telefoonPubers worden internationale popsterren door een YouTube filmpje, Noord Africa ontploft in een keten aan revoluties na 1 facebook oproep en 1 enkel twitterbericht brengt machtige telecomleveranciers aan het wankelen. Al een tijdje heeft u het gevoel: hier gebeurt iets, wat moeten we hier mee. Of moet ik hier niets mee? Hoe weet je hoe Social Media passen in uw marcomstrategie? En als u iets gaat doen, welke stappen moet u dan doorlopen?

Marketing draait voornamelijk om: Hoe kan ik mijn doelgroep het beste bereiken en mijn doelen behalen op een zo efficiënt mogelijke manier? Om iets te kunnen zeggen over de invloed van Social Media in de wereld van uw doelgroep, moet u de doelgroep kennen, en uw klanten. Dat moet voor uw geen nieuws zijn. Het probleem is echter, hoe doe ik het?

Praat nooit over zaken!

Het antwoord is voor de hand liggen maar wordt toch nog veel te weinig gedaan: Praten met uw klant. Echt praten. Niet over zaken, niet over uw producten of diensten, maar gewoon over het dagelijkse leven. Praat met uw klant over alles, behalve business. Begin over voetbal, of dat u eigenlijk liever naar rugby kijkt, hoe de ipad u bevalt, of hij er een heeft? Is uw klant gadget freak? Hoe gevoelig is uw klant voor reviews? Op welke manier boekt uw klant een vakantie? Heeft hij een iPhone? Is deze wel of niet gejailbreaked en hoe heeft hij dat gedaan? Vertel uw klant dat u een online blog bent begonnen, maar dat het nog niet echt vorm krijgt, wat vindt hij daarvan? Heeft hij tips? Zoek uit hoe uw klant communiceert? Waar haalt uw klant informatie vandaan? Struint uw klant blogs af op zoek naar producthandleidingen?  Wat is de rol van e-mail in de wereld van uw klant? Hoe zit dat bij zijn collega’s? Kijkt uw klant vaak op zijn smartphone? Checkt hij dan zijn voicemail? Of heeft hij een twitteraccount en volgt hij uw concurrenten? Zoekt hij naar statusupdates op LinkedIn? Of checkt hij vakantiefoto’s op facebook wellicht?

Gevoelig voor een telefoontje

U zult merken dat u bezig bent met uw klant echt te leren kennen. U zult aan gaan voelen in hoeverre bepaalde social media een rol spelen in het leven van de klant. Uberhaubt, hoe uw klant omgaat met middelen en marketingprikkels die op hem afkomen. Misschien ontdekt u dat uw klant een actieve blogger is, en dat elke hardcopy mailen van uw hand in het ronde archief verdwijnt en juit leidt tot frustratie bij de klant . Of ontdekt u dat uw klant vooral gevoelig is voor een telefoontje op z’n tijd en de meeste digitale infrastructuren links laat liggen?

Marketing Business Intelligence

Door echte gesprekken te voeren met uw klant, en deze informatie te combineren met uw Business Intelligence, kunt u gegrond een beeld vormen en gebaseerd op feiten een beslissing nemen over uw middeleninzet. En uw relatie met de klant zal verbeteren, mensen praten over het algemeen graag over hun passies en interesses.  Dus praat, observeer en leer. Want ook in de wereld van B2B marketing hebben we gewoon te maken met mensen. En als u dan toch bezig bent, kijk dan ook even naar uzelf;  want hoe vaak kijkt u op uw telefoon?