Talent werven als B2B bedrijf: 3 tips


recruitment marketing

Niet in alle bedrijfstakken kunnen bedrijven rekenen op tientallen sollicitaties op hun vacatures. In een situatie waarin er meer banen beschikbaar zijn dan er talenten rondlopen, is het een strijd om die talenten voor je te winnen als B2B bedrijf. We geven drie tips voor hoe je dat zou kunnen aanpakken.

1. Campus recruitment

Zorg dat jij talenten vindt voordat een concurrent ze vindt. Hiervoor is een strategie voor campus recruitment nodig. Dit houdt in dat je actief student werft voor stages, afstudeerstages, traineeships en startersbanen. Je werft ze direct vanaf hun opleiding op de universiteits- of HBO-campus, vandaar de term. De klassieke aanpak hiervoor is via carrièrebeurzen in contact kunnen komen met potentiële werkgevers. Omdat dit veel geld en tijd kost, is deze klassieke strategie vooral voorbehouden aan grote werkgevers met grote recruitmentteams en grote recruitmentbudgetten.

Recruitment tools

Sinds de komst van tools als Magnet.me is campus recruitment op een andere manier, namelijk door een toegewijd platform te creëren, ook toegankelijk voor kleinere werkgevers omdat het een stuk betaalbaarder efficiënter is. Zeker in deze tijd, waarin de campus zich verschuift naar online, is zo’n platform erg praktisch en zinvol.

2. Onderscheiden met interessante extra’s

Als talenten de werkgevers voor het uitkiezen hebben, is het van belang om je als bedrijf te onderscheiden. Dat kan in de vorm van een hoger salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden, maar dat is ook niet alles. Jonge mensen zoeken een werkplek waar ze zich op hun gemak voelen en waar de sfeer inspirerend doch ontspannen is.

Opvallende arbeidsvoorwaarden

Het zijn de extra ‘arbeidsvoorwaarden’ waarmee je jezelf als bedrijf kunt neerzetten en onderscheiden. Zaken als dagelijks een gezamenlijke lunch op kosten van de zaak, regelmatige stoelmassages of afwisseling van werk met interessante lessen of workshops kunnen het verschil maken waardoor een talent toch voor jouw bedrijf kiest.

3. Goede indruk achterlaten bij sollicitanten

Is het je gelukt om sollicitanten te trekken voor je vacature? Besef dat in deze fase niet alleen de sollicitant, maar ook het bedrijf een goede indruk achter te laten heeft. Wanneer je sollicitanten als nummers behandeld en onbehoorlijk met ze communiceert, zorgt dit voor een slechte reputatie die zich als een lopend vuurtje kan verspreiden onder (voormalige) studiegenoten.


😎 Tooltips van de maand voor marketeers!


Project Management Software voor b2b marketeers 👇
 

Candidate Experience

Zorg dat de kandidaten zich gewaardeerd voelen en wees open en transparant in het sollicitatieproces. Zorg voor een ‘candidate experience’ die een goede indruk achterlaat, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een platform waarop sollicitanten kunnen inloggen om te zien wat de stand van zaken van hun sollicitatie is.

Talenten zijn noodzakelijk om je bedrijf fris te houden en nieuwe kennis, inspiratie en vaardigheden binnen te halen. Zorg dus dat je ze vindt en aan je bindt!

content marketing strategy template
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Vorige Een auto als zzp’er: wat zijn de mogelijkheden?
De volgende 6 ideeën voor relatiegeschenken en promotieartikelen

Geen commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *