De wereld verandert. Dit zie je ook online. Waar het eerst al heel wat was als je informatieve content had, moet je b2b content er nu ook “snackable” (daarmee bedoel ik aantrekkelijk) uit zien. Is dat niet het geval dan trek je de aandacht amper meer van de vluchtige, scannende webbezoeker. Des te opvallender vind ik dat veel B2B bedrijven terughoudend zijn met hun content. Ja ok. Informatieve blogs, whitepapers zie je en steeds vaker ook webinars. Maar waar nog te weinig over nagedacht wordt is het sociale karakter.

In de workshops die ik geef over nieuwe media merk ik dat daar ontzettend mee gestoeid wordt. Het verbaast me want belangrijke koopmotieven als betrouwbaarheid, geloofwaardigheid, persoonlijke klik en de contactpersoon met wie je zaken gaat doen zijn volgens mij juist aspecten die je prima lading kunt geven met doordachte, sociale content. Sterker nog, je zou direct een voorsprong kunnen nemen met sociale content door meer van jezelf te laten zien dan een ander. Het spanningsveld zit natuurlijk in het feit of je dan nog wel als professioneel en deskundig wordt gezien. En dit is daarom al snel buiten de comfortzone van de directiekamer, want het komt te dichtbij of is te moeilijk.

In deze blog een paar sterke B2B voorbeelden ter inspiratie.

Hoogst persoonlijke content van Holla

conent marketing holla

Persoonlijke content hoeft niet moeilijk te zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar Holla. Nota bene een advocaten kantoor. Hun kernwaarden persoonlijk en betrokken zijn noch venieuwend noch verheffend, maar de manier waarop ze dit uiten is zeer gedurfd en onderscheidend. Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe je onderscheidend lading kunt geven aan wie je bent en waar je voor staat. Ze laten op een – hele creatieve manier – zien dat de advocaten van Holla zich echt verdiepen in de business van hun klanten. En ja dat lijkt me een zakelijke propositie. Onleesbaar in het voorbeeld wordt gerefereerd naar Mr Van Muijen en zijn betrokkenheid met Brabant Water.

NB: om het persoonlijke in de propositie te benadrukken heeft Holla ook een app ontwikkeld. Zo heb je je advocaat altijd in je broekzak.

Notarissen verkopen eenheidsworst

Ook op een ludieke manier kun je de aandacht trekken. Deze notarissen uit Leiderdorp gebruikten het feit dat Hema notarisaktes ging aanbieden als een kans door hier ludiek op in te haken met een kraam met eenheidsworst. De guerrilla actie trok veel aandacht van de pers en was ook op sociale media veel te zien.

notaris b2b content

ABN Amro zet in op gepersonaliseerde video content

ABN Amro wilde op een originele manier afspraken maken en klanten werven. ABN Amro bedacht een campagne op basis van gepersonaliseerde video content. Er werd een volledig gepersonaliseerde direct mailing verstuurd naar het bestand met prospects, waarin een url werd genoemd die leidde naar de gepersonaliseerde ABN Amro website. De prospect zag op deze website vervolgens een video waarin hij persoonlijk door een ABN Amro adviseur werd toegesproken. De resultaten waren indrukwekkend. Van de verzonden direct mailings heeft 35 procent zijn gepersonaliseerde video en website bekeken en uiteindelijk 50 (!) procent daarvan heeft een afspraak met ABN Amro gemaakt. Het vooraf vastgestelde doel werd ruimschoots behaald.

 

De 4 G’s van succesvolle b2b content

In mijn workshop heb ik het over de 4G’s voor succesvolle b2b content:

  • Geniaal: ben je ergens uitzonderlijk goed in? Laat dit dan op een bijzondere manier zien!
  • Grappig: humor doet het erg goed in Nederland. Is zakelijk wat lastiger al kan het wel op zijn tijd, denk bijvoorbeeld aan de inhaker van de notarissen op de notarisakte van Hema. Een ander sterk voorbeeld gericht op de zakelijke markt is de onorthodoxe actie op Marktplaats van Mercedes-Benz Sprinter.
  • Geloofwaardig: zorg dat je verhaal transparant is en klopt. Klopt het niet dan krijg je dit als een boomerang terug.
  • Gedurfd: opvallen met content is een kwestie van lef en je nek uitsteken.

Wil je meer inspiratie? Graag nodig ik je uit voor mijn inspiratie workshop over nieuwe media.