Geoffrey, 45, heeft een achtergrond in psychologie zowel als onderzoek en past dit ook toe in zijn dagelijkse werkzaamheden. Niet alleen om consumentengedrag te analyseren, hij wil het ook begrijpen en verklaren. Door die twee te combineren kun je dan ook beter op de analyse acteren. Wat kunnen we leren van één van de belangrijkste media organisaties van Nederland over datatechnologie en data analyse in Marketing?

Onderdelen

Data analyse gaat niet alleen om Videoland, maar heeft ook betrekking op RTL nieuws, Buienradar, en natuurlijk de adverteerders bij RTL.

Samen met een team van 15 personen, engineers en data analisten, ontwikkelt Geoffrey datatechnologie en analyseren ze data, bijvoorbeeld om klantbehoud te vergroten, meer relevante advertenties te tonen of om de kans te berekenen dat mensen hun abonnement gaan opzeggen bij Videoland.

Het gaat dan echt om high-end analyses, algoritmes bouwen en voorspelmodellen. Bijvoorbeeld hoeveel mensen kijken er morgen naar de TV? Of welke films kunnen we het beste voor je aanraden, zodat je een hogere kans hebt dat mensen eerder terug komen en langer kijken.

RTL Nieuws

RTL nieuws is een gedegen nieuws organisatie die miljoenen mensen trekt. Het is natuurlijk belangrijk om op een goede neutrale manier Nederland te voorzien van nieuws. De vraag voor onze afdeling is dan ook: “Hoe kan ik daar met algoritmes aan bijdragen?”

Het gaat dan niet zo zeer om de financiele winst, maar om een goede nieuwsvoorziening te kunnen leveren door middel van data analyse.

Prioriteren van analyses

Het leuke van RTL is dat er heel veel verschillende activiteiten zijn, je werkt altijd weer ergens anders aan. Het is dan ook altijd de vraag waar de prioriteit naar uit gaat. We hebben daarvoor een systeem waarbij we de requirements sorteren op waarde.

HubSpot

Maar iedereen binnen RTL mag een requirement aanleveren die we er dan in sorteren. Dat is dus niet alleen de directie, maar ook vanuit productie, security, marketeers of privacy. Iedereen van de ongeveer 600 mensen kan dit  doen.

Kijken mensen nog TV?

Tegenwoordig is er natuurlijk heel veel content online, en Live TV neemt dan ook steeds af. We meten de kijkcijfers van televisie nog steeds via 1200 kastjes die door een gerenommeerd onderzoeksbureau gemeten worden.

Een analyse: online wordt alles tot op de seconde gemeten en bijgehouden. Toch bestaat Live TV (RTL 4, 5, 7 & 8, maar ook RTL Lounge en Telekids) nog steeds ongeveer 80% van het verdienmodel.

De gemiddelde Nederlander kijkt ongeveer een uur per dag televisie. Dit is dus steeds af aan het nemen, maar het terugkijken van dezelfde inhoud is juist weer toe aan het nemen. Dus de content is goed, maar mensen willen niet vast zitten aan het schema wat we voor ze hebben bedacht. Dat is natuurlijk ook prima, als ze maar kijken. We willen gewoon mensen bereiken.

Het is dus belangrijk dat we niet alleen de kijkcijfers meten, maar ook de achtergrond informatie er bij kunnen betrekken. We werken dus nog steeds, zoals de 1200 kastjes, met panels en steekproeven, omdat we daarbij ook het marktonderzoek kunnen doen met gezinssamenstelling, leeftijdsgroep en andere factoren. Data analyse gaat dus vooral over de informatie achter de cijfers.

De gemiddelde Nederlander kijkt ongeveer een uur per dag televisie. Dit is dus steeds af aan het nemen, maar het terugkijken van dezelfde inhoud is juist weer toe aan het nemen.

Reclame aan de hand van data

Zendtijd is duur, ook voor het terugkijken. Dus, reclame zendtijd willen we goed inzetten, want reclames leveren geld op. Reclame maken voor je eigen programma’s niet. Het is een continue balans zoeken tussen het programmabedrijf, die goede degelijke programma’s willen, en daarmee veel mensen willen bereiken, en aan de andere kant het sales bedrijf, die omzet willen. Ga je inzetten op revenue? Als je teveel reclames uitzend, jaag je mensen weg. Dus je moet die balans blijven zoeken.

Reclame maken voor je eigen platformen doen we dan ook vaker achteraf. Na afloop van het programma krijg je dan te zien: “wil je meer kijken of opnieuw kijken, ga naar videoland, of…” en dat werkt goed.

