De uitleganimatie, ook geschikt voor B2B marketing?

door Marcel van Beek | Last Updated:   21 augustus 2015

Een uitleganimatie is zeer geschikt om complexe concepten, producten en diensten op een eenvoudige manier uit te leggen aan doelgroepen. Of je nu de voordelen van een softwarepakket wilt uitleggen, investeringen wilt verzamelen voor je nieuwe bezorgdienst of uit wilt leggen waarom de aarde draait; zo’n beetje alle concepten zijn eenvoudig uit te leggen met een uitleganimatie. Steeds meer B2C bedrijven zien er dan ook de voordelen van in. Het is immers lekker eenvoudig, hip en spreekt tot de verbeelding. Maar is een uitleganimatie ook interessant voor de, vaak toch wat serieuzere, B2B markt?

Een heldere uitleg voor b2b doelgroepen

Even heel kort door de bocht: ja, een uitleganimatie is ook interessant voor de B2B markt. Achter ieder bedrijf zitten mensen zitten die zich vaak eerst oriënteren via de bedrijfswebsite. Een vlotte animatievideo kan het verschil maken tussen een bezoeker die afhaakt en een bezoeker die blijft. Bezoekers blijven gemiddeld twee keer zo lang hangen op je website door het plaatsen van een video. En dat geldt voor zowel zakelijke bezoekers als consumenten (Marketingsherpa). Na ongeveer één minuut kijken naar een animatie is je bezoeker bekend met je merk, weten ze de voordelen van je product en hebben ze, als het goed is, een grote glimlach op hun gezicht.

Vertel een verhaal

Vrijwel ieder bedrijf heeft een verhaal. Er is een reden waarom je voor deze business koos of waarom je de dingen doet zoals je ze doet. En ook voor potentiële zakelijke klanten is dit verhaal heel interessant. Door een, voor de klant herkenbaar, probleem aan te kaarten of een bepaald gevoel te verwerken in de video zorg je dat je kijker zich betrokken voelt en speel je in op de gevoelens van je bezoeker. Dat maakt videomarketing zo relevant.

Beurzen, verkoopgesprekken en social media

Behalve op de typische, geoptimaliseerde landingspagina’s, kun je een uitleganimatie ook goed gebruiken bij beurzen (speel hem af op een groot scherm op de achtergrond), tijdens verkoopgesprekken of presentaties en op social media. Korte video’s doen het altijd goed op social media en een leuke animatie kan weer voor extra naamsbekendheid en volgers zorgen.

Marcel van Beek is eigenaar van ontwerp- en animatiestudio BeeldWaarde en deelt graag zijn kennis over de nieuwe media en de rol van online video anno 2015. BeeldWaarde
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.