Wat vind je van mijn website?


Website

wat vind jij van mijn website?Ik ben geen specialist op het gebied van websites. Toch ontkom ik er als allround marcom specialist niet aan om kennis te hebben van websites en online marketing. Voor veel ondernemers is de website hun belangrijkste middel om hun bedrijf aan de buitenwereld te presenteren. En daarom spreek ik een aardig woordje mee op online gebied en vertoon ik geen ontwijkgedrag als een ondernemer mij de vraag stelt: “wat vind je van mijn website?”

Dat ligt eraan…

“Wat vind je van mijn website?” Na “Koffie?” En: “Heb je het goed kunnen vinden?” één van de meest voorkomende vragen die ik krijg in new business gesprekken. Een vraag die te vaak wordt beantwoord met de dooddoener: “dat ligt eraan welk doel u wilt bereiken met uw website”.

Een basis van het antwoord op deze obligate tegen-vraag kun je veelal zelf afleiden door kritisch te kijken naar een website. Is de website vooral informatief opgezet of is het meer een salesgericht web om aanvragen uit de markt te “vangen”.

Wat zegt een website over je sales strategie?

De website is voor veel ondernemers een belangrijk kanaal van hun sales strategie. Daarom kun je er veel van afleiden; Is de sales gericht op push (promotiegericht, producten, aanbiedingen) of meer gericht op pull (servicegericht, informatief, voorbeelden). Webshops als Zalando en Bol.com: typisch push. Bedrijven met producten of diensten met een gelaagder, complexer aankoopproces zoals financiële en zakelijke dienstverleners zijn meer gebaat bij een uitgekiende pull strategie.

Wat zegt een website over je identiteit?

Een website zegt heel veel over de identiteit van de organisatie. Is het een zendergerichte of een ontvangergerichte organisatie? Open of gesloten? Dynamisch of statisch? Traditioneel of creatief? Persoonlijk of bedrijfsmatig? Veel van deze zaken liggen nauw in elkaars verlengde.

Wat zegt een website over je smaak?

Ik waag me niet aan uitspraken over mooi of lelijk. En niet omdat wat voor de één mooi is, voor een ander lelijk is. Maar vooral omdat dat niks zegt over de effectiviteit van een website. Neem Marktplaats. Mooi? Niet direct. Effectief en succesvol; zeer zeker. Over het algemeen geldt dat een drukke opmaak minder goed gewaardeerd wordt dan een rustige opmaak met een heldere structuur en een goede verhouding tussen beeld en tekst.

ebook content

Download gratis het e-book: Hoe je nummer 1 wordt met content marketing ?

NB: Lees ook mijn volgende blog over de spinnenwebscan, een tool voor quick scans van websites.

 

Previous Interview met Martijn Arets; inspirator, ondernemer en schrijver van Brand Expedition
Next Spinnenwebscan: website quickscan

1 Comment

  1. Avatar
    20 april 2019
    Beantwoorden

    Een website zou belangrijk moeten zijn voor een bedrijf, helaas valt dat in de praktijk nogal tegen.

    Slechts een miniem deeltje verdient goed zijn boterham online. Bij een grotere koek is het geld om geld. Ongeveer de helft maakt verlies.

    Alle bedrijven hebben de potentie om wél geld te verdienen met hun site. Helaas benutten ze dit niet.

    De gemiddelde website stinkt op het vlak van usability, marketing en SEO. Mooi zijn ze meestal dan wel. Totaal niet belangrijk, zoals je zelf zegt.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *