Je doelgroep online benaderen is niet zo makkelijk. Schieten met hagel is al lang niet doeltreffend meer. Dit wisten we natuurlijk al wat langer, want tegenwoordig worden er gelukkig steeds meer technologieën ontwikkeld om de marketingactiviteiten wél doeltreffend te maken. Een van die technologieën is een Customer Data Platform, dat ervoor zorgt dat bezoekers van je website persoonlijker benaderd kunnen worden en dat marketingactiviteiten dus effectiever ingezet worden. Hoe werkt zo’n CDP precies, en wat kan een CDP betekenen voor de B2B?

Een CDP is een tool waarin alle interne en externe databronnen worden gecentraliseerd. CRM data, marketing automation data, e-mail marketing data, verkoopdata… Kortom, alles wat er maar bekend kan zijn over een bezoeker of klant, kan via een CDP worden gecentraliseerd. Wat is het resultaat hiervan? Je krijgt een eenduidig klantprofiel: Geen doublures meer en gedetailleerde informatie over je doelgroep! Met een CDP kun je je doelgroep beter gaan segmenteren, zelfs op basis van gedrag. Dat is niet alles, de meeste CDP’s bieden uitgebreide data-analyse mogelijkheden en tools om je doelgroep met persoonlijke marketingactiviteiten te gaan benaderen.

CDP en andere marketing technologiën

We maken maar wat graag gebruik van marketing technologieën. Wat maakt een CDP anders dan de rest?

Een data management platform (DMP) gebruikt cookies om de acties van een klant te volgen, maar de techniek creëert geen compleet klantbeeld. Een CRM-systeem creëert wel een klantbeeld, maar heeft weer geen real-time informatie. En een grote dataopslag van allerlei verschillende bronnen? Niets voor marketeers om mee te werken.

Een CDP combineert al deze marketing technologieën en maakt de data werkbaar voor de marketeer. Een écht volledig klantbeeld ontstaat.

CDP’s in Nederland

In Nederland gebruiken alleen de grootste B2C-bedrijven een CDP. Maar de investeringen in CDP’s blijven groeien: Volgens onderzoek van Emerce wordt er de komende jaren 10 tot 25 procent meer geïnvesteerd in marketingtechnologieën. De topprioriteit is daarbij een CDP. Amerika is al een stuk verder in het gebruik van CDP’s. Daar gebruikt ongeveer 50% van alle bedrijven al een CDP, blijkt uit onderzoek van The Relevancy Ring.

Wat hebben B2B-bedrijven aan een CDP?

Vroeger nam sales zelf contact op met mogelijke interessante prospects. Dit is lang niet meer zo effectief als vroeger. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven beginnen namelijk steeds vaker hun zoektocht online. Als B2B bedrijf wil je dan natuurlijk nog steeds gevonden blijven worden. Online marketing wordt dus steeds belangrijker voor de B2B.

Juist in de B2B kan een CDP veel waarde bieden. Als je B2B met B2C vergelijkt, dan is het aantal afnemers in de B2B een stuk lager. Om de juiste afnemers aan de spreken, biedt een CDP dé oplossing: op basis van betrouwbare data wordt het ideale klantprofiel geschetst, waarop de online strategie verder kan worden geoptimaliseerd.

Een CDP, iets voor jou?

Een CDP biedt een enorme kans voor B2B-marketeers. Maar de B2B moet echter wél klaar zijn voor deze grote digitalisering. Fingerspitz, een online marketingbureau in Breda, doet een onderzoek naar de vraag hoe de B2B momenteel omgaat met haar klantdata, welke kansen er daardoor liggen, en hoe groot de behoefte naar een CDP nu is.

Jij als B2B-marketeer hebt een belangrijke rol in dit waardevolle onderzoek. Vul de enquête in en krijg als deelnemer exclusief de resultaten van het onderzoek opgestuurd.

 

Afbeelding: www.shutterstock.com