Tags: online marketing
Ik ben geen specialist op het gebied van websites. Toch ontkom ik er als allround marcom specialist niet aan om kennis te hebben van websites en online marketing. Voor veel ondernemers is de website hun belangrijkste middel om hun bedrijf aan de buitenwereld te presenteren. En daarom spreek ik een aardig woordje mee op online gebied en vertoon ik geen ontwijkgedrag als een ondernemer mij de vraag stelt: “wat vind je van mijn website?”
Dat ligt eraan…
“Wat vind je van mijn website?” Na “Koffie?” En: “Heb je het goed kunnen vinden?” één van de meest voorkomende vragen die ik krijg in new business gesprekken. Een vraag die te vaak wordt beantwoord met de dooddoener: “dat ligt eraan welk doel u wilt bereiken met uw website”.
Een basis van het antwoord op deze obligate tegen-vraag kun je veelal zelf afleiden door kritisch te kijken naar een website. Is de website vooral informatief opgezet of is het meer een salesgericht web om aanvragen uit de markt te “vangen”.
Wat zegt een website over je sales strategie?
De website is voor veel ondernemers een belangrijk kanaal van hun sales strategie. Daarom kun je er veel van afleiden; Is de sales gericht op push (promotiegericht, producten, aanbiedingen) of meer gericht op pull (servicegericht, informatief, voorbeelden). Webshops als Zalando en Bol.com: typisch push. Bedrijven met producten of diensten met een gelaagder, complexer aankoopproces zoals financiële en zakelijke dienstverleners zijn meer gebaat bij een uitgekiende pull strategie.
Wat zegt een website over je identiteit?
Een website zegt heel veel over de identiteit van de organisatie. Is het een zendergerichte of een ontvangergerichte organisatie? Open of gesloten? Dynamisch of statisch? Traditioneel of creatief? Persoonlijk of bedrijfsmatig? Veel van deze zaken liggen nauw in elkaars verlengde.
Wat zegt een website over je smaak?
Ik waag me niet aan uitspraken over mooi of lelijk. En niet omdat wat voor de één mooi is, voor een ander lelijk is. Maar vooral omdat dat niks zegt over de effectiviteit van een website. Neem Marktplaats. Mooi? Niet direct. Effectief en succesvol; zeer zeker. Over het algemeen geldt dat een drukke opmaak minder goed gewaardeerd wordt dan een rustige opmaak met een heldere structuur en een goede verhouding tussen beeld en tekst.
NB: Lees ook mijn volgende blog over de spinnenwebscan, een tool voor quick scans van websites.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó: tips voor meer leads vanuit de zoekmachines door de website te optimaliseren
Tips voor een domeinnaam
Voordat je overgaat tot een domeinnaam kopen, is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden: leer van deze tips!
De Google Hummingbird update; wat verandert er voor Content Marketeers?
Google Hummingbird update
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
Waarom elke Sales Directeur het digital marketing proces moet begrijpen
Als b2b sales directeur is het cruciaal om digital marketing te begrijpen en omarmen, oud CEO Randstad legt uit hoe en waarom
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en sneller?

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.