We zijn over de helft en het is voor marketeers gebruikelijk om de blik te richten op het volgende jaar. Zeker nu we uit een ingewikkelde periode kruipen is het geen straf om de focus te leggen op 2021. We bespreken een drietal grote bewegingen die impact gaan hebben op de inzet van b2b marketing.

Neuromarketing als basis voor de marketingstrategie en tactiek

Of het nu gaat om b2b of b2c; marketing is een spel van gedragsbeïnvloeding en daarvoor moet je doordringen tot de hersens. Het vakgebied neuromarketing richt zich op de systemen en processen in het menselijk brein die leiden tot het nemen van beslissingen. Uit de neuromarketing onderzoeken komen interessante feiten en methodes om b2b marketing effectiever en efficiënter in te richten.

Neurmarketing is een vakgebied dat onderzoek en data als fundament heeft. De specifieke ins en outs van neuromarketing lees in het artikel de basis van neurmarketing, op Kennisdomein. B2bmarketeers zullen zich steeds meer gaan richten tot de data-fundamenten om beslissingen te nemen. Dan gaat het om thema’s als:

  • Hoe ontwikkel ik producten en diensten die nog relevanter zijn
  • Hoe zorg ik voor een boodschap en timing die impact maakt?
  • Hoe verbeter ik mijn website en e-mail marketing nieuwsbrieven om meer effect te genereren?

Door de inzichten van neurmarketing krijg je concrete handvatten voor het type woordgebruik, zinsopbouw, UX- en UI-inrichting en kanaalkeuzes om het effect te verhogen. Met de enorme kennis die er op dit onderwerp is en de eenvoudigere toegang tot neuromarketing-onderzoek gaat dit in b2b een grote rol spelen.

Influencer marketing in b2b

Oke, deze moeten we even nuanceren. Influencer marketing zoals we dat kennen in de b2c waait niet een op een over naar b2b. Wat we wel zien is een groeiende inzet van marketing via specialisten en blogs.

Een vorm van influencer marketing in b2b is die van de samenwerking met kennisleiders. Vakspecialisten of ervarings specialisten worden ingezet om een dienst of product aan te bevelen. In de SaaS-wereld zie je dit steeds vaker. Dan worden producten aanbevolen door succesvolle personen.

Je ziet ook bepaalde samenwerkingen ontstaan tussen kennisleiders en merken en de ontplooiing van gezamenlijke activisten. Denk aan het samen organiseren van een webinar of masterclass. Een variant hierop is het inzetten van online vakbladen en blogs om gebruik te maken van het netwerk van de ander. Zo kiezen steeds meer b2b marketing bedrijven voor het plaatsen van gastblogs of de inzet van een sponsored post of interview op een dergelijke online autoriteit. Meer over influencer marketing lees je in dit artikel over influencers op kennisdomein.

Premium content marketing

Een derde pijler die de basis vormt voor alle kanalen is de inzet van hele goede content marketing met een focus op kwaliteit. In 2021 is het nog steeds relevant om hoog te scoren in Google en vindbaar te zijn voor jouw doelgroepen. Om dat te bereiken en de verwende bezoeker te boeien is hele sterke content essentieel.

Dat betekent; diepgang, creativiteit en inhoud leveren. Dit kan ook betekenen dat voor jouw branche de blogsite niet meer afdoende is en je zou kunnen scoren met video marketing. Op welke manier je er ook vorm aan geeft, het zal voor de meeste bedrijven een basis gaan vormen voor de marketingtactiek. Dit zal voor veel bedrijven een grote uitdaging kunnen zijn; het genereren van goede content is een investering en zal niet direct rendement opleveren.

Als je echter voldoende content hebt, hiervan profiteert en de omzet ziet toenemen ben je verzekerd van een bestendige, duurzame marketing.

De komende weken zullen we meer vooruitblikken gaan posten in aanloop op 2021. Heb je tips of input? We horen het graag!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Kennisdomein.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!