Kristalnominaties: AkzoNobel, DSM en Philips

door Marcel Nanning | Last Updated:   26 oktober 2012

Tags:

Persbericht | Het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering zijn  – net als vorig jaar – AkzoNobel, DSM en Philips. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2012. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

De Kristal wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst eindigt op de Transparantiebenchmark 2012. Dit is een jaarlijks onderzoek van het ministerie van EL&I naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de circa 500 grootste Nederlandse ondernemingen.

Met de Transparantiebenchmark meet het ministerie de transparantie in maatschappelijke jaarverslagen en probeert daarmee de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te stimuleren. Het blijkt dat bedrijven die zijn opgenomen in de Transparantiebenchmark hun daadwerkelijke MVO-prestaties verbeteren. De kopgroep van de benchmark scoort ook dit jaar weer hoog. De verwachtingen zijn hooggespannen. De jury kiest de winaar uit de top drie.

Bekendmaking scores Transparantiebenchmark

Op 22 november maakt EL&I de scorelijst van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een self-assessment hun score kunnen bepalen. De self-assessments van de bedrijven zijn daarna in opdracht van het ministerie door PwC beoordeeld. Bedrijven die de online self-assessment niet hebben gedaan, hebben een score toegekend gekregen door PwC. Een panel van deskundigen heeft uit de top 20 een top drie – AkzoNobel, DSM en Philips – vastgesteld. En ten slotte bepaalt een gerenommeerde jury wie van deze drie ondernemingen de winnaar wordt van de Kristal.

Uitreiking Kristal

De uitreiking van de Kristalprijs is op donderdag 22 november 2012 van 15.00 tot 18.00 uur bij Nieuwspoort in Den Haag. Naast de hoofdprijs worden ook prijzen overhandigd aan de hoogst genoteerde MKB-onderneming en de grootste stijger op de Transparantiebenchmark.

Meer informatie is te vinden op www.transparantiebenchmark.nl en www.kristalprijs.nl

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.