Ondernemen was nooit zo eenvoudig maar een goede website is key

door Redactie | Last Updated:   19 oktober 2022

Tags: ,

Wie de statistieken over het aantal online aankopen van Nederlandse consumenten bekijkt, zal al snel opmerken dat deze aantallen de afgelopen jaren een sterk opgaande trend tonen. In verschillende andere Europese landen is een vergelijkbare trend zichtbaar. In lijn met dit beeld neemt het aantal bedrijven met een website toe. Er zijn daarbij steeds meer ondernemingen met uitsluitend een webshop; zij hebben geen fysieke vestiging meer. Denk aan relatief jonge ondernemers, die goederen goedkoop inkopen om dit vervolgens met een flinke marge te verkopen. Het internet biedt hen, maar ook bestaande ondernemers tal van kansen. Een website laten maken in WordPress of bijvoorbeeld Joomla is hierdoor steeds interessanter geworden voor bedrijven. Maar dan moet deze wel goed zijn.

Website maken is meer dan een fraai design alleen

Bij het laten maken van een website wordt regelmatig gedacht, dat een fraai design met wat relevante content voldoende is om de eerste bezoekers te trekken. In de praktijk blijkt dat er meer nodig is. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Omdat er zoveel websites zijn, is het voor ondernemers lastiger om een positie hoog in de zoekresultaten te bemachtigen. SEO is een hulpmiddel om beter te scoren in de zoekmachine. Een specialist op het gebied van SEO in Enschede adviseert bedrijven hier een specialist voor in te schakelen. Het op verkeerde wijze toepassen van SEO kan een negatief effect hebben.

SEO bestaat uit verschillende elementen

Wie start met zoekmachine optimalisatie zal merken, dat dit uit verschillende componenten bestaat. Het is zaak aan ieder van deze componenten aandacht te besteden om uiteindelijk succesvol te zijn in het verhogen van de ranking van een website in de zoekmachine. In de basis wordt onderscheid gemaakt tussen drie elementen, te weten:

Bij dat laatste element kun je denken aan het verbeteren van de snelheid waarmee de website laadt. Des te korter de laadtijd, des te groter het gebruiksgemak en daarmee des te hoger de waarde die een zoekmachine aan de website hangt. Maar denk ook aan de technische structuur die van invloed is op hoe eenvoudig alles te vinden is voor de bezoeker (en de zoekmachine).

Onderzoek hoe de doelgroep de zoekmachine gebruikt

De meeste aankopen starten bij Google. Aan de basis van een goede ranking in de zoekmachine ligt dan ook een zoekwoordenonderzoek. Het idee achter zo’n onderzoek is het feit, dat je wilt weten op welke wijze iemand uit de doelgroep van je organisatie de zoekmachine gebruikt. Daarbij geeft een zoekwoordenonderzoek inzage in de zoekwoorden waarop je jezelf als eerste zou moeten richten bij het verbeteren van de ranking van je website. Het gaat om de zoekwoorden die door veel mensen gebruikt worden, maar waarop de concurrentie van andere bedrijven beperkt is. Een specialist in SEO helpt je deze zoekwoorden te vinden; vaak door verschillende tools te gebruiken.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.