De uitleganimatie, ook geschikt voor B2B marketing?


uitleganimiatie

Een uitleganimatie is zeer geschikt om complexe concepten, producten en diensten op een eenvoudige manier uit te leggen aan doelgroepen. Of je nu de voordelen van een softwarepakket wilt uitleggen, investeringen wilt verzamelen voor je nieuwe bezorgdienst of uit wilt leggen waarom de aarde draait; zo’n beetje alle concepten zijn eenvoudig uit te leggen met een uitleganimatie. Steeds meer B2C bedrijven zien er dan ook de voordelen van in. Het is immers lekker eenvoudig, hip en spreekt tot de verbeelding. Maar is een uitleganimatie ook interessant voor de, vaak toch wat serieuzere, B2B markt?

Een heldere uitleg voor b2b doelgroepen

Even heel kort door de bocht: ja, een uitleganimatie is ook interessant voor de B2B markt. Achter ieder bedrijf zitten mensen zitten die zich vaak eerst oriënteren via de bedrijfswebsite. Een vlotte animatievideo kan het verschil maken tussen een bezoeker die afhaakt en een bezoeker die blijft. Bezoekers blijven gemiddeld twee keer zo lang hangen op je website door het plaatsen van een video. En dat geldt voor zowel zakelijke bezoekers als consumenten (Marketingsherpa). Na ongeveer één minuut kijken naar een animatie is je bezoeker bekend met je merk, weten ze de voordelen van je product en hebben ze, als het goed is, een grote glimlach op hun gezicht.

Vertel een verhaal

Vrijwel ieder bedrijf heeft een verhaal. Er is een reden waarom je voor deze business koos of waarom je de dingen doet zoals je ze doet. En ook voor potentiële zakelijke klanten is dit verhaal heel interessant. Door een, voor de klant herkenbaar, probleem aan te kaarten of een bepaald gevoel te verwerken in de video zorg je dat je kijker zich betrokken voelt en speel je in op de gevoelens van je bezoeker.

Beurzen, verkoopgesprekken en social media

Behalve op de typische, geoptimaliseerde landingspagina’s, kun je een uitleganimatie ook goed gebruiken bij beurzen (speel hem af op een groot scherm op de achtergrond), tijdens verkoopgesprekken of presentaties en op social media. Korte video’s doen het altijd goed op social media en een leuke animatie kan weer voor extra naamsbekendheid en volgers zorgen.

Voorbeelden uitleganimatie:

 

ebook content

Download gratis het e-book: Hoe je nummer 1 wordt met content marketing ?

Previous Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Next B2B e-mailmarketing voor een efficiënte contactstrategie

2 Comments

  1. Avatar
    25 augustus 2015
    Beantwoorden

    Het uitleggen van bedrijfsinformatie kan erg ingewikkeld zijn omdat het mogelijk te technisch is. Of kan het veel jargon bevatten. In dat geval schieten woorden vaak te kort om de informatie helder en aantrekkelijk over te brengen. Veel bedrijven zitten met zo een communicatieprobleem, want je hebt meer nodig dan tekst. Een animatiefilm kan dan zeker een goede uitkomst bieden.

  2. Avatar
    25 augustus 2015
    Beantwoorden

    Bovendien gaat het ook in B2B om contact met mensen. Daar hoort dus ook emotie bij. B2B Marketing mag ook mooi zijn ;-). Een video of animatie kan prikkelen en tegelijkertijd een heldere boodschap neerzetten, die beklijft. We zien steeds vaker het gebruik van video en animatie in B2B en aandacht voor esthetiek. Gelukkig!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *