content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Ranken in Google in 2022 doe je met deze 6 tips

door Redactie | Last Updated:   12 december 2021

Het aantal bedrijven in Nederland is het laatste jaar enorm gestegen. Dat betekent dat er meer concurrentie is binnen alle niches. Als ondernemer is het daarom aan te raden om je voor 2022 extra te focussen op je online zichtbaarheid. Ranken in Google is bijvoorbeeld erg belangrijk wanneer je op wilt vallen. Door aan de slag te gaan met Google zoekwoorden ranking zie je welke keywords voor jouw onderneming of merk interessant zijn om zo hoger in Google te scoren. Het checken van backlinks is hierbij bijvoorbeeld een echte aanrader en daarvoor is die tool onmisbaar. In dit artikel lees je meer tips waarmee je scoort in 2022.

1. Content is koning: kwalitatieve teksten

Als er iets is wat alsmaar belangrijker wordt voor Google dan zijn het kwalitatieve teksten. Google wordt steeds slimmer, wat betekent dat je er niet meer mee wegkomt wanneer je een tekst puur voor Google volgooit met links en keywords. Content moet vandaag de dag echt een toevoeging hebben én goed geschreven zijn. Denk hierbij aan de lengte van een tekst, de juiste grammatica en zichtbare kennis van het onderwerp. Laat je teksten, artikelen en blogs dus door een professional schrijven, zoals een copywriter of een tekstbureau.

2. Maak je website mobielvriendelijk

Waar je ook zeker op moet letten met oog op ranken in Google is de mobielvriendelijkheid van je website. Een groot deel van de mensen gebruikt een smartphone om te winkelen, informatie op te zoeken en social media te checken. Sinds 2016 wordt een website door Google beoordeeld op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat des te mobielvriendelijker je website is, des te groter de kans is dat je hoger in Google rankt. Daarom is het aan te raden om te zorgen voor een website die heel mobielvriendelijk is zodat mensen zonder problemen kunnen rondkijken.

3. Verhoog de zogeheten page experience

Naast mobielvriendelijkheid moet er worden gekeken naar de page experience, oftewel de user experience (UX). Hoe gemakkelijk kan een gebruiker op je website vinden waar hij naar op zoek is? Kijk voor deze tip dus goed naar de lay-out en het design van de website. Staan de teksten logisch verdeeld? Is er ruimte voor afbeeldingen? Is de combinatie van tekst met beeld goed op elkaar afgesteld? Je kunt de page of user experience verhogen door iemand anders naar je website te laten kijken en feedback te ontvangen wat er beter kan. Ga met die feedback aan de slag om de UX te verhogen.

4. Snelheid van je website moet omhoog

Wat ook van belang is, is de snelheid van je website. Gebruikers willen zo snel mogelijk op hun wenken bediend worden. Dat betekent dat wanneer een website langzaam laadt ze sneller op zoek zullen gaan naar een ander platform voor de nodige informatie. Een website die snel laadt, krijgt meer clicks en dat is beter voor je ranking in Google. Uit onderzoek blijkt dat een website niet meer dan 3 seconden nodig mag hebben om te laden. Is dat wel het geval dan moet je hier zeker iets aan doen om op die manier je plaats in Google te verhogen.

5. Verkeer vanuit social media naar je website

Naast het hebben van een snelle website vol waardevolle informatie is het aan te raden om op meerdere manieren zichtbaar te zijn. Denk bijvoorbeeld ook nog steeds aan het hebben van social media accounts voor je bedrijf, als is het alleen al voor je ranking in Google. Social media is niet meer weg te denken uit het ondernemerschap. Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends te ontdekken op het gebied van social media voor zakelijk gebruik. Voor 2022 zien we een groei in het gebruik van LinkedIn voor zakelijke uitingen; nog meer dan dat nu al wordt gedaan. Verdiep je dus in de voordelen van LinkedIn en ga ermee aan de slag voor je bedrijf.

6. Author authority blijft belangrijk

Iets wat we dit jaar al zagen en wat in 2022 ook belangrijk blijft is het zogeheten author authority. Ben je bijvoorbeeld werkzaam als freelance fotograaf dan is het voor Google interessant wanneer je een soort expert bent op dat gebied en dat overal online laat zien. Zorg er dus voor dat je een blog hebt op je website waarop je meer vertelt over fotografie. Schroom ook niet om in zee te gaan met andere platformen waarop je onder je eigen naam meer kan vertellen over dit onderwerp. Op die manier verhoog je je author authority en zal je door Google als een expert worden gezien waardoor je hoger kunt ranken in de zoekmachine.

Foto door Firmbee.com via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.