Zo valt jouw winkel op in het straatbeeld

door Redactie | Last Updated:   7 oktober 2020

Als winkelier moet je hard je best doen om op te vallen tussen alle andere winkels. Dat valt nog niet mee, want de andere winkeliers streven precies hetzelfde na. Dat wil echter niet zeggen dat ze daar allemaal even goed in slagen. Waar liggen de kansen voor jou om je te onderscheiden en het oog van passanten naar jouw winkel te trekken?

Raamstickers

Er zijn winkels die gebruik maken van raamstickers en winkels die hun etalage te belangrijk vinden om bestickering op hun ruit te plaatsen. Dit biedt mogelijkheden om op te vallen. Richt je vooral op je concurrenten, want daar wil je je het liefst van onderscheiden. Wat voor raambestickering gebruiken zij? Kun je meer opvallen als meer kleur gebruikt, andere vormen gebruikt of grotere raamstickers gebruikt? Soms kan het ook juist omgekeerd werken: als jouw concurrenten groot uitpakken met hun raamstickers, kun jij opvallen door voor een meer bescheiden bestickering te kiezen. Wees ook trouw aan je gewenste uitstraling: wees extravagant als je dat wilt zijn, maar bescheiden als je een wat chiquere uitstaling nastreeft. Het belangrijkste is in ieder geval dat je het anders doet dan je concurrenten.

Reclamebord buiten

Veel winkeliers zetten op de stoep voor hun zaak een reclamebord neer. Dat is een manier om de aandacht te vangen van de passant die zijn blik voor zich gericht heeft. Zo’n bord valt natuurlijk op als er in de nabije omgeving niet veel meer van die borden zijn, maar in een winkelstraat staat er vaak vol mee. Dat wil niet zeggen dat je meer opvalt door zelf geen reclamebord buiten te plaatsen. Het gaat om het maken van de juiste keuzes. Zorg voor kleuren die opvallen, een afbeelding die aanspreekt of een kreet die prikkelt. Test je kreet of afbeelding uit op verschillende mensen voordat je je reclamebord plaatst, want je wilt natuurlijk wel controverse vermijden.

Gevelreclame b2b shop amsterdam

Gevelreclame

Ook de gevel van je winkelpand kan ingezet worden om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Lang niet elke winkelier maakt hier gebruik van, en daarmee biedt het dus kansen om op te vallen. Een opvallende banier boven je etalageruit kan de ogen van passanten naar jouw winkel trekken, zeker ook omdat deze over alle hoofden heen te zien blijft. Dat kost doorgaans wel wat meer dan raamstickers of een reclamebord voor de winkel plaatsen, maar het kan zeker de investering waard zijn. Investeer in een banier die goed bestand is tegen weer en wind, en kies voor een ontwerp dat lang ‘actueel’ kan blijven zodat je er lang plezier van kunt hebben.

Gevel schilderen

Niet alleen wat je aan de gevel hebt hangen, maar ook de gevel van je winkelpland zelf kan mogelijk ingezet worden om op te vallen in het straatbeeld. Onderzoek of het toegestaan is om deze een ander kleurtje te geven dan andere gevels in de directe omgeving. Zo kun je op een relatief eenvoudige manier er helemaal uitspringen in het straatbeeld. Stem de kleur uiteraard wel af op de uitstraling die bij jouw winkel hoort. Felle kleuren voor hip modern dus, en een chiquere kleur voor een wat luxere uitstraling.

Etalage

Ook de inrichting van jouw etalage speelt een rol in het opvallen tussen andere winkels. Daarom richten veel winkeliers hun etalage zorgvuldig in. Wat ze echter niet doen, is de etalage regelmatig flink aanpassen om te blijven verrassen. Dat zorgt ervoor dat veel etalages tamelijk voorspelbaar zijn en daardoor de aandacht niet meer trekken. Observeer wat andere winkeliers in de directe omgeving doen met hun etalage, en doe het vervolgens zelf anders om je te onderscheiden. Kies voor een andere compositie en andere kleuren, en pas het regelmatig aan. Bijvoorbeeld om in te spelen op de seizoenen en als het even kan op de actualiteit.

Opvallen in het straatbeeld kun je dus op verschillende manieren aanpakken. Wanneer je alle suggesties die we gegeven hebben implementeert, kan het bijna niet meer anders dat de ogen naar jouw winkel getrokken worden!

Foto door Burst via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.