Interview | Martijn Arets over de Crowd Expedition

door Marcel Nanning | Last Updated:   11 april 2014

Tags:

martijn aretsEen tijdje terug interviewde ik Martijn Artes; schrijver, ondernemer, marketeer en ontdekkingsreiziger over The Brand Expedition; een reis langs de meest inspirerende merken van Europa. Inmiddels is Martijn al weer op weg met een nieuwe expeditie: de Crowd Expedition. Tijd om Martijn de oren van het hoofd te vragen.

We kennen jou van de Brand Expedition; een geweldige reis langs inspirerende merken en de verhalen daar achter. Naar welke verhalen ga je op zoek met de Crowd Expedition?

“Waar ik met de Brand Expedition in m’n eentje in een busje letterlijk op reis ging naar inspiratie heb ik met Crowd Expedition de lat ongeveer honderd keer zo hoog gelegd. Met een vast team van 3FTE, 25 partners en circa tachtig experts gaan we in twee jaar op zoek naar de werkelijke toegevoegde waarde en potentieel van de collaborative economy. We gaan met honderd tot honderdvijftig initiatieven en experts in gesprek, delen de bevindingen via alle denkbare content en gebruiken media ook om externe experts aan ons project te koppelen. Via Whatsapp video sturen de experts vragen in voor de interviews, waardoor we een veel breder en beter beeld krijgen van de initiatieven en experts die we gaan bezoeken. We gaan dus niet zozeer puur op zoek naar de verhalen, maar echt de best- en worst practises, visies, drempels, etc.”

In deze expeditie staat de Collaborative Economy centraal; wat versta jij daar onder?

“De ontwikkeling in deze tijd waarin het individu is empowered om zichzelf te organiseren en waarde te creëren, vaak buiten traditionele kanalen om en geholpen door online platforms. Voor geld ga je crowdfunden, ideeën crowdsource je, via de deel economie wordt toegang tot zaken belangrijker dan het bezitten hiervan en o.a. 3D printing zorgt er voor dat we zelf ook echt dingen kunnen gaan maken.”

“Zo werd de bijbel geschreven door veertig door God geïnspireerde auteurs. Oftewel: het eerste gecrowdsourcte boek ter wereld.” 

Wat verwacht je dat deze expeditie ons concreet gaat opleveren?

“Voor de expeditie stellen we vijf vragen:

1. wat is er nu écht nieuw? Dus voorbij de hype. Zo werd de bijbel geschreven door veertig door God geïnspireerde auteurs. Oftewel: het eerste gecrowdsourcte boek ter wereld. Wat dat betreft is er dus weinig nieuws aan de horizon, maar juist de manier waarop we snel en realtime verbindingen kunnen leggen, ook voor niche onderwerpen, dát is nieuw.

2. wat moet er gebeuren om hier een duurzaam model van te maken zodat het ook op lange termijn werkt; nu zie je nog veel initiatieven de hemel in worden geprezen terwijl ik weet dat deze op lange termijn nooit gaan werken. Samenwerken werkt alleen op lange termijn wanneer alle betrokken stakeholders hier waarde uit halen. Dit gebeurt nu vaak niet. Daarnaast ontbreekt bij veel platformen een verdienmodel. Ook dat is belangrijk om de lange termijn continuïteit te kunnen borgen.

3. Hoe gaan we de drempel tot toetreding verlagen? denk hierbij bijvoorbeeld aan de discussies rondom Airbnb waar mensen hun huis tijdelijk verhuren aan toeristen en hier in de clinch liggen met hun hypotheekverstrekker of huisbaas omdat dit volgens de oude regels niet mag

4. welke business kansen liggen er op de loer

5. hoe gaan we de oude en nieuwe economie elkaar laten versterken. Dus in plaats van elkaar de tent uit vechten van elkaar leren. Nieuw leert van oud en vice versa. Net als met generaties. Het feit dat er iets nieuws is, betekent niet dat het oude niet meer werkt. Crowdfunding an sich gaat banken niet vervangen, maar is een mooi en waardevol additioneel instrument voor financieringen. Ga dat dan ook op die manier gebruiken.

