Op zoek naar een groot bereik in korte tijd? Overweeg buitenreclame!

door Redactie | Last Updated:   14 juni 2023

Bij B2B marketing wordt de focus vaak al snel gelegd op online vormen van marketing, zoals zoekmachine optimalisatie en content creatie. Tegenwoordig is het onder meer populair om kennis te delen via een YouTube-kanaal of bijvoorbeeld een eigen podcast. Kennisdeling moet andere ondernemers ervan overtuigen om een product of dienst bij je af te nemen. Een mooi middel maar minder efficient als het gaat om het verhogen van naamsbekendheid. Een middel zoals buitenreclame doet dat wel. Bovendien kunnen offline en online middelen elkaar ook nog eens mooi versterken! Heb jij al eens naar de mogelijkheden van deze vorm van offline marketing gekeken? In dit artikel lees je er meer over. 

Verbeteren van je naamsbekendheid middels buitenreclame 

Met buitenreclame wordt offline landelijk adverteren mogelijk voor ondernemers. De toepassing hiervan is voornamelijk interessant voor ondernemers die in korte tijd een groot aantal andere bedrijven willen bereiken. Waar online marketing vaak gericht is op het specifiek targeten van een doelgroep, geldt dat in veel mindere mate voor buitenreclame.

Buitenreclame helpt je in korte tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken tegen een scherp tarief. Bovendien maak je direct impact! Jouw merk in het straatbeeld of langs de weg; daarmee geef je jouw merk direct een bepaalde lading. Die van een speler die er toe doet!

Valt iedereen die je bereikt binnen de doelgroep van je organisatie? Nee, dat niet. Dat hoeft echter geen nadeel te zijn. Via mond-tot-mondreclame kunnen ook mensen die initieel buiten de doelgroep van je organisatie vielen een bijdrage leveren aan een verbetering van de naamsbekendheid. 

Opvallen met offline campagnes

Om daadwerkelijk te slagen in de missie om de naamsbekendheid van je organisatie te verbeteren onder mede-ondernemers, is het zaak te zorgen voor een offline campagne waarmee je opvalt. Tegelijkertijd is het belangrijk dat deze campagne in ieder geval de doelgroep van je bedrijf aanspreekt.

Houd rekening met het gebruik van verschillende kleuren, lettertypes en bijvoorbeeld symbolen die je gebruikt. Sommige kleuren spreken met name jongeren aan; andere kleuren zullen opvallen bij zakenlieden door de betrouwbaarheid die deze kleuren uitstralen.

Het creatieve concept is daarin belangrijk. Heb je een pakkende punch line bijvoorbeeld? Of een sterke combinatie tussen beeld en tekst waar voorbijganger goed over moet nadenken.

Buitenreclame omnichannel

Samenspel tussen online en offline

Om terug te komen op het voorbeeld uit de inleiding. Je kunt buitenreclame gebruiken om je merk te introduceren met het luisteren naar je nieuwe podcast als call-to-action. Denk eens aan de impact die je maakt als iemand uit je doelgroep jouw podcast luistert en onderweg jouw advertentie tegenkomt langs de weg!

Omnichannel ervaring

Zorg dus altijd voor een goede totaalbeleving tussen alle middelen. Verleid je met jouw buitenreclame de klant om een site te bezoeken? Zorg dan dat de landing page naadloos aansluit op de teksten en uitstraling van de uiting van de buitenreclame.

buitenreclame voorbeeld

Buitenreclame kan in verschillende vormen worden toegepast 

Bedrijven die kiezen voor het gebruik van buitenreclame hebben hierbij keuze uit verschillende vormen. Populair is onder meer lichtmastreclame. Het is een vorm van buitenreclame waarbij men een reclamebord aan een paal aan de kant van de weg monteert. Zo’n reclamebord zal, afhankelijk van de exacte locatie, niet alleen opvallen bij automobilisten en passagiers in de bus maar ook bij fietsers en wandelaars. Andere vormen van buitenreclame zijn onder meer rotondereclame en reclame onder stadsklokken. 

Conclusie

Het gebruik van buitenreclame biedt ondernemers de mogelijkheid om snel een groot aantal andere bedrijven te bereiken en hun naamsbekendheid te vergroten. Het plaatsen van jouw merk in het straatbeeld of langs de snelweg zorgt direct voor impact en versterkt de perceptie van jouw merk als een belangrijke speler. Om succesvol te zijn, is het belangrijk om op te vallen met een creatief offline campagneconcept en een omnichannel-ervaring te bieden. Verschillende vormen van buitenreclame, zoals lichtmastreclame, rotondereclame en reclame onder stadsklokken, bieden bedrijven diverse mogelijkheden om hun boodschap effectief over te brengen.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.