M-commerce – hoe optimaliseer je je webwinkel voor mobile?

door Redactie | Last Updated:   17 juni 2020

M-commerce ofwel mobile commerce is gearriveerd. Het is cruciaal als webshop om mobielvriendelijk te zijn, omdat je anders een hoop klanten en verkopen misloopt. Maar hoe doe je dat? In dit artikel leggen we uit waar je zoal op let bij het mobiel optimaliseren van een webshop.

Wat is m-commerce en waarom is het belangrijk?

Heel simpel, m-commerce is een samentrekking van mobile en e-commerce; het is winkelen via een smartphone. Het kan verschillende activiteiten omvatten, van online boodschappen bestellen tot bankieren via een app.

De trend dat m-commerce de wereld van online shopping gaat veroveren, is al een paar jaar aangekondigd en elk jaar groeit het aantal aankopen via de smartphone dramatisch. En we zijn er nog lang niet, deze groei zal zeker in Nederland alleen nog maar doorzetten.

Wanneer de prestaties van een webshop in de cijfers niet per se een hoge conversion rate via mobiel laat zien, is dit zeer waarschijnlijk geen blijk van desinteresse in deze manier van shoppen bij de klanten, maar vaak een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid op mobiel in de betreffende online winkel. Ofwel de user experience van smartphonegebruikers laat te wensen over en verlaagt de conversie.

Tips voor het optimaliseren van je webwinkel op mobiel

Of je nu al jaren een succesvolle online winkel runt, of erover denkt om dit jaar de stap van een webwinkel maken te nemen, m-commerce is voor iedereen van groot belang. Waar moet je zoal aan denken bij het optimaliseren van een webwinkel voor mobiel?

Eerste indruk

Wat is het eerste dat een potentiële klant die voor het eerst in jouw webwinkel landt ziet? Zorg ervoor, net als bij de desktop versie van de site, dat de waardepropositie van de site gelijk duidelijk wordt. Waar sta je voor, wat verkoop je en waarom zou je shopper überhaupt verder klikken? Komt de bezoeker van een email of speciale link, zorg dan voor een goede landing page.

Mobile friendly

Het lijkt voor de hand te liggen, maar het is toch iets wat veel e-commerce sites nog missen; is de site mobile friendly, ofwel klaar voor kleine schermen? Dit betekent vaak responsive design (iets waar de meeste webwinkel software platformen gelukkig al aan gedacht hebben) of zelfs een eigen app, waarbij de content zich altijd optimaal aanpast aan het scherm waar het op wordt weergegeven.

Denk visueel

Houdt de beperkte schermgrootte van smartphones ook in gedachten bij het indelen van de webshop pagina’s. Ga voor grote knoppen, liefst zo breed als de pagina, gebruik een goed leesbare lettertype en -grootte en probeer niet te veel op een scherm te proppen. Tot twee producten op een rij is vaak optimaal, waarbij je eerst de foto laat zien, en dan de artikelnaam weergeeft.

De duim

De ‘duimzone’ is het gebied op het scherm dat met de duim makkelijk te bereiken is. Indien de navigatie zich ver bovenaan het scherm bevindt, links of rechts, dan is het vaak lastig hier te klikken op een smart device. Zorg dat je je klant geen ongemak bezorgd en houdt de belangrijkste knoppen binnen ‘duimbereik’.

Touchscreen

Shoppers via een smartphone verwachten de functionaliteiten van het device ook op jouw site in te kunnen zetten. Dit gaat met name over de opties om te zoomen via pinchen en door afbeeldingen heen te kunnen swipen. Het aanpassen van de online ervaring op touchscreens is steeds vaker belangrijk voor desktop devices. Steeds meer laptops worden van touch-functionaltieit voorzien. Andersom worden multi-functional tablets als PC gebruikt.

Help de klant

Door de pagina’s simpel te houden, kun je gemakkelijker de klant helpen verder te gaan in de customer journey. Wat is de volgende stap in het koopproces? Vermijd hierbij overtollige clicks, laat met een kruimelpad zien waar de klant zich bevindt en zorg dat ze altijd terug kunnen, of nog rustig even verder kunnen kijken. De gehele ervaring dient dus geopatimaliseerd te zijn voor m-commerce zodat het mobile shoppen frictieloos en prettig is.

Afrekenen

Een van de belangrijkste stappen in m-commerce is uiteraard het afrekenen. Veel online shoppers haken vaak af bij het zien van een enorm formulier om in te vullen. Houdt dit dus zo simpel mogelijk (en zet zeker autocorrect uit voor velden zoals adres en achternaam) en verzamel als eerste een e-mailadres. Mocht de klant dan toch afgeleid worden door een binnenkomend appje of gewoon wegklikken, dan kun je ze via een mailtje altijd nog een vriendelijke herinnering aan hun winkelmandje sturen.

Betalen

Dan komt de uitendelijke mobile commerce-transactie. Zijn je shoppers uiteindelijk bij de afreken-stap beland, zorg dat je ze ook hier niet alsnog kwijt raakt. Geef een duidelijk overzicht van het winkelmandje, zorg dat dit ook nog aanpasbaar is (artikelen weghalen bijvoorbeeld), geef duidelijk bezorgkosten en informatie weer en biedt tot slot zoveel mogelijk betaal opties. In Nederland is iDeal hier onmisbaar, maar overweeg ook eventuele buitenlandse shoppers en welke betaalmethoden zij zouden wensen. Ook cryptocurrency is iets om te overwegen, afhankelijk van je doelgroep.

Blijf tweaken voor m-commerce

Heb je eenmaal een grote slag gemaakt bij het optimaliseren voor m-commerce, laat het hier dan niet bij. Dit zal een constant proces zijn, waarbij je altijd de meest vriendelijke winkelervaring in je webwinkel wilt bieden. Doe gebruikersonderzoek, blijf testen en houdt de trends bij.

Afbeelding: www.shutterstock.com

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.