk onderdeel binnen de marketingstrategie. Wat is branding 2.0 precies? Allereerst kijken we dan naar de traditionele definitie van Branding. Daar zijn er veel van, maar ze komen allemaal neer op:

Het vergroten van de naamsbekendheid en het genereren van een goed gevoel over je merk bij de doelgroep. 

Wat is het belang van Branding in b2b?

Omdat b2b transacties doorgaans gaan om complexe producten waarin persoonlijke verkoop centraal staat, is er niet altijd veel aandacht geweest voor b2b branding. De gedachte was; het gaat om de informatievoorziening en het bouwen van de relatie met prospects en klanten. Later zijn hier andere inzichten over gekomen en steeds meer organisaties richten zich op het bouwen van een sterk merkfundament op basis waarvan marketingboodschappen eenvoudiger over de bühne zijn te krijgen. Een bekende uitspraak van meer dan 20 jaar geleden hier over is:

“Nobody Gets Fired For Buying IBM”  

Deze uitspraak gaat over het belang van imago, naamsbekendheid, merklading, merkbekendheid en merkattitude. Een sterk merk kan veel twijfels en onzekerheden wegnemen en het pad plaveien voor een verkoop.

Branding 2.0

Het gaat dus om het genereren van awareness. Er is een verschuiving zichtbaar. De consument is mondiger, markten zijn transparanter en de kritische noot is steeds beter voelbaar. De term Branding 2.0 ontstaat; bedrijven gaan zich meer blootgeven en richten zich steeds vaker op het verkrijgen van autoriteit, Thought Leadership en bieden zinvolle content. Er ligt meer focus – ten minste, daar vraagt de markt om- op het daadwerkelijk bieden van een concrete toegevoegde waarde en het bieden van transparantie.

Onderzoeken tonen aan dat deze factoren direct invloed hebben op het marketing en branding budget van b2b organisaties. Er komt meer focus op Content Marketing, op de ‘moeilijke’ manier: niet lukraak advertenties plaatsen maar hard werken aan zinvolle content en het verwerven van een autoriteit status. Laat de prospect ons maar vinden adhv onze kennis, ervaring en visie.

Bekende onderdelen binnen de traditionele vormen van branding zijn:

We zien deze lijst uitgebreid worden met branding 2.0 activiteiten zoals:

Daarmee verschuiven ook de traditionele termen en meetfactoren. Nog steeds meten we de resultaten van onze branding inspannigen ( ook wel: above-the-line communicatie) aan de hand van factoren als:

  • Bereik
  • Naamsbekendheid
  • Merkbekendheid
  • Merkkennis
  • Adverteren
  • Sponsoring

Personal Branding 2.0

Een ander hot-item dat samenhangt met de online ontwikkelingen is uiteraard: personal Branding. Ook op dat gebied zien we een flinke verschuiving. Door de transparantie is het niet verkeerd om stil te staan bij je web presence: hoe kom jij over online? Het is interessant om te zien hoe de marketing veranderd is met de komst van het internet. We zullen hier nog een veel sterkere verschuiving in gaan zien. Hier proberen we inzicht in te geven op b2bmarketeers.nl.

Blogs over Branding:

Buyer Persona’s in branding

blog: Merkbeleving in b2b

Boekentips over Branding en Branding 2.0:

Artikel: Brand Awareness

Boek: Branding with brains – Tjaco Walvis

Boek: Kellogg on Branding – M. Tybout