SEO is tot op de dag van vandaag een van de meest lucratieve onderwerpen binnen marketingland. Veel bedrijven zijn actief om hun positie in Google te versterken en doen er alles aan om te klimmen op de populariteitsladder van Google. Maar omdat de populariteit groeit, meer mensen zichzelf uitroepen tot SEO-expert worden er ook een flink aantal geruchten de wereld in geslingerd en door iedereen overgenomen.

Vandaag brengen we jou op de hoogte van 3 fabels uit de zoekmachine optimalisatie wereld. Mocht je tijdens de volgende vergadering in discussie komen met één van de ICT medewerkers en web developers sta je in ieder geval sterk.

1. Content verbergen voor de user (Tabbed content)

Tabbed content begon als dé oplossing om websites overzichtelijk te houden. De knoppen maken het mogelijk om content te ‘activeren’. Zodra de gebruiker de content wil lezen klikt hij op de bijbehorende knop en de content wordt zichtbaar. Maar wat doet deze functionaliteit voor SEO. En, heeft het invloed op je vindbaarheid?

In het verleden werd gedacht dat content welke door JavaScript geactiveerd moet worden slechte SEO-resultaten opleveren. De Googlebots zouden de content niet kunnen lezen waardoor de pagina ook niet geïndexeerd wordt. Niet geïndexeerd worden betekent uiteraard niet vindbaar op Google.

Google besloot de websites waarvan zij dachten dat deze bewust content onzichtbaar maken voor bezoekers en enkel aan Google tonen af te sluiten.Google is lucratief voor bedrijven waardoor er verschillende partijen zijn die Google willen manipuleren. Content plaatsen die niet door de bezoeker maar wel door Google wordt gezien is zo’n omstreden truc.

Maar wat belangrijk is: Google sluit websites uit die bewust tekst verstoppen voor haar bezoekers. Soms kan JavaScript de gebruiksvriendelijkheid van je website juist drastisch verhogen dat maakt Google juist goed gestemd over jouw (bedrijfs)website. In de onderstaande video legt Matt Cutts uit dat JavaScript prima gebruikt kan worden om content op een gebruiksvriendelijke manier weer te geven.

Zoals Google officieel uitlegt:

” However, not all hidden text is considered deceptive. For example, if your site includes technologies that search engines have difficulty accessing, like JavaScript, images, or Flash files, using descriptive text for these items can improve the accessibility of your site. “

Wikipedia is één van de belangrijkste voorbeelden. Op mobiel wordt alle content verborgen totdat de bezoeker de content aanklikt. Vooral met oog op Mobile First Indexing zou deze aanpak Wikipedia negatieve SEO-resultaten moeten opleveren.

Maar zoals gezegd: Google straft geen websites af wanneer de implementatie op een gebruiksvriendelijke manier wordt toegepast. De regel “optimaliseer je website voor je bezoekers, niet voor Google” geldt ook hier als maatstaf voor deze SEO-beslissing.

2. Social media heeft GEEN invloed op je SEO

In de SEO-wereld hoor je het vaak. “Social media heeft geen invloed op SEO, dus waarom zou ik me daar op focussen?.” Ze stellen dat social shares geen waarde hebben zoals backlinks dat wel doen. SEO specialisten hebben weinig brood gegeten van SMM en voelen zich hier ook niet voor geroepen. Het argument dat Google niet naar je social media kanalen kijkt wordt dan al snel als waar aangenomen. En ook al is het argument deels waar, het grote plaatje is een stuk interessanter. Er is namelijk wel degelijk SEO-resultaat te behalen via social media.

  • Je trekt reeds geïnteresseerde bezoekers naar je website. Dit verlaagt het bouncepercentage en zorgt dat bezoekers langer op je website blijven. Zowel een lager bouncepercentage als een hogere bezoektijd boosten je SEO-resultaten enorm.
  • Wanneer je pagina of artikel gedeeld wordt bereik je meer mensen en vergroot je de kans op een waardevolle backlink. Zoals al langer bekend zijn links één van de belangrijkste ranking factoren.
  • Wanneer je bedrijfsnaam een of meerdere malen is gezien op social media, valt je zoekresultaat sneller op in Google en verhoog je jouw Click Through Rate (CTR).

Alleen kijken naar directe SEO-resultaten kan je als bedrijf duur komen te staan. Niet alleen mis je de potentie om beter te scoren in Google, je mist ook de kans om direct klanten te winnen. Want, wat is de reden dat je wil scoren in Google? Om bezoekers en klanten je website op te krijgen. Waarom zou je ze dan niet klaarstomen via social media?

3. Keyword density moet minimaal 2% zijn.

Zoekwoorden zijn belangrijk voor Google. Website-eigenaren die net hebben gehoord van SEO weten dit allang: zoekwoorden en Google gaan hand in hand. Dus in de meeste gevallen gaan ze enthousiast aan de slag en nemen ze het zoekwoord waarop ze gevonden willen worden zo vaak mogelijk op in hun teksten.

“Ijssalon Frezzo heeft lekkerste ijsjes. Ijssalon Frezzo is te vinden in Den Bosch. Ijsjes zijn het lekkerst bij Frezzo. Kom nu naar ijssalon Frezzo en ontdek het lekkerste ijs…. bij ijssalon Frezzo.”

Het vaak en onnodig gebruiken van je zoekterm wordt keyword stuffing genoemd en wordt door Google als black hat SEO beschouwd. Black hat SEO technieken worden door Google herkent en direct afgestraft. Je positie in Google kan dan ineens flink dalen. En daarnaast: hoe beschouwen je websitebezoekers deze tekst denk je?

Zoals John Mueller (Webmaster Trends Analyst at Google) beschrijft:

“We expect content to be written naturally, so focusing on keyword density is not a good use of your time. Focusing too much on keyword density makes it look like your content is unnatural.”

Je teksten worden geschreven voor Google en zijn dus niet leesbaar voor je bezoeker. Deze aanpak brengt de gebruiksvriendelijkheid van je website in gevaar en zou om deze reden al vermeden moeten worden.

De focus van je content moet liggen bij je bezoekers “Optimize your website for users, not for search engines” is een veelgehoorde term vanuit de zoekgigant zelf. Doe je dit niet werk je het algoritme tegen je in het harnas. Google straft keyword stuffing namelijk hard af.

Conclusie

SEO trends worden blindelings overgenomen van iedereen die zegt een nieuwe techniek te hebben ontdekt.Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk of je deze punten doorvoert of niet. Je bent uiteindelijk bezig met het optimaliseren van je content en van waarde te zijn voor je bezoekers. Richt je op de bezoekers, lever waarde en zorg dat je website goed geïndexeerd kan worden.

De rest regelt Google.

 

foto: www.shutterstock.com