Het slechte voorbeeld

door Bart Waterschoot | Last Updated:   14 oktober 2011

Bart WaterschootLaatst las ik dat marketingbureaus zichzelf slecht verkopen. Zeer herkenbaar voor iemand uit deze beroepsgroep. De hoofdoorzaak ligt voornamelijk in de korte termijn focus van dit soort bedrijven. Interne projecten kosten geld. Zeker als je daardoor niet aan externe projecten kunt werken. Een cultuur die ervoor zorgt dat interne projecten die niet direct geld opleveren de laagste prioriteit krijgen.

Marketingbureaus zijn natuurlijk niet de enige beroepsgroep die aan deze kwaal leiden. Denk immers maar aan management bureaus wiens management te wensen over laat, banken die niet solvabel blijken, de klusjesman die in zijn eigen huis duidelijk nog wat klusjes heeft, of de schilder die geen tijd heeft gehad om zijn woonkamer bij te witten. Scholen waar de docenten niet bijgeschoold worden,de psycholoog die niet in zijn eigen spiegel kijkt, ziekenhuizen met een hoog ziekteverzuim. Er zijn zelfs internetbedrijven met een slechte website…

Het geeft te denken. Vooral dat laatste. Vreemd? Weet ik niet. Voorbeelden te over. Het lijkt eerder regel dan uitzondering. Een paar mogelijke verklaringen van dit slechte voorbeeldgedrag:

‘Niet nodig’

Vaak oefenen ondernemers hun specialisme niet voor zichzelf uit met als (drog)reden ‘ach dat is toch niet nodig voor mij’. Behalve dat het nogal vreemd is je eigen vakgebied zo te bagatelliseren en dat het van weinig overtuigingskracht getuigt, is het vooral heel erg typisch.Want het is juist een uitgelezen kans om je bedrijf op je eigen vakgebied in de etalage te zetten. Een betere case van vrij voorbeeldgedrag is er niet!

Verblind door je eigen bedrijfsproces

Als je thuis zit, zien sommige mensen de troep niet. Hetzelfde geldt voor je bedrijf. Ook hier zie je door de bomen vaak het bos niet meer. De reflectie naar binnen raakt afgestompd. In dit soort gevallen is het zinvol om toch – hoe vreemd het ook klinkt op je eigen vakgebied – een externe in te schakelen. Gun jezelf de professional die je voor anderen ook bent. Verfrissend. Bovendien: vreemde ogen dwingen.

Van uitstel komt afstel

Natuurlijk is het logisch dat de externe focus interne activiteiten ondersneeuwt. Niets mensoneigens aan om eerst aan de portemonnee te denken. Echter van uitstel komt maar al te vaak afstel. Vergelijk het maar met administratie en archivering. Iedereen bewaart het tot de zomer, maar tussen ‘zeggen’ en daadwerkelijk ‘doen’ blijkt vaak een groot verschil. Schuif het dus niet voor je uit, pak het direct op zodra de agenda het ook maar een beetje toelaat!

Slechte voorbeelden te over. En ieder heeft er waarschijnlijk zijn eigen verklaring voor. Daarom sluit ik af met een heel concreet en simpel advies: Practice what you preach!

Deze column verscheen ook op www.aangenaamanders.nl.

 

Bart gelooft in marketing die verbinding maakt tussen jouw bedrijf en jouw doelgroepen. Hij geeft met veel enthousiasme en energie workshops over content strategie, positionering, customer journey en persona’s. Werkt samen met Marcel Nanning van b2bmarketeers.nl www.bartwaterschoot.nl www.bartwaterschoot.nl | linkedin  
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.