Hans: Mensen denken vaak dat er amper nog tv wordt gekeken, maar dat is een beetje de Randstad bubbel.

Geoffrey: Klopt, daarbuiten (en ook gewoon in De Randstad) kijken de meeste mensen nog gewoon voornamelijk tv. Die ratio van internet tv tot gewone televisie is ongeveer een staat tot vijf. Dus het blijft belangrijk om goed marktonderzoek te doen tbv advertising.

De toekomst is voor relevantie

Als we naar de toekomst kijken, dan geldt voor elk bedrijf, groot of klein, dat het sleutelwoord  ‘relevantie’ is. Als je niet relevant kan zijn in je aanbod of communicatie, zullen mensen niet terugkomen. Dat geldt dus ook voor andere kanalen zoals e-mail nieuwsbrieven.

Nieuwsbrieven moeten ook worden opgezet met relevante content.

We rekenen recommendations uit aan de hand van de doelgroep, die stuur ik in die nieuwsbrief door, om zoveel mogelijk relevantie te bereiken, dat geeft 20% uplift van clickthrough ratios.

De RTL 4 nieuwsbrief heeft nog steeds 30-40% open rates.

Het is gewoon leuke content, nieuws items en celebrities. En dat wordt nog beter als je het dan ook nog relevant kan maken door het te personaliseren. Dat is best moeilijk, want er zijn veel verschillen tussen mensen.

Oorspronkelijk, vanuit TV, is RTL gewend om te ‘zenden’; iedereen krijgt hetzelfde door. Nu moet het andersom; wat vinden mensen leuk? Dan moeten we daarop reageren.

Het startpunt is niet meer; “wij vinden dit leuk, dat gaan we brengen”. In plaats daarvan moeten we gaan analyseren wat de consument interessant vindt, en daar proposities op maken.

Als we naar de toekomst kijken, dan geldt voor elk bedrijf, groot of klein, dat het sleutelwoord  ‘relevantie’ is.

Sociale Media – analyse met als relevantie als doel

Hans: ‘Grote sociale media sites zoals Facebook doen dat natuurlijk al. Die stemmen heel erg af op wat jij op dat moment interessant vind. Bijvoorbeeld als ik basketbal leuk vind, en daar filmpjes op Facebook van kijk, dan krijg ik meteen relevante content te zien. Maar als ik dat dan niet meer leuk vind en ik stop met kijken, dan is het ook heel snel dat ik er geen video’s meer van te zien krijg.’

Bij RTL zijn we daar nog mee aan het spelen en leren. We hebben natuurlijk bakken met content; oude filmpjes, leuke fragmenten van familie shows enzo. En hiervan zetten we dan korte clips online, ook bijvoorbeeld via de individuele Facebook pagina’s van de programma’s.

Maar, de bedoeling is om je naar onze platforms te trekken. Die clips zijn puur om te adverteren van de programma’s om tractie te genereren. Dus als je het volledige programma wil zien, dan moet je naar ons toe en eerst inloggen. Want ik wil weten wie je bent, om daar dan weer relevante content voor te genereren.

Blockbusters

Grote online spelers hebben natuurlijk series zoals Stranger Things; grote titels waar bijna iedereen naar kijkt.

We kijken en we leren natuurlijk ook van Netflix en kompanen. Zo hebben we bij Videoland ook onze grote, en ook dure, titels. Die moet je ook hebben om mensen te trekken, en het is goed voor je merk. Daar kun je er per jaar geen 300 van hebben. We hebben een contentkalender en daarop een aantal titels waar we apetrots op zijn.

Daarnaast hebben we dan op die kalender natuurlijk een heleboel andere pareltjes staan, die niet voor de massa is. Via longtail marketing kunnen we die dan, gebaseerd op algoritmes, specifiek bij jou aan bieden. 

Is e-mail marketing nog belangrijk?

Uit data analyses blijkt dat email nog steeds belangrijk medium is. Wij sturen wekelijks nieuwsbrieven uit, gebaseerd op jou als individu, met content om je te triggeren.

Belangrijke momenten zijn zogenaamde ‘events’, dus bijvoorbeeld als je een jaar lid bent, dan sturen we een felicitatie, of op je verjaardag, op Koningsdag enzovoorts. Maar ook bijvoorbeeld als we berekenen dat er een hoge kans is dat je van plan bent om je abonnement op te zeggen. Dan sturen we je een aanbieding, of interessante content, om je toch nog even te laten blijven. Op die manier kunnen we de customer churn toch verlagen met zo’n 2%.

