6 tips voor succesvolle b2b referral marketing!

door Martijn Meijer | Last Updated:   4 maart 2013

Tags:

b2b Referral marketingVeel organisaties passen b2b referral marketing nog niet actief toe in hun marketing- en verkoopproces. In mijn blog over het waarom van referral marketing stelde ik al dat deze marketingstrategie een geweldige ROI kan opleveren. Daarom deze 6 tips & trucs om referral marketing succesvol in te zetten om zodat jouw bedrijf ook meer kan halen uit tevreden klanten!

1.¬†Cre√ęer¬†profielen van de ideale ambassadeurs¬†

B2B Referral marketing gaat om het activeren van ambassadeurs. Er zijn twee bronnen om aan ambassadeurs te komen:

Om referral marketing goed aan te pakken, is het belangrijk dat je een duidelijke profielen hebt van de ideale ambassadeurs. Meestal is dit het profiel van je ideale klant of die van je ideale businesspartners.

2. b2b Referral Marketing integreren in het verkoop- en marketingproces

Referral Markering kan tijdens verschillende momenten in het verkoopproces aan de orde komen. Het is verstandig om bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie direct duidelijk te maken dat je graag aanbevolen wordt als je levert wat je afgesproken hebt. Het ideale moment om te vragen om de referentie is als een project net naar tevredenheid is opgeleverd. De referentie kan ook ter sprake kan komen, bij een evaluatiegesprek, een accountgesprek of een ander positief contactmoment. Vanuit marketing kun je ambassadeurs een speciale behandeling geven door ze bijvoorbeeld uit te nodigen voor exclusieve evenementen, PR voor ze doen, etc.

3. b2b Referral marketing tools

Met referral marketing tools maak je het voor je ambassadeurs zo makkelijk mogelijk om jou door te verwijzen. Je haalt zoveel mogelijk drempels weg en geeft zoveel mogelijk inzicht in de ideale klant die jij zoekt. Een tool is bijvoorbeeld een document met daarop het volgende vermeld:

Een andere simpele tool is een stapeltje speciale referral-visitekaartjes, met op de voorkant een triggerende vraag en op de achterkant de call-to-action. Je kunt zelfs aan je ambassadeurs een lijst met gewenste potenti√ęle¬†klanten voorleggen en vragen waar de ambassadeur je zou kunnen aanbevelen.

4. Ambassadeurs belonen

Ambassadeurs zijn actiever als je ze beloont voor een referentie. Daarom wil je ze graag iets in het vooruitzicht stellen dat  verleidelijk is en gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld het bieden van een lagere prijs voor jouw producten en diensten. Of cadeaus, producten of een diner. Of nog beter en veel eenvoudiger, door jouw referenten terug te refereren! Vijf soorten aanbiedingen:

5. Online aanbevelingen

Zoals ik eerder bij de Conversation Manager aangaf, lenen social media zich uitstekend voor referral marketing. Voor B2B marketing zijn de kanalen LinkedIn en Twitter geschikt voor het doen van aanbevelingen. Je kunt klanten motiveren om via deze kanalen hun tevredenheid te uiten. Denk bijvoorbeeld aan:

6. Indirecte aanbevelingen

Het is niet altijd nodig om te vragen om een aanbeveling. Je kan ook de naam van een ambassadeur gebruiken om zijn kennissen te laten weten wat jij geleverd hebt. De geloofwaardigheid ontstaat doordat de uiting persoonlijker is geworden. Laat je inspireren door voorbeelden als ‚Äėexcuses voor de tijdelijke overlast‚Äô-kaartjes bij verbouwingen. Verder kan je netwerken met bekende schrijvers, goeroes en andere bekenden door aanbevelingen te geven.

Ter afsluiting nog 3 algemene tips:

MEER TIPS EN TRUCS VOOR REFERRAL MARKETING?

Mogelijkheden genoeg om b2b referral marketing vorm te geven binnen verkoop en marketing. Uiteraard pak je de tools en tips eruit die passen bij jouw bedrijf, je kan hierbij niet creatief genoeg zijn. Welke tips en trucs voor referral marketing kan jij hiernog aan toevoegen?

 

Martijn Meijer is marketing consultant en werkt als freelance marketeer vanuit zijn b2b marketingbureau: Meilleur Marketing. Martijn is business-tobusiness marketing specialist en expert in productmarketing, online marketing en social media. Hij richt zich vooral op softwarebedrijven, ICT leveranciers en zakelijke dienstverleners. Website: meilleurmarketing .
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing ūüŹÜ.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.