Hashtags zijn termen die in social media worden gebruikt om berichten aan bepaalde onderwerpen te koppelen. Het voordeel hiervan is dat gebruikers via hashtags eenvoudiger meerdere berichten kunnen vinden over hetzelfde thema door simpelweg de hastag aan te klikken. Of door notificatieberichten in te stellen die je attenderen op berichten die behoren tot een bepaalde hashtags.

#

Het zijn dus een soort post-its die je op berichten plakt zodat de berichten gecategoriseerd worden, welke fungeren als hyperlinks. Hastags worden gebruikt in de meeste social media platforms zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram.

Hoe pas je hashtags toe in marketing?

Meeliften op thema’s
Door slim om te gaan met het gebruik van hashtags kun je met social media berichten eenvoudiger onder de aandacht komen bij bepaalde doelgroepen. Als je weet welke hashtags jouw doelgroep volgt, kun je daar op inspelen door de juiste termen toe te voegen aan je social posts.

Thema onder de aandacht
Ook kun je hashtags in het leven roepen en een thema in het leven roepen zodat daar een discussie over op gang komt. Daarmee kun je dus actief werken aan het agenderen van bepaalde onderwerpen.

Live communicatie (events)
Een andere interessante toepassing voor marketeers is de ‘tijdelijke hashtag’. Dit is zeer goed toe te passen tijdens events om social posts en het delen daarvan te bevorderen rondom het event. Via een hashtag zoals #b2bevent2020 kun je een buzz creëren rondom dat specifieke event. Dat is interessant voor de bezoekers van het event maar ook voor mensen die niet konden deelnemen aan het event. Zo kun je toch volgen welke interessante content er aan de orde is en daar op meeliften. Voor de event-organisatoren en de merken die daar belang bij hebben is het interessant dat er meer bereik en buzz komt rondom het event en de content.

Analyses op basis van hashtags
Hashtags zijn ook interessant voor analyse-doeleinden en het volgen van het sentiment over je merk of product. Verschillende Social Media tools zoals SEMrush bieden mogelijkheden om op deze manier inzicht te verkrijgen in wat er speelt rondom een doelgroep-thema, een bedrijf of product.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!