Het blijft wel ingewikkeld om op basis van data analyses die persoonlijke algoritmes te leveren.

Voor kleine bedrijven is er verbetering mogelijk, want die doen nu vaak helemaal niets. Vooral bij die events is er dan gemakkelijk veel winst te behalen.

We willen je raken in je hoofd en in je hart

We zijn steeds bezig om die modellen en die Customer Journey beter te snappen. We ontwikkelen tools om je van platform naar platform te volgen. Bijvoorbeeld iemand staat op ’s ochtends en kijkt eerst op Buienradar voor de weersvoorspelling, daarna zet die het nieuws aan om te kijken wat er gebeurd in de wereld, dan even naar RTL Boulevard voor de laatste roddels. Onderweg naar werk gaat RTL Z aan voor zakelijke nieuws en zo gaat het de hele dag door tot ’s avonds een leuke film op Videoland.

Op al die platform willen we je volgen en op relevante momenten gaan we je triggeren om nog meer te kijken. Dan kunnen we simpele regels inzetten. Hier en daar zien we dan een haakje om je een nieuwsbrief te zenden of op een andere manier content aan te bieden.

80-90% van de beslissingen die een consument neemt zijn niet rationeel of logisch. In plaats daarvan zijn die gebaseerd op emoties.

Bij RTL willen we je dan ook raken, in je hoofd en in je hart. En bij verschillende media horen verschillende emoties. Als je naar het nieuws kijkt treden daar andere emoties of vergeleken bij een film op Videoland. We proberen dan ook data analyses te doen op de emoties die spelen bij de content die je bekijkt, en daar op in te spelen. Bij Videoland heb je dan ook een persoonlijke account, voor de ene laat die vooral zwart zien met veel machinepistolen, bij de andere gaat dat volledig over op legally blond om maar wat te noemen.

Rembrandt was de eerste schilder die dit deed. Voor zijn tijd werden portretten altijd heel erg strak en neutraal geschilderd. Een subtiele twinkel in het oog schilderen of een klein mondhoekje omhoog voor een lichte lach. En dat sloeg enorm aan, omdat het emoties laat zien. En dat doen we nu nog steeds.

80-90% van de beslissingen die een consument neemt zijn niet rationeel of logisch. In plaats daarvan zijn die gebaseerd op emoties.

Werkt emoties uitlokken?

Hans: Als je bijvoorbeeld kijkt naar Twitter, die onlangs in het nieuws was over het uitlokken van reacties door middel van tegenovergestelde meningen te laten zien. Bijvoorbeeld mensen die linkse politici volgen krijgen dan rechtse politieke meningen te zien zodat ze getriggered worden om daarop te reageren.

Geoffrey: Maar dat is waarschijnlijk van korte duur. Het is ook een beetje armoedig en laat een gebrek aan creativiteit zien.

Hans: Er zijn ook op televisie ook meer programma’s die op die manier een extreme kant op gaan om mensen meer te raken.

Geoffrey: Zeker, maar dat is ook het gevolg van cultuur. Als je kijkt naar de afgelopen 30 jaar televisie, dan is er nu andere TV. We lachen om andere humor en we worden minder geschokt door dingen, dat heeft met de culturele norm te maken. Daar speelt de media wel gedeeltelijk, maar zeker niet uitsluitend, een rol in.

Hoe werken die algoritmes met betrekking tot het nieuws?

De rol die de media in bepaalde gevallen speelt, is zeker niet onbelangrijk. Als je het hebt over bijvoorbeeld Netflix en Facebook, dan bepalen de algoritmes volledig wat je te zien krijgt. Bij het nieuws werkt dat ook zo. Je kunt aantonen met data analyses dat mijn algoritmes voor het RTL nieuws veel meer clicks genereren vergeleken met de artikelen die de redactie aan wil bieden. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de redactie inzet op een breed en gevarieerd nieuwsaanbod, en niet op de financiële  hoek van het verhaal. Dus er moeten scherpe keuzes gemaakt worden. Wat er dus over het algemeen gebeurd is dat de redactie bepaald welk nieuws er wordt uitgezonden, en daar laten we dan de algoritmes op los. Mensen die bijvoorbeeld artikelen lezen over Trump en China, krijgen dan ook meer soortgelijke content te zien.

Koop je die algoritmes?