Oh ja, de vraag was wat de expeditie concreet gaat opleveren. De expeditie gaat laten zien welke concrete stappen je moet zetten om vanuit een bestaande situatie op een duurzame manier stappen moet maken naar de collaborative economy. Alle kennis en netwerk wordt aan het eind van de twee jaar doorgezet in de Collaborative Economy Hub. Wil je weten wat het tastbaar oplevert; er komt een boek, honderden video’s, events, etc.”

We zien de laatste tijd een toename in diensten die aansluiten op de maatschappelijke trend waarbij het gaat om gebruiken i.p.v. verbruiken, en dit alles door het aan elkaar knopen van mensen. De p2p platforms schieten uit de grond maar niemand weet precies waar dit naartoe gaat. Wat is jouw voorspelling hierover?

“Mooi toch?! Dit zal nog wel een paar jaar duren voordat de rust is wedergekeerd. Uiteindelijk is er plek voor een aantal platformen, omdat ook een kritische massa nodig is om succesvol te kunnen zijn. Om genoeg vraag en aanbod te hebben om de juiste match te kunnen maken, maar ook om er concreet geld mee te kunnen verdienen. Uiteindelijk zal je ook met de platformen op zoek moeten gaan naar een model wat aansluit in de huidige wereld. Zo sprak ik pas de oprichters van Shareavan: een p2p platform waar je je caravan kunt uitlenen / verhuren aan anderen. Top idee, goede uitvoering en goede energie, maar wel een idee waar uiteindelijk drie monden door moeten worden gevuld. Dit soort platformen moeten in mijn beleving veel minder los staan en aansluiting gaan zoeken bij andere interessante stakeholders. Wat nu als de grootste caravan opslag loods zo’n platform als extra dienst aanbiedt aan zijn klanten? Je stalt je caravan en door deze via hun platform te verhuren kun je je opslagkosten terugverdienen of zelfs winst maken! Dan hoeven de kosten van het platform ook niet worden terugverdiend in de commissie over de verhuur, maar wordt het onderdeel van een groter geheel. Dan ga je pas echt grote slagen maken.”

mindmapDe expeditie is mede tot stand gekomen middels crowdfunding met een creatieve beloning strategie; hoe is dat bevallen?

“De campagne loopt tot half mei; voel je dus vrij om te doneren! Met de campagne richtte ik mij enerzijds met ludieke rewards van 10-75euro op de ambassadeurs en anderzijds met kennis rewards van 400-9.000euro tot een professionele doelgroep. Een creatieve strategie, maar omdat het om iets minder tastbaars gaat en de urgentie ook niet enorm hoog is (ook zonder crowdfunding gaat de expeditie door) is het geen campagne die enorm viral zal gaan. Ik zie de campagne dus ook meer als onderdeel van een groter plaatje. En een mooie ervaring in het kader van ‘practise what you preach’ binnen de collaborative economy.”

Je vorige expeditie ‘The Brand Expedition’ was onlosmakelijk verbonden aan een bijzondere manier van transport; de klassieke vw bus. Heb je dit keer weer een typisch stijlelement toegevoegd aan je expeditie?

“Het woord expeditie staat symbool voor de manier waarop het project is georganiseerd. Vanuit een gezamenlijke interesse, nieuwsgierigheid en visie gaan we twee jaar op reis. Ik in de rol als expeditieleider waarop iedereen in het team vanuit een bepaalde expertise of toegevoegde waarde er voor zorgt dat de reis goed verloopt. We weten wel welke stip op de horizon we naar toe gaat, maar nog niet de exacte eindbestemming. De route is grofweg ingedeeld, maar we houden genoeg ruimte over om onderweg af en toe van de paden af te wijken en de route aan te passen.”

Martijn volgen op zijn expeditie? Meer informatie vind je op www.crowdexpedition.nl.

Lees hier het interview over het eerdere avontuur van Martijn: The Brand Expedition.

 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.