Tags: marketplace
Marktplaats is inmiddels al lang en breed ingeburgerd, maar de laatste jaren schieten nieuwe marketplaces als paddenstoelen uit de grond. Ook voor business-to-business transacties zien we steeds meer marketplaces. Je kunt er merk dan ook eigenlijk niet meer om heen. We vertellen je wat je moet weten.
Waarom een marketplace?
Maar liefst 73 procent van de online consumenten starten zijn zoekopdracht naar een product op een marketplace. Dat is dus meteen een goede reden om te beginnen: je kunt hierdoor op redelijk simpele wijze een groot publiek aanspreken. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal.
Een ander voordeel is dat het laagdrempelig is om via een marketplace verkopen te realiseren. Het kost minder tijd én geld dan het opzetten van je eigen webshop. Dus ook als je nog geen kanaal hebt om je spullen op te verkopen, zoals een fysieke winkel of een webshop, kun je beginnen. Die webshop kun je dan eventueel later nog opzetten.
Voor business-to-business organisaties is dit een interessante methode om direct aan de slag te gaan met een online verkoopkanaal.
Welk platform kies je?
Omdat er steeds meer marketplaces zijn, kan het kiezen van het juiste platform knap lastig zijn.
De bekendste marketplaces zijn voor B2C:
- Uiteraard is er Marktplaats. Het is eenvoudig en je kunt er een groot publiek mee bereiken. Het leent zich wel vooral voor producten die het tweedehands ook goed doen.
- Bol.com begon in 2011 met het aanbieden van producten van andere winkeliers. Het grote voordeel van het platform is dat het zeer gebruiksvriendelijk is voor zowel de ondernemers als de klanten. Nadeel is dat de concurrentie erg groot is.
- Amazon is redelijk nieuw op de Nederlandse markt. Dit is een uitstekende optie als je internationale plannen hebt. Het platform is wel een stuk minder gebruiksvriendelijk dan Nederlandse concurrenten. Het kan geen kwaad om hulp in te schakelen van een specialist op het gebied van verkopen via Amazon, zoals Amazon marketing agency.
Er zijn nog veel meer marketplaces, zoals Etsy en eBay. Ook kun je tegenwoordig verkopen via social media-platforms als Instagram en Facebook.
In business-to-business zien we ook platforms die zich specifiek richten op b2b-verkoop zoals:
- Worcon, een marktplaats voor de productie van onderdelen. Een snel groeiende service met meer dan 1200 aanbieders. Als je een onderdeel geproduceerd wilt hebben kun je hier een passende producent zoeken voor jouw klus.
- Klarx, voor verhuur van grotere bouwmachines.
- MetalsHub, een marktplaats voor metalen grondstoffen zoals chrome, magnesium, aluminium, carbon en koper.
- Textbroker, een marktplaats die schrijvers en opdrachtgevers aan elkaar koppelt. Content marketeers kunnen zich aanmelden op door opdrachtgevers ingediende schrijfklussen.
Belangrijk voordat je aan de slag gaat: doe goed onderzoek en kijk welk platform het beste bij jouw merk past.
Tips voor het verkopen via een marketplace
- Zorg voor een goede product-titel! Dit kan het verschil maken in of een bezoeker wel of niet klikt. Probeer in de titel ook al naar voren te laten komen wat het product onderscheidt.
- De afbeeldingen moeten een hoge kwaliteit hebben. Dit komt niet alleen professioneler over, maar zorgt er ook voor dat mensen goed zien wat je te bieden hebt. Plaats het liefst meerdere afbeeldingen, zodat potentiële kopers het product van verschillende kanten kunnen bekijken.
- Ook een duidelijke omschrijving is onmisbaar. Verwerk hierin de belangrijkste zoekwoorden en voordelen van het product. Wees eerlijk in je omschrijvingen. Als je dat niet bent, zal je dit merken in de reviews – en dan ben je verder van huis. Zorg dat alle relevante informatie er duidelijk in vermeld staat, maar maak het ook niet te lang. Niemand heeft zin om een lap met tekst te lezen.
- Vermeld in de advertentie hoe lang het leveren duurt en wat dit eventueel kost. Het behoeft waarschijnlijk geen uitleg dat een snelle levertijd en weinig tot geen verzendkosten de verkoop kunnen bevorderen.
- Je kunt het beste beginnen met een klein deel van je assortiment. Kies voor producten waarbij je weinig concurrentie hebt en een hoge marge hebt. Als dit succesvol blijkt, kun je altijd nog uitbreiden.
- Met unieke artikelen heb je een streepje voor op de concurrentie. Zijn je producten an sich niet uniek, dan moet je manieren vinden om er toch uit te springen. Denk aan interessante combinatie-aanbiedingen.
- Vraag je klanten om een review te schrijven als ze tevreden zijn.
Foto door Liza Summer via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.