Er zijn veel algoritmes beschikbaar als open source code, dus die kun je gewoon gebruiken. Ik zie ook vaak al welke algoritmes er gebruikt worden als ik een website open. Als je bijvoorbeeld net een reis geboekt hebt voor Egypte, en je krijgt dan nog weken lang soortgelijke reizen aangeboden, dan heb je te maken met slechte algoritmes; die leren niet. In plaats daarvan zouden ze een algoritme moeten gebruiken die kijkt naar wat andere mensen, die eerder dezelfde reis hebben geboekt, daarna nog hebben gekocht.

Hoe kan je dat als zelfstandige inzetten?

Voor blogs zou je dus ook van die algoritmes kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als een WordPress plugin, die je aanraadt wat je eventueel ook nog kan lezen, in plaats van standaard ‘lees ook het vorige blog’. Maar daar moet je dan mee gaan experimenteren, testen en analyseren; welke doelgroep leest je blog? Waar zijn mensen in geïnteresseerd. En als je dat doet, kun je inderdaad best vinden dat je daarmee een 10% uplift behaalt in tijd op de site.

Hoe behoud je klanten die van plan zijn om te stoppen?

We merken dat wanneer iemand minder gaat kijken, de kans bestaat dat ze het abonnement opzeggen. Op dat moment berekenen we nog vijf relevante films die we aanraden om de klant toch te behouden.

We hebben gemerkt dat dat alleen niet genoeg is, want mensen bezoeken het platform gewoon niet meer. Maar in combinatie met push notificaties krijgen we wel betere resultaten. Doordat je een berichtje op je telefoon krijgt die je wel leest, wordt je toch weer wakker, en op die manier kunnen we die churn toch omlaag halen.

Hoe haal je mensen naar jullie platform in plaats van de concurrent?

Hans: Er is zoveel content, zoveel concurrentie, we leven in een gek tijdperk op het moment. Je hebt Amazon Prime, Netflix, Disney, en nog meer. Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk wel gaan verminderen, maar nu is het nog cowboyland. Ik denk dat mensen hebben behoefte hebben aan curatie, ze willen dingen aangeraden krijgen, want ze hebben geen tijd om alles zelf uit te gaan zoeken.

Geoffrey: Het begin is dan ook heel belangrijk. Je moet mensen meteen binnenhalen. Ze komen meestal met een bepaalde verwachting, een film of vaak een serie die ze willen zien, en gaan dan de twee weken proefperiode aan.

Data analyses tonen een  grote uitdaging: de zogenaamde cold start. Je moet ze eerst leren kennen. Dus we beginnen met  een aantal titels te laten zien en vragen welke ze leuk vinden. Gewoon met een thumbs up of thumbs down. Daar hebben we natuurlijk ook weer modellen voor die berekenen hoeveel mensen uiteindelijk een abonnement aangaan. Maar in die proefperiode moet je mensen pakken.

Wat hebben mensen te besteden aan online platforms?

Hans: Er zijn bepaalde doelgroepen die wellicht meer te spenderen hebben dan anderen. Kijk bijvoorbeeld naar kijkers die Videoland bezoeken voor YouTube sterretje Famke Louise’s documentaire. Je zou kunnen bedenken dat deze doelgroep, wellicht mensen van tussen de 12 en 17, minder geld hebben voor dit soort abonnementen.

Geoffrey: we analyseren wat algemener; we doen studies naar wat een gemiddeld huishouden in Nederland over heeft voor abonnementsgeld. Dat gaat dan over Netflix of Amazon Prime of Videoland, maar ook bijvoorbeeld Spotify of de lokale bibliotheek. Er is ruimte voor ongeveer twee abonnementsmodellen. Maar er zijn natuurlijk vele malen meer aanbieders, dus er moeten keuzes gemaakt worden. Feit is wel dat er meer media en meer content gekeken wordt dan ooit tevoren! En het groeit nog steeds.

Feit is wel dat er meer media en meer content gekeken wordt dan ooit tevoren!

Adverteren

Op dit moment hebben we nog geen reclames op Videoland, wel product placement. Net zoals bij Goede tijden Slechte Tijden, worden er producten gebruikt die dan in beeld te zien zijn. Sommige mensen vinden dit nog vervelender dan reclame blokken, tenminste als het te overduidelijk is. Als iemand te nonchalant een zak Doritos precies mooi in beeld neerzet, dan is het wel duidelijk wat er gebeurd en kunnen mensen zich daar aan ergeren. Een beetje meer subliminal is dan beter. Het is ook niet tegen te spreken dat onderbewust adverteren werkt. Daar zijn tal van studies van gedaan.

