Online zichtbaarheid top-30 accountantskantoren


accountantskantoren vindbaarheid

Aangeboden door Search Signals

Als je in de top 30 staan van de best scorende accountantskantoren, betekent dit dan dat je SEO op orde is? In grote lijnen wel, kijken we echter naar details, dan blijkt dat er nog heel wat te verbeteren valt om meer op te vallen bij Google én potentiële klanten. Accountant.nl maakte de top 30-lijst op basis van omzetperformance. Online marketing bureau Search Signals nam de lijst onder de loep en presenteert een onderzoek naar de online zichtbaarheid van de top 30 accountantskantoren in Nederland.

B2B en informatiebehoefte: schotel de juiste informatie voor

Via Google wordt veel gezocht naar accountancy of accountantskantoren. Aan hen de taak om hapklare informatie te tonen die de doelgroep ook echt wil lezen. Dit geldt niet alleen voor accountantskantoren, maar voor elk B2B bedrijf. Op het moment dat je potentiële klant meer wilt weten over een specifiek onderwerp bijvoorbeeld of wanneer ze een afspraak willen maken voor een oriënterend gesprek over het verkopen van aandelen. Wanneer jij de juiste informatie op het juiste moment kan voorschotelen, is de kans groter dat je het woord potentieel voor klant kunt wegstrepen. Voorkom dat concurrenten binnen de accountancybranche je voor zijn en maak gebruik van die zoekwoorden waar bezoekers naar hunkeren.

Alles draait om zoekwoorden binnen de online marketing. En online marketing is iets wat ook accountantskantoren nodig hebben voor het voortbestaan van de werkzaamheden. Met zoekwoorden kun je klanten naar specifieke pagina’s binnen je website leiden en hun vertrouwen winnen.

Online aanwezigheid top-30 accountantskantoren vergelijken

Wanneer we inzoomen op de marketingstrategie van de top-30 Nederlandse accountantskantoren, merken we dat de bezoekcijfers flinks uiteenlopen. Het verkeer naar de website kunnen we direct koppelen aan de zoekwoorden die op de website van de kantoren voorkomen:

In de tabel hierboven geeft ‘Traffic NL’ de online zichtbaarheidsscore (SEO) weer. Daarnaast staan kolommen met merknaam georiënteerde zoekwoorden en zoekwoorden die juist niet gerelateerd zijn aan een merknaam. Het daadwerkelijker verkeer kan in de praktijk 2-4x hoger liggen. Wel geeft de score een goed beeld van hoe de websites t.o.v. elkaar presteren.

Wat valt op

Kijken we naar bovenstaande tabel, dan zij er enkele opvallende punten:

  1. De website van Deloitte scoort het meeste SEO verkeer
  2. EY wordt veel gevonden op merknaam zoekwoorden. Dit betekent dat het merendeel van de bezoekers binnenkomt op zoekwoorden zoals ‘EY accountants’ of ‘EY’. Qua niet-merknaam zoekwoorden scoren ze minder
  3. Vanaf de top 10 zie je het % niet-merknaam zoekwoorden hoger worden. Reden hiervoor kan zijn dat deze bedrijven meer afhankelijk zijn van niet-merknaam zoekwoorden zoals ‘accountant’ of ‘accountskantoor’.

De hoogvlieger (EY) vs de uitdager (Schipper Groep)
We lichten twee accountantskantoren uit om de online zichtbaarheid te vergelijken. We zetten een hoogvlieger als EY af tegen een interessante uitdager op plaats 19.

EY (nr. 2) online zichtbaarheidsscore (SEO) 22K

accountants seo
  • De traffic geeft aan hoeveel percentage verkeer er op dit zoekwoord naar de website gaat. Bij ‘EY’ is dit ruim ongeveer 15%. Dus 15% van 22K bezoekers komt binnen via het zoekwoord EY.
  • Het volume geeft de maandelijkse bezoekersaantallen weer. Op het zoekwoord EY komen ongeveer 6600 mensen binnen per maand.

