Drie B2B ondernemingen winnen de Excelly Awards 2013

door Bea Stanford | Last Updated:   30 december 2013

Drie B2B ondernemingen winnen de Excelly Awards 2013 Best Dutch Brand Institute heeft op 16 december jongstleden de winnaars bekend gemaakt van de Excelly Awards 2013. Voor het mooiste en het best ontworpen jaarverslag zijn er drie B2B winnaars: Nutreco, TKH, en Unit4.

Hoe belangrijk zijn ontwerp en creativiteit nu eigenlijk bij het presenteren van jaarverslagen?

Heel belangrijk, denken wij bij Best Dutch Brands Institute. Niet alleen financiële analisten en beleggers hebben toegang tot digitale jaarverslagen. Ook getalenteerde potentiele werknemers, klanten, toeleveranciers, policymakers, NGO’s en medewerkers hebben op eenvoudige wijze allemaal toegang tot deze online gepubliceerde rapporten, en al deze stakeholders kunnen van invloed zijn op de toekomst van de onderneming.

Behalve voor doorgewinterde professionals, die dieper in de materie willen en kunnen graven, zijn deze rapporten meestal erg omslachtig en niet makkelijk om doorheen te komen. Er zijn echter B2B ondernemingen die echt werk maken van het creatieve ontwerp. Zijn zien hun jaarverslag meer als een doeltreffend middel om met alle stakeholders te kunnen communiceren. Deze bedrijven hebben oog voor de branding mogelijkheden die hun jaarverslag biedt.

Goed voorbeeld creatief jaarverslag

Een van de beste voorbeelden is het jaarverslag van Unit4. Deze onderneming heeft een

goede naam in het ontwerpen en ontwikkelen van revolutionaire en innovatieve software-oplossingen voor vele diensten en bedrijven. Unit4 ziet het presenteren van hun jaarverslag als een goede mogelijkheid om het innovatieve karakter van het bedrijf aan te tonen middels een bijzonder creatieve aanpak die in het bijzonder wordt aangemoedigd door CFO Edwin van Leeuwen, die er niet voor terug deinst om met gedurfde nieuwe ontwerpen te komen.

Outperforming in changing times

unit4

 

Het thema van Unit4’s jaarverslag over 2012 was Outperforming in changing times en het bedrijf had aan elk land waarin het activiteiten ontplooit, gevraagd om te komen met nominaties voor en foto’s van de top performers in alle sectoren van het bedrijf. Het jaarveslag is een bijzonder creatief ontwerp geworden waarin deze foto’s werden opgenomen en dat een gefingeerde wereld voorstelt van zeer geanimeerde karakters en bijzonder eigenzinnige scenes.

Het was de bedoeling om een afwijkend maar een indrukwekkend jaarverslag te maken, waaruit zou blijken dat Units bereid is dingen anders te doen en ook niet bang is om afwijkende ontwerpen te presenteren. Al jaren krijgt UNIT4 bijzonder positieve reacties op haar afwijkend uitgevoerde creatieve jaarverslagen, en de complimenten komen niet alleen van financiële analisten en beleggers die veel waardering hebbende voor de altijd frisse en gedurfde aanpak, maar ook van klanten en andere geïnteresseerden die het rapport zien als de beste indicatie van de financiële stabiliteit en creativiteit van de onderneming.

“Jaarverslagen zijn niet alleen maar rapportagemiddelen, zij bieden ons de kans om aan een doelgroep niet slechts duidelijk te maken dat onze toekomstvisie de juiste is, maar dat het merk Unit4 de beste koers vaart om deze visie te realiseren. Omdat deze doelgroep toch al geïnteresseerd is in het merk, zou het onverstandig zijn ze dan met alleen maar het kale cijferwerk teleur te stellen en te frustreren. Juist in deze digitale tijd biedt het jaarverslag een schitterende kans om jouw merkbeeld te bevestigen”, aldus Patrick Stal, managing director van Interbrand en Excelly Awards jurylid.

“Het is een goede en welkome ontwikkeling dat door het design het jaarverslag voor een veel breder publiek toegankelijk wordt. Bij de winnaars van de Excelly Awards wordt de identiteit van de corporate website in de online jaarverslagen doorgevoerd en zorgt mede daardoor voor een consistent beeld van het merk” zegt Jolanda Lamboo, binnen Jungle Minds de verantwoordelijke persoon voor de Benchmark Online Financiële Communicatie 2013 voor de FD Henri Sijthoff-prijs.

 

Bea Stanford is Online Branding consultant bij BrandOmni. Online Branding is een combinatie van traditionele branding, SEO en brand journalistiek. Bedrijven die Online Branding aan hun marketing mix toevoegen in combinatie met social media geven hun merken enorme voordelen. Brandomni
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.