De definitie van Marketing

Je vindt de meest uiteenlopende definities van Marketing. Niet alleen is het een veelomvattende term, ook is Marketing aan veel verandering onderhevig. Een opsomming van een aantal Marketing definities:

  • Marketing is de verzamelnaam voor die categorie activiteiten die ervoor moet zorgen dat een bepaald product of bepaalde dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt zodat, daaruit voortvloeiend, zoveel mogelijk transacties worden gegenereerd.

  • Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

  • ervoor zorgen dat verkopen gemakkelijker en kopen aantrekkelijker wordt.

  • het geheel van de theorieën en technieken om producten en diensten optimaal af te zetten, door bij het aanbieden ervan zo goed mogelijk rekening te houden met de behoeften en specifieke wensen van de (potentiële) kopers.

  • Alle (ondernemers)activiteiten met als doel inkomen te verwerven door op lange termijn in de wensen en behoeften van de doelgroep te voorzien.

  • Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.

  • Bezigheid waardoor het overdragen van een recht op of het bezit van goederen of het verschaffen van diensten van verkoper naar koper wordt bewerkstelligd, inclusief adverteren, vervoer, opslag en verkoop.

  • De verzamelnaam voor alles wat met promotie, verkoop, bekendmaking, reclame,… van, voor of over een reeks, auteur, uitgeverij en diverse zaken meer te maken heeft.

  • alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten te bevorderen.

  • Het opstellen van plannen voor de vergroting of het behoud van de afzet, afzetanalyse, afzetplan.

  • is een commercieel beleid waarbij de producent het product ziet door de `ogen van de consument`, d.w.z. het product zo goed mogelijk overeenkomstig de wensen van de consument maakt.

Marketing gaat dus over het verkrijgen van een positie in de markt. Getting Market of get into a market zijn de Engelse termen die de basis vormen voor de uiteindelijke verbastering van Marketing.

Het vak van marketing is doorloop in verandering. Er zijn nu functies die tien jaar geleden nog maar amper bestonden. Denk aan Online Marketing Specialisten of Social Media Marketeers.

Marketing is doorlopend in ontwikkeling omdat het de route van de consument volgt. Als je daar wilt zijn waar de doelgroep is, moet je de juiste kanalen gebruiken. En die veranderen doorlopend. Dat de marketeers zich nu vooral richten op online kanalen zoals social media, e-mail marketing en zoekmachines was 20 jaar geleden niet denkbaar. Daar komt het gebruik vanOm het gebruik van mobiele telefoons en andere mobile apparaten nog bij. Nieuwe vormen van marketing zullen zich verder gaan ontwikkelen zoals:

  • social media marketing (een zeer groot aandeel in de marketing en groeit nog steeds. Er komen steeds meer platforms bij)
  • Affiliate marketing (het promoten van producten van andere shops via content hubs, reeds een enorme discipline maar nog steeds groeiende)
  • mobile marketing (de marketing via mobiele apparaten in het algmeen)
  • app-marketing (de marketing binnen apps)
  • voice-marketing (de marketing binnen voice-gestuurde apparaten. Toegang via de voice-assistenen zoals Alexa, Hey Google of Siri).
  • SEM (Search Engine Marketing, het beter vindbaar worden via zoekmachines door SEO en SEA)

Daarover meer op het www.b2bmarketeers.nl/blog.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!