mobile marketing b2b

Mobile Marketing heeft ook in b2b een vlucht genomen en dat zal in 2022 alleen maar toenemen. De penetratiegraad van smartphones onder de Nederlandse bevolking is nu al meer dan 90%, procent en het aantal Nederlanders met toegang tot een tablet 70% procent van de Nederlanders (bron: GfK). Het gebruik van mobile devices is ook intensief; meer dan de helft van de Nederlanders checkt hun smartphone meer dan 10 keer per uur. Daarnaast zijn de wearables sterk in opkomst zoals smart watches. Daar liggen dus veel kansen voor mobile marketing in b2b. 

mobile marketing b2b

Speerpunt voor mobile marketing in b2b is het vooropstellen van de gebruikservaring; hoe gaat de doelgroep om met het vergaren van informatie via devices? Daarnaast gaat het om het bieden van device-gerichte content. Het puur responsive maken van een website is geen Mobile Marketing. B2B is ook een andere wereld. Maar of het nu gaat om b2b of consumermarketing; het nadenken over welke informatie je toont op welk device maakt dat jouw content aansluit bij de gebruikerservaring per device. Daarmee verhoog je de like-factor en verhoog je de kans op conversie.

Mobile first

Je kunt ook in B2B langzamerhand gaan denken over mobile-first strategieën al is dit per branche verschillend. Doorgaans zie je in de Zakelijke Dienstverlening een hogere adaptatie van nieuwe technieken en trends dan bijvoorbeeld in de productiewereld. Dat betekent dat mobile marketing b2b strategieën daar sterker zullen aansluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep. Het loont om onderzoek te doen en te kijken welke kanalen (mobile, pc) de voorkeur genieten voor bepaalde momenten van informatievergaring. Kortom: mobile marketing is hot.

Websites en apps

Mobile first is voor de meeste bedrijven dus de standaard. Bij het bouwen van nieuwe websites zie je hier ook duidelijk het gewicht op liggen. Hoe gedraagt de site zich als de bezoeker deze via de mobiele telefoon of tablet benadert? Is de site responsive? Hoe eenvoudig is het voor de bezoeker om door site heen te navigeren? Is er een app beschikbaar vanuit de organisatie die de prospect of klant ergens bij kan ondersteunen?

In b2b zien we steeds meer handige apps (dus niet zomaar een vertaling van de website naar een app) om een specifieke klus te klaren. Denk aan het doen van berekeningen, het scannen van QE-codes, het plaatsen van virtuele voorwerpen in een ruimte, het automatisch meten van zaken etc.


content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.