Hoe gaat de B2B e-commerce er in 2019 uitzien? Zal er sprake zijn van radicale veranderingen of zet de digitale transformatie zich geleidelijk door?

Wij hebben de B2B e-commerce trends ook dit jaar weer op een rij gezet. We kwamen hierbij tot de conclusie dat ‘gemak door technologie’ belangrijke factor is voor de manier waarop de B2B e-commerce zich verder ontwikkelt. In onze huidige samenleving moeten ervaringen daadwerkelijk iets toevoegen aan ons leven. Ze moeten een doel voor ogen hebben.

In 2019 komt dit nóg duidelijker dan ooit naar voren en dit zien we dan ook terug in de B2B e-commerce trends 2019. De e-commerce ervaringen moeten allemaal simpel, persoonlijk, gemakkelijk en snel verlopen.

Hieronder vind je de 6 B2B e-commerce trends voor 2019 op een rij.

1. ‘Digital first’ in B2B e-commerce door de invloed van de steeds jongere B2B koper

De millenials drukken een steeds grotere stempel op de B2B-omgeving. De B2B-koper wordt namelijk steeds jonger. Dat betekent dat millenials nu steeds vaker onderdeel uitmaken van het beslissingsproces. Op dit moment heeft driekwart van de millenials al een aandeel in het beslissingsproces voor zakelijke aankopen. Een groot gedeelte is zelfs de eindverantwoordelijke voor deze aankopen.

Dit betekent twee dingen:

  • We kunnen steeds meer vraag verwachten vanuit de koper om online aankopen te bestellen.
  • We moeten aan de steeds hogere verwachtingen van de koper voldoen. Dat betekent een snelle, betrouwbare en eenvoudige afhandeling van transacties.

Millenials zijn niets anders gewend. Hun steeds grotere aanwezigheid zorgt voor een disruptie van de huidige B2B e-commerce. Wat betekent dit voor B2B-organisaties met een webshop? Het enkel hebben van een B2B- webshop is dan niet meer voldoende, zelfs niet als deze regelmatig geüpdatet wordt.

Wat de millenial B2B-koper verwacht van de e-commerce is het volgende:

Via e-commerce moet de koper duidelijker geïnformeerd worden bij productkeuzes. Volgens onderzoek verwacht 83% van de millenial B2B-kopers dit. Het is zelfs zo dat 60% van deze kopers aangeeft de samenwerking met de leverancier te stoppen, wanneer de online ervaring niet eenvoudig te gebruiken is.

Om te voldoen aan de verwachtingen van dit nieuwe publiek, moet e-commerce de basis worden.

2. 2019: het jaar van bestellen via Voice Search bestellen

Het moment om voice search echt te implementeren in B2B e-commerce is nu aangebroken! De toename in voice search is vanaf nu een punt waar we niet meer omheen kunnen.

Deze trend is al een tijdje aan de gang. Velen van ons zijn nu al afhankelijk van voice-enabled home assistents (zoals Amazon’s Alexa of Google Home) om simpele dagtaken uit te voeren. Het grootste werk is dus eigenlijk al gedaan rondom spraakgestuurd zoeken.

Het is meer voor de hand liggend dat spraakgestuurd zoeken allereerst zijn intrede doet in de B2C. Dit zal waarschijnlijk het geval zijn, maar let op, de B2B zal snel volgen! Want hoe handig is het wel niet voor de B2B-koper om onderweg alvast een bestelling te plaatsen in het winkelwagentje door middel van voice search?

De kans is heel groot dat we aan het eind van 2019 de eerste grote golf van spraakgestuurde bestellingen binnen de B2B kunnen verwachten.

Hoe zal uitbreiding van het voice ordering verlopen? Dit zal zeer waarschijnlijk starten bij kanalen en apparaten waarbij de toepassing hiervan het meest geschikt is. Je moet dan denken aan mobiele apparatuur of de geschikte handsfree functionaliteit in voertuigen.

Voice enabled search zal de manier waarop we te werk gaan fundamenteel veranderen.

3. B2B gaat steeds vaker de samenwerking aan met online marktplaatsen

Als gevolg van de continue veranderende eisen van de digitale klant en de steeds competitief wordende markten, gaan organisaties steeds vaker samenwerken.

Wat je dus kunt verwachten is dat er op grote schaal gebruikt gaat worden van online marktplaatsen als Amazon en eBay door B2B bedrijven. Ook zal een groot aantal van de producten verkocht worden buiten de gebruikelijke webshop.

Deze samenwerkingen, ook wel lationships genoemd, brengen wel de nodige veranderingen met zich mee. Houd rekening met het feit dat deze samenwerkingen wel eens een nieuwe e-commerce merknaam zouden kunnen betekenen. Dit betekent voor jouw organisatie dat je de logistieke processen aan de achterkant beheert en integreert. Wees hiervan bewust en wees daarom voorbereid op deze verandering.

Volgens Forrester zal in 2022 meer dan 50% van de B2B-bestellingen geplaatst worden via online marktplaatsen.

Op dit moment worden online marktplaatsen nog echt gebruikt als testkanaal door B2B-organisaties. Wat bedrijven nu vaak doen is dat ze slechts een aantal van hun producten plaatsen op online marktplaatsen. Dit is echter nog niet voldoende. De huidige concurrentiedruk onder verschillende merken en marktplaatsen dwingt bedrijven al na te denken over een vooruitstrevende aanpak.