Waar komt Videoland eigenlijk vandaan?

We kennen Videoland natuurlijk allemaal nog van de videotheek om de hoek. Daar was ook een persoon aanwezig, achter de balie, waar je kon vragen voor aanbevelingen. Als je er vaker kwam dan kende ze je ook en kon er persoonlijk advies gegeven worden.

De eigenaar van de keten zag de bui al wel langer hangen en wist dat het online zou moeten gaan omdat de winkels uiteindelijk dicht zou moeten. Dus hij zocht een partner daarvoor. In het begin was dat alleen individuele films die je dan online kon bestellen. Uiteindelijk is het dit platform geworden, waarbij je een abonnement betaald om bepaalde content aan te kunnen. Je kunt nog steeds wel individuele films online vinden, maar het is niet goedkoop. Dus de vraag is dan wat je het liefst doet, de nieuwste films in de bioscoop gaan kijken, lekker thuis op de bank per film of via onze platforms. Dat gaan we allemaal nog wel ontdekken.

Wat zijn nog dingen die kleinere bedrijven kunnen?

 

Klantensegmentatie

Om je churn omlaag te halen, om klanten te behouden, kun je als klein bedrijf, zeg van 30 tot 100 klanten, het beste beginnen met klantsegmentatie.

Deel je klantenbestand op in maximaal 3 segmenten, gebaseerd op een logische indeling. Misschien kun je het beste indelen gebaseerd op activiteit, of kijken naar monetaire value, of nieuwe vs oude klanten. Dat kun je zelf bedenken. Maar het opzetten daarvan is makkelijk. Je moet het ook onderhouden. Klanten kunnen van een groep overgaan naar een andere groep.

Het bijhouden van je klantenbestand kost heel veel tijd en energie. En dat wordt vaak vergeten of over het hoofd gezien, en dan verlies je klanten.

Per segment moet je dan verschillende proposities gaan ontwikkelen, bijvoorbeeld verschillende nieuwsbrieven gaan sturen. Of wellicht kun je ze beter even bellen in plaats van een e-mail sturen, of een cadeautje sturen aan klanten die een hoge monetaire waarde hebben. Maar je moet blijven activeren. En dan kun je met hele simpele ‘als-dan’ regels een hoop bereiken.

Laat zien wie je bent

Hans: Ondernemers hebben natuurlijk heel veel ideeën en kennis in huis. Je relaties willen die kennis hebben, dus deel dat. Klanten weten vaak niet eens wat ze nog meer kunnen halen bij een bedrijf waar ze al klant zijn. Dus die upsell en cross sell zijn dan natuurlijk laaghangend fruit. Vooral in het begin van de relatie moet je gaan vertellen wie je bent en wat je doet. Bijvoorbeeld een standaard bevestiging e-mail van een sales transactie; daar staat vaak helemaal niets in behalve dat je iets gekocht hebt. Dat is een makkelijk punt in de customer journey om gebruik van te maken, en te vermelden wie je bent. Daar begint die klantenbinding en daar moet je iets op gaan bouwen.

Data rapportage

Vervolgens moet je data gaan verzamelen, analyseren en daar dagelijks of wekelijks rapportage mee gaan opbouwen. Wat gebeurd er in mijn bedrijf? Zakt de omzet? Waar komt dat dan door? Waarom komen er minder mensen op mijn platform? Maar die rapportage is enkel een thermometer om te kijken wat er gebeurd, een vinger aan de pols. Je moet dan met hypotheses komen en analyses gaan uitvoeren om te onderzoeken wat de redenen zijn.

Content kalendar en blijk van waardering

Een makkelijke hulpmiddel is bijvoorbeeld de content kalender. Of het nu zes keer per jaar een blockbuster is of wanneer je een bepaalde campagne uitstuurt, het is belangrijk dat je er van te voren wat tijd voor uit trekt, en dat enthusiasme dan ook volhoud.

Hans: Ga er bijvoorbeeld een ochtend voor zitten, en maak een verjaardagsfilmpje. Die kun je het hele jaar door gebruiken en dorosturen naar mensen op hun verjaardag. Iedereen vindt dat leuk, maar bijna geen enkel bedrijf stuurt iets. Of ze sturen enkel een kortingsbon, alsof we daar niet dwars doorheen kijken. Dat is een salespitch, geen cadeautje. Stuur me dan een paar sokken, of vertel me dat ik gratis een paar sokken kan ophalen bij je winkel, die kosten je 30 cent. Als ik dan toch in de winkel sta ben ik veel eerder geneigd om dan die kortingsbon wel te gebruiken. Je wil als klant gewaardeerd worden.