Kijken we naar bovenstaande tabel, dan vallen enkele dingen op:

  1. Een accountantskantoren als EY scoort hoog op naamsbekendheid. Maar liefst 79,4% van de zoekwoorden zijn merknaam georiënteerd. Neem als voorbeeld ‘EY Amsterdam’
  2. De Nederlandse tak van dit accountantskantoor profiteert van de gevestigde naam van de internationale onderneming. Er verwijzen ruim 3,294 + websites naar EY. Dit draagt bij aan de autoriteit/domeinkracht van de website
  3. Qua merknaam wordt er maandelijks het meest gezocht op ‘EY’ in plaats van op ‘Ernst & young’

Schipper Groep (nr. 19) online zichtbaarheidsscore (SEO) 3.9K

  1. Scoort met 43,6% op merknaam gerelateerde zoekwoorden. Scoort juist erg goed op niet-merknaam gerelateerde zoekwoorden, namelijk 56,4%
accountants vindbaarheidscore
  1. Naast bovenstaande zoekwoorden is het voor een accountantskantoor wenselijk om hoger te scoren op zoekwoorden zoals ‘accountant’ of ‘accountantskantoor’
  2. Schipper Groep behaalt hoge posities op verschillende zoekwoorden. Denk aan ‘belastingvrij schenken’ en ‘12,5 jaar in dienst’ 

 

Praktische handvaten voor betere online vindbaarheid in B2B

Online vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Ook binnen de accountancybranche. En ook voor B2B bedrijven. Jouw potentiële bezoekers bevinden zich namelijk pal voor je beeldscherm. Trek ze aan en houd ze vast. Bouw een vertrouwensrelatie op door je klanten informatie te geven waar ze op zoek naar zijn en steven af op een fysieke afspraak. Maar eerst zul je hoger moeten scoren in Google om op te vallen bij de doelgroep. Met de volgende praktische tips lukt het je om jezelf bij de doelgroep in de kijker te spelen:

Aansluiten op zoekgedrag van de doelgroep voor B2B bedrijven

Waar begin je wanneer je content wil creëren die aansluit op het zoekgedrag van de doelgroep binnen B2B marketing? Als eerst is het belangrijk om te realiseren dat je doelgroep verschillende fases in de customer journey bewandelt. De informatiebehoefte van de klant hangt af in welke fase van het beslissingsproces zij zich bevinden. Als inkopers zich oriënteren zijn op zoek naar andere informatie dan de accountmanager die een bestelling wil doen. Elke fase vereist een andere invulling en een andere SEO strategie. Om te bepalen wat de zoekvragen zijn van je doelgroep en welke zoekwoorden zij gebruiken om informatie in te winnen, is SEO uitbesteden een aanrader. Op deze manier weet je hoe vorm kunt geven aan de content op de website.

Content leesbaar houden

Wanneer duidelijk is welke zoekwoorden van belang zijn voor je doelgroep, komt de volgende stap: het verwerken van deze zoekwoorden. Het is heel gemakkelijk om informatie om deze zoekwoorden heen te verzamelen. Maar de truc is de zoekwoorden zo natuurlijk mogelijk in de tekst op de website te verwerken.

  • Deel de tekst op in diverse alinea’s
  • Werk met bulletpoints
  • Gebruik de zoekwoorden zowel in de tekst als in H1- en H2-koppen

Lever niet in op techniek

Net zo belangrijk als de content van de website, is de techniek hierachter. Een langzame laadtijd van je website zorgt ervoor dat men hun geduld verliest en liever naar de concurrent gaat. Bovendien is paginasnelheid een officiële ranking van Google.

Focus je tevens op het optimaal serveren van de website aan Google. Zorg dat Google je pagina’s goed kan crawlen en de belangrijkste informatie kan vinden.

Ben je benieuwd naar hoe jouw bedrijf scoort t.o.v. concurrenten? Kies dan voor een ‘gratis consult’ op www.searchsignals.nl.

Foto door Essow via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Vorige Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
De volgende Waarom je B2B content strategie te weinig leads oplevert

Geen commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *