Hoger in Google komen met je website, iedereen wil het graag en juist daarom is het niet makkelijk. Natuurlijk kun je je weg omhoog kopen door te investeren in Google Ads, waarbij je op bepaalde zoekwoorden bovenaan weergegeven wordt. Maar als je dit moet blijven doen, kost het je uiteindelijk handen vol geld. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat de basis op orde is. Met andere woorden: maak je website zo sterk dat hij op eigen kracht hoog in de zoekresultaten komt bij Google.

Waar zoeken mensen op?

Om gevonden te worden in zoekmachines, moet je afstappen van zogenaamd ‘zendgedrag’. Dat wil zeggen dat je niet moet denken vanuit wat jij wilt communiceren, maar vanuit wat een potentiële klant of bezoeker zoekt. Daar moet je je content op aanpassen. Teksten zijn een belangrijke factor hierin, want hierin schuilt de informatie waar men naar op zoek is. Het is goed om te beseffen dat mensen op verschillende manieren en met verschillende associaties zoeken naar een bepaald onderwerp, en dat je dit daarom zo breed mogelijk moet proberen te dekken. Zoek daarom uit wat de veelgebruikte zoektermen zijn rondom het keyword van je pagina.

Links zijn belangrijk

Hyperlinks op je pagina zijn een belangrijk instrument voor Google om de waarde van jouw website in te schatten. Daarom werkt het altijd in je voordeel als je in je content met behulp van links refereert naar andere pagina’s op je website. Ook kan het helpen om enkele links naar externe pagina’s op te nemen in je content. Dit kunnen dan zogenaamde ‘trustlinks’ zijn: links naar externe content die onderbouwing bieden voor jouw tekst. Uiteraard link je daarbij niet naar je concurrenten.

Afbeeldingen juist invoeren

Afbeeldingen met de juiste data om hoger te komen in Google

Ook afbeeldingen spelen een rol in zoekmachine optimalisatie. Niet per se de afbeelding zelf, maar wel de manier waarop deze ingevoerd is. Bij het invoeren kun je namelijk verschillende soorten informatie aan je afbeelding toevoeging. Bijvoorbeeld een metatekst, waarin een goed gekozen korte beschrijving van de afbeelding opgegeven kan worden. Ook de titel van je bestand doet ertoe, dus pas deze aan naar een duidelijke beschrijving.

Tussenkopjes gebruiken

Google houdt van zogenaamde ‘headers’, kopjes dus. Deze kopjes moet je goed inzetten. Verwerk je keyword ook in je tussenkopjes, want zo kan Google vaststellen dat jouw tekst inderdaad relevant is bij een bepaalde zoekterm. Tussenkopjes zijn overigens ook belangrijk in het kader van leesbaarheid voor een bezoeker, die je daarmee ook in staat stelt om de tekst snel te scannen. Mensen hebben immers lang niet altijd zin om de hele tekst te lezen om te zien of deze nuttig is voor hen.

Paginabeschrijving in Google

Als je in Google zoekt, dan zie je bij je zoekresultaten titels van pagina’s met daaronder een beschrijving van de pagina. Deze kun je zelf invoeren bij het maken van je website. Gebruik deze beperkte ruimte goed. Laat het keyword erin terugkomen en maak een pakkende omschrijving die de interesse van mensen kan wekken om door te klikken naar jouw website.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Om alles tot in de puntjes op orde te krijgen, moet je er erg veel tijd en moeite in steken, en dan nog moet je maar hopen dat het werkt zoals gehoopt. Daarom zijn er bedrijven waaraan je je zoekmachine optimalisatie ofwel SEO kunt uitbesteden. Natuurlijk is dit een investering, maar dan wordt je website wel geoptimaliseerd door professionals die precies weten wat ze doen. Uiteindelijk kost dat minder dan voortdurende geld blijven uitgeven aan Google Ads.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!