Kwantificeren van emoties

Zoals eerder ook vermeldt, is emotie een veel belangrijkere stimulans vergeleken met wat dan ook. Ook klantloyaliteit onderzoeken hebben dit wereldwijd uitgewezen. Daarom analyseren we programma’s op emoties. Dit doen we door middel van de audio, we hebben de ondertiteling zowel als de scripts van GTST bijvoorbeeld, en we koppelen woorden aan emoties om te weten in welke scene een bepaalde emotie dominant is.

Vervolgens proberen we dat ook, dit staat nog in de kinderschoenen, met gezichtsherkenningssoftware op de acteurs. Dit laatste is wat moeilijker en ligt ook aan de acteur. Deze data proberen we dan te kwantificeren naar kijkcijfers. Welke emoties leiden tot de hoogste kijkcijfers. We geven dit dan weer door naar de content writers. Dit is allemaal heel vers maar de redactie is erg enthousiast over het emotioneel kunnen kwantificeren van content.

Mensen willen ergens bij horen

Ook met advertenties moet je emoties triggeren, daar krijg je  hogere click-through rates van. Zelfs een nieuwsbrief die geen emoties triggert werkt minder goed.

Bij GTST en andere televisie programma’s moeten we ook extra dingen rond de soap gaan doen. Mensen kijken gewoon minder tv, dus je moet de verhaallijn daaraan aanpassen, of content maken rondom het programma. Kijkjes achter de schermen, extra content van de celebrities voor op social media en dergelijke. Daar zijn nog heel veel mogelijkheden.

RTL heeft drie jaar geleden dan ook gekozen om fan-centric te gaan werken. Mensen zijn eenzamer tegenwoordig en willen ergens bij horen. Het is niet meer de kerk of de sportvereniging. In plaats daarvan gaan ze met zijn allen naar een achter-de-schermen aflevering van Expeditie Robinson kijken. Zo’n programma, of een grote finale aflevering, is een gateway naar de zender.

Merken, zoals GTST of Expeditie Robinson voor RTL, spelen een steeds grotere rol hierin. Je moet op zoek gaan naar de influencers op social media, en die er bij betrekken. Je moet dus de 100 of wat dan ook super fans weten te kennen, naar ze gaan luisteren op social media, data analyseren en dan daar op gaan reageren, en participeren.

Het next level is dan om ze te gaan sturen. Nodig ze uit om live te komen kijken met een glas champagne erbij. Als je de influencers kunt influencen, dan worden zij jouw marketing. Als je bijvoorbeeld een acteur een persoonlijk berichtje in kan laten spreken voor de verjaardag van een van zijn grootste fans, dan kun je het bij die fan nooit meer fout doen. Dan kun je daar ook die upsell pakken.

We hebben ook geleerd uit data analyse dat de YouTube sterren erg goede content creators zijn, daar zijn wel ook wel ooit jaloers op. Het trekt vooral een jonger publiek aan, en die blijven vooral op YouTube hangen. Dat is voor ons verdienmodel natuurlijk niet gunstig. Dus die willen we met RTL verbinden om onze content te versterken, terwijl ze wel gewoon hun eigen onafhankelijkheid kunnen behouden. Voor hen is dat gunstig omdat ze hun netwerk daarmee kunnen uitbreiden. Het maakt niet uit of de kwaliteit goed is, het is allemaal relevant, en mensen willen het volgen.

We hebben ook geleerd uit data analyse dat de YouTube sterren erg goede content creators zijn, daar zijn wel ook wel ooit jaloers op.

Tenslotte

Om deze podcast af te sluiten; bedenk dat 80% van de bedrijven MKB of ZZP is, maar dat alle grote bedrijven, alle succesvolle bedrijven, doen iets met dit soort data. Als je er slim mee bent kun je daar voordeel in behalen ten opzichte van je concurrent.

Voor sommige platforms is dat wat moeilijker, bijvoorbeeld met het nieuws, of op Videoland want mensen kijken samen films, en daar hebben de algoritmes wel wat moeite mee. Als je relevante content wil laten zien, moet je je consumenten kennen. Als consumenten relevantie willen hebben, moeten ze zich herkenbaar maken. Dus als je met je partner on demand kijkt, maak dan samen een account aan dan kunnen we je relevante zaken laten zien.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!