Een roadmap is een routekaart. Vaak wordt een roadmap gebruikt door organisaties om richting te geven en een strategie uit te zetten in de tijd. In de meeste gevallen gaat het om de ontwikkeling van een organisatie, afdeling of beleid. Ook worden roadmaps vaak toegepast bij de ontwikkeling van producten en diensten. Het is dus een schematische weergave van een toekomstig proces.

Hoe ziet een roadmap eruit?

Het weergeven van plannen en ontwikkelprocessen met een roadmap kan op veel manieren. We zien uiteenlopende vormen. Denk aan:

  • Het uitschrijven van de roadmap in een document,
  • Een opzet in een spreadsheet zoals Excel aan de hand van een Gantt Chart format,
  • Een presentatie
  • Een video.
  • Een tekening

Een roadmap kan dus in verschillende vormen worden weergegeven. Het is wel belangrijk om de vorm aan te passen aan het doel en de inhoud. Is de roadmap bedoeld om een team in te lichten over de ontwikkeling van een product of dienst waar voortgangsmeetings over zijn?

Dat kan een organische vorm zoals een planningstool of een spreadsheet interessant zijn. Daar kunnen aanpassingen en status-updates op aangegeven worden. Een roadmap kan ook als een richtinggevend en inspiratie document dienen. Dan kan het interessant zijn om een vorm te kiezen die op prominente posities in de organisaties zichtbaar zijn. Denk aan een graphic op de narrowcasting schermen in het bedrijf, banieren of posters.

Wat zijn de kenmerken van een roadmap?

Een roadmap is vrij op te zetten qua vorm maar bevat wel bepaalde kenmerken. Zo is er altijd een tijdselement verwerkt. Er wordt een route uitgestippeld en die zal in een bepaalde tijdsspanne afgelegd worden. Naast het tijdselement is er ook vaak een aantal mijlpalen. Deze worden geplot op de tijd-as van de roadmap. Daarnaast worden er vaak ook belangrijke activiteiten en beslismomenten aangegeven. Ook kan er contextuele informatie toegevoegd worden om de roadmap meer duiding te geven. Denk aan randvoorwaarden of specificaties van de gestelde mijlpalen.

Wat is het voordeel van het werken met een roadmap?

In veel bedrijven worden roadmaps opgesteld zodat teams weten waar de ontwikkeling naar toe gaat. Ook is het een interessant middel om klanten te informeren over de ontwikkeling van producten en diensten. Hiermee kunnen verwachtingen worden gemanaged.

Een SaaS organisatie bijvoorbeeld kan middels een roadmap aangeven welke functionaliteiten er toegevoegd worden aan het softwareproduct. Dit geeft klanten aan dat er een innovatiedrive is en dat ze op termijn kunnen gaan profiteren van nieuwe functionaliteiten. Ook is een roadmap een interessant middel om stakeholders zoals investeerders te voorzien van een helder toekomstplan.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!