Digital Asset Management, wat is het?

Digital Asset Management (DAM) is software waarmee bedrijven digitale bestanden kunnen opslaan, verspreiden en beheren vanuit een centraal punt. Hierdoor heb je vanuit een plek toegang tot alle digitale content bestanden (assets). Voordeel hiervan is dat bestanden altijd up-to-date en eenduidig zijn wat het eenvoudiger maakt om de stijl, tone-of-voice en merkbeleving te bewaken. Bovendien hoef je niet op iedere plek de bestanden individueel aan te passen bij veranderingen.

Voorbeelden van Digital Asset Management

Alle foto’s en video’s zijn beschikbaar op een centrale plek waardoor iedereen weet welke middelen er beschikbaar zijn en gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld presentaties. Of complete presentaties of presentatiesjablonen worden centraal aangeboden zodat Marketing- en Salesteams hier direct gebruik van kunnen maken.

Gebruikmaken van centraal aangestuurde bestanden heeft voordelen voor teams die samenwerken aan projecten zoals een sales-deal.

Aanbieders van DAM-systemen zijn:

Hoe werkt Digitale Asset Management

Bestanden en documenten worden centraal opgeslagen. Aan de hand van tags kunnen bestanden gevonden worden om in te zetten in bijvoorbeeld marketing of sales activiteiten. Als er teksten, afbeeldingen of video’s wijzigen worden deze direct aangepast zodat gebruikers altijd beschikken over de laatste versies.

Bestanden worden ook voorzien van versiebeheer en andere technieken om de rondgang van verouderde of verkeerde content te voorkomen. Vanuit een centrale plek kunnen bestanden ook worden verwijderd.

Kenmerkend van DAM of Digital Asset Management systemen is ook dat ze gekoppeld worden aan andere systemen zoals CMS of CRM-systemen.

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.