Bedrijven moeten namelijk niet alleen denken aan hun digitale aanwezigheid, maar ook aan hun digitale functioneren, service, design en integratie. Wat bedrijven nu moeten doen is zich voorbereiden op een nieuwe manier van samenwerking, omdat online marktplaatsen het ‘nieuwe normaal’ worden.

4. Snelle orderafhandeling wordt een must binnen de B2B

Een aantal jaar geleden was het nog normaal om een week of langer te moeten wachten op een bestelling. Dat is nu echt ondenkbaar geworden. Organisaties als Amazon hebben de lat hoger gelegd en alle bedrijven moeten hierin meegaan.

Next day delivery is nu een echte vereiste voor de klant. Toch is zelfs dat niet voldoende. 2019 zal het jaar worden van bezorging binnen een uur. Bedrijven de focus leggen op betrouwbare orderafhandeling zullen daar de vruchten van plukken.

Ook de komst van dropshipment draagt bij aan de urgentie van een snelle orderafhandeling. Bij dropshipping worden producten direct geleverd aan de klant vanuit de producent, groothandel of leverancier.

Voor retailers en e-tailers is dit een aantrekkelijke optie, omdat zij zelf geen producten op voorraad hoeven te hebben. Nog belangrijker is het feit dat dropshipping ervoor zorgt dat de transporttijd van een product verlaagd wordt. Wel moet hierbij goed gekeken worden of je als groothandelaar, distributeur of leverancier ook daadwerkelijk kan voldoen aan de verzendvoorwaarden van de retailer of e-tailer.

Dit moet allemaal bijdragen aan een verbeterde klantervaring, wat ook wel nodig is vanwege de steeds meer eisende online koper. Online kopers hebben het bestelde product het liefst nog dezelfde dag in huis.

5. De appstore heeft zijn beste tijd gehad

E-commerce verandert in rap tempo. Waar vijf jaar geleden responsive websites en vele mobiele apps hun intrede deden door toegenomen mobile bestellingen, is dit nu alweer verleden tijd.

We hebben nu het tijdperk bereikt van hyper-convenient ervaringen. Wat houdt dit in? Het gaat er nu minder om dat technologie een coole, nieuwe innovatie moet zijn. Het is des te belangrijker dat we digitale middelen kunnen inzetten om taken zo probleemloos mogelijk af te ronden.

Naast de toename van gemakkelijke omnichannel-ervaringen is de toename van Progressive Web Apps een feit. In 2019 zullen deze Progressive Web Apps ervoor zorgen dat mobiele apps minder gebruikt gaan worden.

Hoe dat komt?

De Progressive Web Apps werken gewoon beter voor de klant. Ze bieden een betere uitvoering, uitgebreidere mogelijkheden en een meer gestroomde klantreis dan mobiele apps. Dit jaar zullen ze steeds meer ingeburgerd worden. Je website zal nu als een app gebruikt worden door je klanten. Heel positief voor de klant is het feit dat de app niet meer gedownload en geïnstalleerd moet worden.

De Progressive Web Apps zijn in staat om een verbeterde klantreis te bieden voor klanten die kopen en zoeken via meerdere kanalen. De klant gaat nu een start maken met het bestellen via een cross-channelaanpak. In plaats van alles te verbinden en te werken vanuit afzonderlijke handelswijzen, moet alles benaderd worden vanuit één samenhangend geheel.

6. Het moment van AI en Machine Learning is nog niet helemaal aangebroken

In de inleiding kon je al lezen dat de B2B e-commerce trends 2019 allemaal hetzelfde gemeen hebben: er moet echt een praktische toegevoegde waarde aan verbonden zijn voor de gebruiker.

Wanneer dit niet het geval is, zullen deze technologieën nog niet echt toegepast worden. Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn twee van die ‘nog net niet’ toepassingen. Uiteraard kunnen we niet ontkennen dat de toepassing van AI en machine learning groeit. Dit is echter nog niet voldoende om in 2019 al die ‘B2B e-commerce must have’ te worden.

Wat wel het geval is, is dat 2019 het jaar van voorbereiding wordt op een ‘AI-gestuurde wereld’. Die ‘AI-gestuurde wereld’ zal plaatsvinden in 2020. Waarom? In het jaar 2020 is de verwachting namelijk dat 80% van de B2B orders op de één of andere manier uitgebreid zal worden door AI. In B2B zal AI in de vorm van predictive ordering zijn intrede doen.

AI zal beter in de praktijk toe te passen zijn voor B2B dan voor B2C. De reden? Ten eerste is AI veel eenvoudiger uit te rollen in B2B, omdat B2B te maken heeft met een veel groter aantal terugkerende klanten. Ten tweede, is er in de B2B veel meer data beschikbaar dan in B2C, vanwege het feit dat de B2B een veel langere buyer journey kent.

Hoe zou AI dan binnen de B2B e-commerce toegepast kunnen worden?

Naast automatisering van processen, kan AI ook toegepast worden op de volgende punten:

  • Verbeterde zoekfuncties
  • Het inzetten van AI om betere zoektermen te suggereren
  • Het begrijpen van aanvragen van de klantenservice, ongeacht op welke manier de vraag is gesteld
  • Het voorspellen van bestellingen gebaseerd op de bestelgeschiedenis en het zoekgedrag van de B2B-koper

Met AI moet serieus rekening gehouden worden binnen de B2B e-commerce. Het is niet slechts een hype, maar begint langzaamaan door te dringen bij het hogere management van B2B e-commerce organisaties. Het heeft slechts wat extra tijd nodig om daar te komen.

Afbeelding: www.shutterstock.com