Content creatie

Met de opkomst van vernieuwde inzichten op b2b Marketing, komt ook de behoefte aan nieuwe content creatie. Inbound Marketing en Content Marketing draaien allemaal om 1 ding: de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep aanbieden. Dat is nog niet zo eenvoudig; om een geoliede content marketing machine te hebben, is een content creatie strategie bepalend voor het succes.

Content Creatie in b2b

Marketing is veel leuker geworden. De b2b marketeer van vandaag de dag kan zich bezig houden met de interessegebieden van de doelgroep en zoveel mogelijk inspirerende content creeren! That’s nice! Voor de b2b marketeer betekent dat concreet; whitepapers schrijven, webinars opzetten, e-books op de markt brengen, een blogstrategie opzetten, aan e-mail marketing werken en nog veel meer!

Content creatie stappenplan

Content creatie gaat niet vanzelf. Om van content creatie een doorlopend proces te maken is het aan te raden om te werken vanuit een stappenplan. Een aantal tips om content creatie toe te voegen aan de marketingstrategie en marketingoperatie op een bestendige en duurzame manier.

1. Stel heldere doelen op voor content creatie

De wens om content te gaan maken komt niet uit de lucht vallen. Er is een behoefte, een idee, een kans of een probleem waar content creatie voor nodig is. Het is goed om het doel van deze content creatie vast te leggen en te delen met de stakeholders.

Wat wil je met het contentplan gaan bereiken? Dit kan een heel simpel document zijn of een slide in een powerpoint presentatie. Het gaat er om dat het vertrekpunt solide is en de beslissing tot content creatie gefundeerd is.

Een doel kan zijn:

autoriteit (thought leadership) uitstralen op topics die spelen bij de Buyer Persona’s om vanuit expertise duurzame relaties op te bouwen met de doelgroep. 

Een ander voorbeeld:

meer bereik genereren naar de website om daarmee uiteindelijk de conversie te verhogen voor inschrijvingen op de nieuwsbrief en een database op te bouwen met prospects. 

2. De Buyer Persona staat centraal (dus ook de Customer Journey!)

Door altijd uit te gaan van de Buyer Persona en de bijbehorende Customer Journey komt je tot de meest relevante content creatie. Content die aansluit bij de tone-of-voice en de problemen of vraagstukken waar de doelgroep informatie over zoekt.

Je zit op een berg informatie waar jouw doelgroep dolgraag meer over wilt weten. Deze informatie op de juiste manier ontsluiten middels content creatie kan alleen door de buyer persona en customer journey centraal te zetten

3. Neem de vragen en uitdagingen van de Buyer Persona als uitgangspunt

Nu kun je aan de slag met het definiëren van topics om content over te gaan produceren. Deze topics vloeien altijd voort uit de vragen die leven bij de doelgroep. Vragen over hun werk, over de producten/diensten uit jouw markt, uitdagingen in de branche etc.

4. Maak een content-kalender en begin!

Het geraamte staat. Alle lichtjes staan op groen om te gaan beginnen. Giet alle ideetjes in een content kalender en je kunt aan de slag met content creatie op een gestructureerde manier.

Door te werken vanuit een content kalender is het voor de hele organisatie duidelijk wanneer welke content te verwachten is en kun je op tijd de juiste resources opschalen om de content te gaan maken.

Tip: download de content marketing project template om een start te maken met jouw content creatie

5. Zorg voor voldoende content en afwisseling

Het mooie van content marketing is dat er legio vormen zijn om in te zetten en te toetsen op succes. Welke vorm werkt het beste voor jouw doelgroep. Of welke afwisseling zorgt voor de juiste dynamiek op je blogomgeving of content-hub.

Probeer verschillende type content zoals blogposts (kort of lang), whitepapers, podcasts, e-books, video’s of infographics. Door over de tijd te meten welke type content de meeste conversie oplevert, het langst bekeken wordt, het meeste gedeeld of wellicht de meeste reacties oplevert, besluit je waar je meer van wilt maken.

Er is al heel veel content in de wereld dus je zult hele goede content moeten maken (dat is logisch want je wilt aansluiten bij de behoefte van je Buyer Persona) en je zult voldoende content moeten genereren om een terugkeer-effect te realiseren.

Content Curatie

Een manier om regelmatig hoogwaardige, branchespecifieke aan te bieden aan doelgroepen is Content Curatie; het gebruiken en delen van content van derden. Zeker als je relevante waarde toevoegt aan de content van derden, bijvoorbeeld een interpretatie van een onderzoek, kun je snel tot interessante resultaten komen.

Meer over content creatie:

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.