Kvk, wat is het en hoe werkt het?

De Kamer van Koophandel (kvk) draagt zorg voor het officiële bedrijvenregister (handelsregister) van Nederland. Bedrijven kunnen hier hun bedrijfsnaam en activiteiten officieel registreren zodat ze met een kvk-nummer juridische handelingen mogen verrichten vanuit de bedrijfsentiteit zoals het aan- en verkopen van goederen. Het doel hiervan is een veilig handelsverkeer in Nederland en tussen Nederland en andere landen.

De kvk fungeert in Nederland niet alleen als een register maar biedt ook diensten aan rondom ondernemen. Denk aan voorlichting aan ondernemers of het verstrekken van database gegevens aan ondernemers. De kvk-database is een veelgebruikte gegevensbron voor b2b marketeers.

Inschrijven kvk
Als je handelt in goederen of diensten met het doel winst te maken, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Afhankelijk van het type organisatie wordt er gekozen voor een inschrijving een van de volgende rechtsvormen:

  • besloten vennootschap (bv)
  • naamloze vennootschap (nv)
  • vennootschap onder firma (vof)
  • commanditaire vennootschap (cv)*
  • stichting
  • vereniging met notariële akte
  • openbare maatschap
  • publiekrechtelijke rechtspersoon
  • vereniging van eigenaars
  • coöperatie en onderlinge waarborgmaatschap

KVK-database

De kvk-database vormt vaak de basis voor verschillende databaseleveranciers die de basisgegevens van de kvk aanvullen met andere informatie zoals betaalgedrag, medewerkers e.d. Veel marketeers werken met de kvk-database, direct of indirect via een andere databaseleverancier als fundament van hun marketing.

Kvk-gegevens worden vaak gebruikt om andere systemen zoals het CRM-systeem te vullen met bedrijfsgegevens t.b.v. sales- en marketingacties op bepaalde doelgroepen. Vaak worden deze gegevens verrijkt met zelf verkregen gegevens of gegevens van andere data-leveranciers.

Visitor Identification Software

De kvk-database vormt vaak ook de bron voor Visitor Identification Software. Deze software koppelt kvk-gegevens aan gegevens die verkregen worden door online activiteiten zoals websitebezoeken. Denk aan IP-gegevens van de websitebezoeker.



Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!