Het onderscheidend vermogen is de mate waarin een bedrijf, merk, product, dienst of persoon meer waarde biedt dan de concurrent voor een bepaalde doelgroep. Onderscheidend zijn betekent dus; iets anders doen, bieden of uitstralen zodat de klant kiest voor jou en niet voor de concurrent.

Hoe onderscheid je je van de concurrent?

Er zijn verschillende manieren om onderscheidend vermogen te realiseren. Je kunt je onderscheiden op:

  • Dienstverlening/service
  • Kwaliteit van producten/diensten
  • De innovatiekracht
  • De breedte van het assortiment
  • Specialisatie

Theoretisch model voor onderscheidend vermogen

Er zijn meerdere modellen die gebruikt kunnen worden om een onderscheidend vermogen in beeld te brengen zoals:

het model van Tracy en Wiersema.

De marketing specialisten Michael Treacy en Fred Wiersema zien mogelijkheden in het verkrijgen van een leidende marktpositie door op een bepaald vlak uit te blinken. Hierin onderscheiden ze drie waarde-gebieden waarop men onderscheidend vermogen kan behalen.

  1. Product leadership (product innovatie),
  2. Customer intimacy (klantfocus)
  3. Operational excellence (de beste operatie en uitvoering).

In dit model vormen alle drie de disciplines een belangrijk speerpunt voor bedrijven waarbij er op 1 van deze gebieden wordt uitgeblonken. Door focus te leggen en op een van deze gebieden uit te blinken kan er dus onderscheidend vermogen gecreëerd worden. Op basis daarvan kan er een positie in de markt worden verkregen.

Het komt er dus op neer op welk gebied je de meeste waarde kunt bieden voor de focusmarkt. Wie de meeste waarde biedt tegen de gunstigste voorwaarden zal de beste positie kunnen behalen in een markt. Hoe deze waarde zich manifesteert varieert per branche, bedrijf en doelgroep.

👉Lees hier meer over dit waardestrategie model.

Business Model Canvas

 

Een ander hulpmiddel om onderscheidend vermogen te bepalen is het Business Model Canvas. Hiermee breng je de gehele organisatie, marktsituatie, stakeholders en producten en diensten in kaart. Niet alleen wordt hier gekeken naar de waardepropositie maar ook hoe daarmee het onderscheidend vermogen ontstaat en toegepast wordt. Dus er komt antwoord op de vraag: wat is de manier waarop er een positie in de markt wordt verkregen.

Het gaat bij sommige producten bijvoorbeeld niet zozeer om de kwaliteit maar juist om de merkfactoren. Bij andere producten gaat het juist om de beste ontzorging door snel te leveren, goed in contact te zijn met de klant.

Een onderscheidend vermogen hangt dus samen met de waardepropositie; welke problemen worden opgelost of welke voordelen worden behaald tegen welke voorwaarden.

Lees ook: Onderscheidend vermogen..uh wat?

 

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!