De laadsnelheid optimaliseren doe je zó

door Redactie | Last Updated:   11 oktober 2021

Tags:

Je kunt een website nog zo goed optimaliseren. De teksten zo schrijven dat zowel de zoekmachine als je doelgroep ze interessant vindt. Links verzamelen van andere relevante websites, zodat je autoriteit hoger wordt. En goede meta teksten schrijven om Google bezoekers over te halen naar je website te navigeren. Maar wat nu als de laadsnelheid zo traag is, dat bezoekers secondenlang moeten wachten? Dan zijn ze zo weer weg! Daarom vind je in dit artikel tips om de laadsnelheid van je website te optimaliseren.

Waarom de laadsnelheid verbeteren?

Stel dat je optimale service wil verlenen aan je B2B klant en weet dat je klanten vaak elektrisch rijden. Dan wil je misschien wel zorgen voor een laadpaal bij de parkeerplekken, zodat je potentiële klant die op locatiebezoek komt probleemloos zijn auto kan opladen. Je begint je zoektocht naar een laadpaal elektrische auto kopen via Google. Je typt de zoekterm in op Google en je klikt een aantal websites aan. Je moet alleen lang wachten tot de website geladen is. Ga je wachten, of ga je op naar de volgende website? Waarschijnlijk dat laatste. En dat duidt direct het belang van de laadsnelheid aan!

Meten is weten

Om te weten of de laadsnelheid van je website goed is, kun je beginnen met een soort startmeting. Er bestaan diverse tools om de laadsnelheid van je website te meten. Denk aan PageSpeed Insights, de tool van Google zelf. Een andere optie is GTmetrix. Het voordeel van deze tools is dat ze niet alleen de snelheid voor desktop en mobiel weergeven, maar óók tips geven om de laadtijd korter te maken.

Comprimeer afbeeldingen

Een tip die deze tools vrijwel altijd geven, is dat je de afbeeldingen moet comprimeren. Afbeeldingen zijn vaak te zwaar. Via de tools tinyjpeg of tinypng kun je afbeeldingen eenvoudig comprimeren, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.

Verklein de broncode

Google ziet natuurlijk niet echt de afbeeldingen op je website. Het algoritme leest de broncode. Hetzelfde geldt voor de hele opmaak van de website. Google moet, afhankelijk van de zoekterm, duizenden websites crawlen om de ranking te bepalen. Als jouw broncode dan onnodig groot of juist onduidelijk is, wordt het algoritme daar niet vrolijk van. Verwijder daarom alle onnodige regels uit de broncode.

Kies de juiste hosting

Als je een hosting partij kiest, kijk je waarschijnlijk als eerste naar de kosten daarvan. Niet geheel onbelangrijk is de server die de hosting gebruikt. Sommige hosting partijen hosten de website op een gedeelde server, waardoor de website trager wordt. Houd dat in het achterhoofd als je een hosting partij gaat uitkiezen!

En, pas jij deze tips al toe om je laadsnelheid te verbeteren?

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.